[Review] Taxi Life: A City Driving Simulator – toet toet

Taxi Life: A City Driving Simulator heeft goede potentie, maar is matig uitgewerkt. Naast de prachtige omgevingen kampt de game met vervelende bugs en een domme AI. Een diepgaander managementsegment had de game meer leven kunnen geven, want nu is het maar een karig eindproduct dat zijn 40 euro niet waard is. Wacht dus lekker tot hij rond de 10 euro is, dan kun je je best wel 10 tot 15 uur vermaken met de game.

+ Grafisch mooi
    + Architectuur

- Domme AI
    - Bugs
    - Weinig management opties

Op verzoek van de redactie is gastreviewer DM4S in de wereld van de taxi’s gedoken. In deze review lees je over zijn indrukken met Taxi Life: A City Driving Simulator:

Simulatiespellen, je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben er wel een game over gemaakt. Van Garden simulator tot Car Mechanic Simulator en van Powerwash Simulator tot mijn favoriete GOAT Lawn Mowing Simulator. Aan dit rijtje wordt nu Taxi life: a City Driving Simulator toegevoegd.

In Taxi Life is het de bedoeling dat je als startende taxichauffeur carrière maakt in het altijd bruisende Barcelona. Je begint je carrière met een korte tutorial waar stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je je taxi bestuurt en welke opties je auto met zich meebrengt. Zo heb je, net als in een echte wagen, de beschikking over een achteruitrijcamera, parkeersensoren en cruise control. Maar dat is niet alles; je krijgt ook uitleg over hoe je richting moet aangeven, je aan de diverse snelheidslimieten moet houden en wat alle verschillende icoontjes betekenen die onder in beeld verschijnen als er problemen zijn met je auto.

Drive to survive

Als je eenmaal de tutorial hebt doorlopen, openen de straten van Barcelona zich voor je en ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Uiteraard is het wel de bedoeling dat er geld in het laatje komt en zul je aan de bak moeten.

Barcelona is gevuld met passanten die graag een taxiritje willen, en deze worden geschaald op moeilijkheidsgraad. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad van de rit, hoe meer geld en XP er te verdienen valt. De XP die je verdient, zorgt ervoor dat je level stijgt, waarmee je punten verdient. Deze punten kun je vervolgens inleveren in een skill tree, waar je bijvoorbeeld meer XP en geld kunt verdienen met ritten.

Naast de normale ritten zijn er ook nog uitdagende ritten waarbij het de taak is om de klant zo snel mogelijk op de meest veilige manier op hun bestemming te krijgen. Deze uitdagingen leveren veel geld op en duren korter dan een gewone rit. Hier zul je dan ook gretig gebruik van maken. Maar je zult echter al snel merken dat niet altijd alle passanten met jou mee willen in je huidige auto. Sommige ritten zijn namelijk verbonden aan het type auto waarmee je rijdt, en je zult dus je zuurverdiende centen moeten investeren in nieuwe bolides.

Karige management

Spelers kunnen kiezen uit een handvol taxi’s in diverse klassen, variërend van busjes tot luxe auto’s en zelfs volledig elektrische varianten. Naarmate je meer auto’s tot je beschikking hebt, krijg je de optie om personeel aan te nemen. Deze mag je vervolgens een auto, een district en tijdsblok toewijzen waar ze hun werkzaamheden moeten uitvoeren. Helaas is dit zo ongeveer het enige stukje management dat de game bevat en dat viel me zwaar tegen. Ik had graag gezien dat er wat meer opties in zaten, zoals misschien een hoofdkantoor waar je jouw auto’s kunt stallen en het onderhoud zou kunnen managen. Nu hoef je alleen maar je eigen auto te onderhouden en krijg je de optie om verschillende onderdelen te vervangen of te upgraden.

In theorie kunnen diverse onderdelen kapotgaan in je auto, echter omdat ritten zoveel geld opleveren, hoeft dit geen probleem te zijn. Een gemiddelde rit levert je tussen de 300 en 1000 euro op, en laat nou net een volledige reparatie van je auto vaak niet duurder zijn dan 200 euro. Het stukje management is dus helaas ver te zoeken.

Domme AI

Maar dit is niet het enige mankement dat ik tegenkwam in Taxi Life. Tijdens je ritten is het van belang dat je je aan de verkeersregels houdt. Doe je dit niet, dan wordt de klant boos en zal deze uiteindelijk zelf de rit afbreken, waardoor je inkomsten misloopt. Hier kom ik dan ook bij het volgende kritiekpuntje, namelijk de AI. Met regelmaat werd ik ineens van achteren aangereden terwijl ik netjes stond te wachten voor het verkeerslicht. Heel vervelend als je bedenkt dat je ritten meer geld opleveren als je schadeloos de bestemming bereikt. Daarnaast moest ik ook nog eens regelmatig abrupt remmen omdat auto’s ongestoord door rood reden of ineens stopten bij een zebrapad terwijl er niemand in de buurt was. Je begrijpt natuurlijk dat dit behoorlijk frustrerend was.

Buggy

De game kampt daarnaast ook nog best wel met enkele bugs. Zo kwam ik regelmatig vliegende auto’s tegen of wegwerkzaamheden die meters hoog boven de straat zweefden. Om nog maar te zwijgen over de moonwalkende Michael Jackson wannabes die het spel rijk is.

Al met al zijn er dus nogal wat punten om kritiek op te leveren. Echter is het niet allemaal kommer en kwel, want grafisch gezien ziet de game er best goed uit. Het deel van Barcelona waar de game zich afspeelt, is mooi nagemaakt en de vele architecturale bouwwerken die de stad rijk is, worden prachtig vormgegeven. Een leuke toevoeging is het zoeken van deze bouwwerken, waardoor je XP-punten verdient en een korte beschrijving krijgt van de desbetreffende architectuur.

Naast het zoeken naar architectuur zijn er ook graffitiwerken te vinden die weer extra XP opleveren. In je taxi heb je ook nog de optie om een radio aan te zetten waar je uit een vijftal radiostations kan kiezen. Deze tunes zijn leuk voor een paar minuten, maar beginnen daarna vrij eentonig te worden. Naast de muziek hoor je vrijwel niets in de game behalve het getoeter van auto’s; hier en daar een vogeltje, maar verder valt er weinig te beluisteren, wat wel jammer is. Zeker omdat de stad vol zit met terrassen, winkeltjes en parkjes waar vast wel wat ambiancegeluiden aan toegevoegd hadden kunnen worden.

NB: DM4S is één van de vaste gast-reviewers van XBNL. Metroidvania’s, soulslikes of welk spel dan ook dat enige mate van zelfkastijding vereist, heeft zijn voorkeur. Hoe moeilijker en meedogenlozer het spel is, hoe meer plezier hij eruit haalt. Wil je meer van DM4S zijn werk lezen? Als redacteur van Retrolike.net deelt hij dagelijks al zijn avonturen uit retroland.