Mijn hart ging sneller kloppen toen ik te horen kreeg dat ik de indie-game Wuppo mocht gaan reviewen. Niet alleen omdat ik een zeer groot fan van indie-games ben. Wuppo is namelijk van Nederlandse bodem!

De game is ontwikkeld door Knuist & Perzik. Het duurde maar liefst 7 jaar voordat de game eindelijk werd uitgebracht voor de pc. Één jaar later en de game is eindelijk beschikbaar voor de Xbox One.

Op zoek naar je huis

In de game Wuppo ben je een Wum. Niets meer dan een rond en vrolijk bolletje, die mogelijk net iets te brutaal en te lui is. Iedereen weet dat overal waar ’te’ voor staat, niet goed is (behalve tevreden). Dus het is een kwestie van tijd dat dit verkeerd gaat. In eerste instantie woon je in het Wumhouse. Een hotel waar de Wums genieten van het goede leven. Inmiddels het goede leven, want vroeger was het namelijk niet allemaal zo leuk. Het blijkt dat er toen een Fnakker-war heeft plaatsgevonden.

In totaal zijn drie andere soorten rassen te vinden in de game. Zo zijn er de eerder genoemde Wums, die bekend staan om hun intelligentie. Ook zijn er de Blussers, die na de Fnakker-oorlog tuinmannen zijn geworden (vanwege het feit dat ze erg goed water konden vasthouden), de Splenkhakkers (zij verzamelen Splenk, waarmee onder andere ook het Wumhouse mee is gebouwd) én de Fnakkers (vreselijke wezens die ook de Fnakker-oorlog zijn begonnen). Nadat de oorlog voorbij was, zijn de Fnakkers in een immens grote sinkhole gegooid. Niemand heeft sindsdien nog wat van ze vernomen…

Zoals ik al eerder heb benoemd begint de game dat je in het Wumhouse woont. Het leven is daar één en al rozengeur en maneschijn. Tot eigenlijk de luiheid van de Wum die je speelt, roet in het eten gooit. De hotelmanager kan er niet meer tegen, het blijkt immers niet de eerste keer te zijn dat je overal ijs achterlaat, en hij gooit jou zonder pardon het hotel uit. Hier begint dan jouw avontuur. Op zoek naar een nieuwe thuis.

Een puzzeloplossend tweedimensionaal avontuur

Vrij snel nadat je het Wumhouse bent uitgegooid, ontvang je de Gumgumgun. Waarmee je in staat bent om felgekleurde kauwgomballetjes rond te schieten. Dit wapen blijkt een cruciaal element te zijn in het oplossen van de game. Je kunt hiermee namelijk niet alleen puzzels oplossen en vervelende obstakels kapotmaken, maar ook de vele eindbazen verslaan.

Ondanks het feit dat Wuppo een tweedimensionale game is, met een iets wat kinderlijk uiterlijk, is het echt geen kinderachtige game. Het is een ideaal spel voor de doorgewinterde gamer die een keertje iets anders wilt doen. De game is namelijk uitdagend en ook erg prikkelend. De puzzels die je moet oplossen zijn niet makkelijk. Tevens zijn de eindbazen die je geregeld tegen komt ook niet makkelijk om te verslaan. Ook vind ik het super dat je in staat bent om met andere personages te kunnen praten. Hierdoor zie je toch de ware aard van het bolletje en moest ik meerdere malen toch echt hardop lachen. De soundtrack van de game ondersteund het verhaal en is oprecht verrukkelijk.

Het praten met andere personages loont. Zo kun je een stukje geschiedenis achterhalen (zoals over die Fnakker-oorlog). Of zijn ze een goede gids als je de weg kwijt bent. Zo is een van doelen van het spel ook vrienden maken!

Ook zijn de filmstrips die je overal in deze wereld vindt ontzettend handig. Deze filmstrips kun je ook meerdere locaties af laten spelen op projectoren. Zo leer je veel over de geschiedenis (en die Fnakker-oorlog), de andere rassen, maar ook over de wereld zelf.

Charmerend en lief

Naar mijn mening is er geen betere beschrijving te geven over deze game dan: charmerend en lief. Al moet je echt niet laten verleiden door alleen het uiterlijk. Het uiterlijk, namelijk de typerende art-style, lijkt net alsof het uit een kinderschetsboek is gekomen, met intense, felle kleuren en kreukelige lijnen. Toch gaat Wuppo aardig diep. Iedere Wum, en andere personages, hebben hun eigen karakter (met gekoppelde emoties). Wat ze ook écht wel laten zien!

Ook is Wuppo veel meer dan alleen een tweedimensionaal platformspelletje. Zo heeft de game ook een eigen valutasysteem ontwikkeld, waardoor je in staat bent om allerlei dingen te verkopen en te kopen. Sommige van deze items zijn noodzakelijk voor het oplossen van puzzels of om meer achtergrondverhaal te achterhalen. En hey! Het dragen van een leuke hoed maakt je dag toch weer goed?

Dit wil ik trouwens ook nog benoemen. In de game heb je ook een health-systeem. Niet dat het iets raars is. In de meeste games staat HP voor de Health Points. In Wuppo staat het voor Happiness. De uiteindelijke betekenis is overigens niet veel anders. Als deze ook nul is, ben je game over en moet je een aardig stukje over doen. Dit laat juist nog meer zien met hoeveel liefde en detail deze game is ontwikkeld. Iets wat je in eerste oogopslag niet verwacht als je de game opstart.

Uiteindelijke conclusie

Naar mijn mening is Wuppo een van de beste indie-games die ooit is uitgebracht voor de Xbox One. Als je de reviews afstruint op het internet zie ook dat ik niet de enige ben die deze mening heeft. Als je op zoek bent naar een lieflijke indiegame met een eigenzinnige aanpak en karakter, dan is dit absoluut een game voor jou. Normaal gesproken is de achterliggende betekenis van een relatief emotioneel verhaal de basis van de meeste indiegames. Wuppo, daarentegen, brengt alleen maar veel plezier. Ondanks de typerende art-style, plezierige muziek, ietwat sullige gameplay en de makkelijke gevechten met (eind)bazen. Samengevoegd is het toch één geweldige combinatie waar je vele uurtjes plezier mee kunt hebben.

Benieuwd naar de game en wil je er meer van zien?

Wuppo
95 %
review-wuppo-charmerend-en-liefPluspunten: <br> - Leuke graphics <br> - Uitdagende puzzels <br> - Prikkelende muziek <br> - Leuk verhaal <br> - Veel kleine details <br> Minpunten: <br> - Camerawerk werkt soms wat tegen <br> - Trail-and-Error voor eindbazen <br>