Rise of the Tomb Raider heeft het behoorlijk zwaar gehad deze dagen. Waar Fallout 4 een recordbrekende omzet heeft gehaald is het voor Square Enix maar een gierige bedoening. Slechts duizenden gamers trokken hun portemonnee open om deze game in hun bezit te krijgen.

Hoe dom kon Microsoft ook zijn? Rise of the Tomb Raider gelijk laten releasen met Fallout 4 was allesbehalve een goede zet. De hype train van Fallout 4 is al maanden vol gas aan het rijden, terwijl RotTR achter is gebleven op het station. Miljoenen fans wachten al jaren op een nieuwe Fallout en de commotie rondom deze game was ook gigantisch. Rise of the Tomb Raider is zeker vet, maar net zo vet als Fallout? Daar is niet iedereen het mee eens.

Helaas voor Microsoft waren de afgelopen twee maanden gevuld met dikke releases, Metal Gear Solid, Black Ops III, Halo 5, Fallout 4 en als laatste sloot Rise of the Tomb Raider daar nog op aan. Viel er te verwachten dat de verkoop minder zou zijn door deze releases? Ja! Had dit beter doordacht gekund? Ja! Waarom is dat dan niet gedaan? Geen idee. Misschien snappen ze het hele concept van marketing niet helemaal daar bij Microsoft.

Fallout hype trainAll aboard the Fallout hype train!

De gemiddelde gamer heeft niet teveel geld over en zal hierdoor moeten afwegen welke game ze moeten kopen. Met 5 grote titels van ieder 60 euro zit je namelijk al op 300 euro en de doelgroep die alle 5 deze titels koopt is toch behoorlijk beperkt. Microsoft had met de tijdelijke exclusive waarschijnlijk bakken met geld binnen willen halen. Lekker cashen met een grote verkoop en hopelijk hier en daar nog wat gekken die een Xbox One kopen om deze game zo vroeg mogelijk te kunnen spelen. Helaas ging deze vlieger allesbehalve op, want hij werd verpletterd door de Fallout hype train.

Wees nou eerlijk, wie zou er dan ook in een slaapzak voor de game winkel liggen tot RotTR uit kwam? Dat is ook een sporadisch aantal. Microsoft kon de vroege release beter uitstellen tot december, dan zijn er genoeg kinderen die hem bovenaan hun verlanglijstje hebben staan aangezien ze Fallout, Halo, Black Ops en Star Wars allang weer hebben uitgespeeld. En met het dalend aantal kinderen per gezin zullen deze kleine monstertjes ook behoorlijk verwend worden door moedertjelief. Anders heb je kans dat ze gaan huilen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Sony heeft hiermee toch een streepje voor, want voor de PS4 gamers is de release van Rise of the Tomb Raider pas in 2016. Het is misschien wat langer wachten, maar dan is er tenminste een stuk minder concurrentie op de markt. Microsoft, mochten jullie nog mensen zoeken voor de marketingafdeling, jullie weten me te vinden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments