Het moment is daar, Star Wars Battlefront is uit en over een maand zien we deel 7 van de films in de bioscoop! Zowel de game als de film hebben met een hoge druk te maken, want de fans willen niet teleurgesteld worden. Is het ontwikkelaar DICE gelukt om met Star Wars Battlefront de fans van blijdschap te laten huilen?

De titel kan twee dingen betekenen. Misschien is de gameplay juist goed en de graphics niet of andersom. Aangezien Star Wars Battlefront er fantastisch uitziet, kan je al raden wat een minpunt van de game is… gameplay. Dan heb ik niet over ‘het is niet te spelen, zo slecht’, maar het is ook niet de diepgaande shooter die ik wilde.

StarWars1

Genoeg modes, weinig nieuws

In Star Wars: Battlefront zul je in de eerste paar uren zoet zijn met allerlei leuke dingen als trainingen, gevechten en survival. Het ‘singleplayer’ gedeelte kan je in co-op doen, zowel online als op één scherm (jeeeej). Trainingen zijn echt leuk (met Speeder Bikes racen op Endor, is echt vet), maar na een paar keer heb je dat echt wel gezien. Battles zijn elke keer hetzelfde, maar dan met een andere held en dus andere krachten in een ander level. Het komt namelijk neer op vijanden afknallen die punten droppen en als je genoeg punten hebt (100), dan heb je gewonnen. Survival is een typische ‘wave-based’ game waar hordes vijanden op je afkomen, ronde na ronde weer en zo nu en dan wat speciale vijanden. Is wel leuk, maar jammer dat je het online maar met twee man kan doen en niet vier.

Singleplayer is dus niet zoals in Battlefield en heeft best wel wat leuke dingen, maar het houdt je niet geboeid. Na een paar keer spelen leg je het links en begin je met de multiplayer. Je kan op multiplayergebied ook genoeg doen met modes als:

• Fighter Squadron (Dogfights)
  • Cargo (Capture the Flag)
  • Supremacy (Conquest zoals in Battlefield)
  • Droid Run (King of the Hill achtig)
  • Blast (Team Deathmatch)
  • Walker Assault (Team Deathmatch met voertuigen)
  • Drop zone (King of the Hill achtig)
  • Heroes vs Villains (Elkaar kapot maken met krachten en punten verzamelen)
  • Hero Hunt (een groepje spelers tegen één held of vijand)

Nu denk je, ‘nou, genoeg modes zo te zien’ en dat klopt ook wel. Maar ik heb niet voor niks tussen haakjes gezet waar het op neerkomt. Je kan als ontwikkelaar zijnde ook niet veel nieuwe dingen meer bieden in het online shooter-genre, maar je moet het ook niet méér maken dan dat het is. Een mode als Blast vind ik fantastisch omdat het team deathmatch is zonder voertuigen en dus puur om schietskills gaat. Walker Assault is te chaotisch en de voertuigen voegen soms niet heel veel toe. Op Endor is het juist wel vet met alle AT-ST’s en de verticale gameplay door in de bomen te snipen met Ewoks om je heen, maar op Hoth wordt het al snel een chaotisch zootje waar de Imperials de overmacht hebben.

Een mode als Cargo (capture the flag) blijft op zich wel leuk omdat altijd weer spannend is hoe je de vlag moet pakken, maar Fighter Squadron heb ik na één of twee keer wel weer gezien. Leuk bedacht, maar het houdt de speler niet vast. Hier kom ik later op terug. Ik zal je eerst vertellen waarom ik, ondanks de cliché modes, toch nerdgasms had de eerste paar uren (en soms nog steeds).

StarWars2

Audiovisueel pronkstuk!

We hebben al eens eerder een Star Wars Battlefront gespeeld, zo’n tien jaar terug. Deze game is dan ook een reboot en geen Battlefront 3. Met een reboot worden gelukkig ook technieken anno 2015 gebruikt op audiovisueel gebied. Star Wars Battlefront uit dit jaar is dan ook echt fantastisch qua graphics en geluid. Het klopt allemaal en ik heb meerdere malen een nerdgasm gehad door de muziek, geluid van lasers en levels die perfect de sfeer van een planeet weergeven. Als je bijvoorbeeld Supremacy op Endor speelt, dan klopt alles gewoon. De sfeergeluiden, de Ewoks in de bomen, het level zelf, de details van het terrein, een waar genot!

Ook de interieurs zijn fantastisch qua details en schoonheid. Op een gegeven moment doe je Cargo in een vliegbasis en dan zijn alle gangetjes en ijsgrotten zo mooi! Het level design is niet altijd even gebalanceerd, maar het ziet er allemaal wel echt fantastisch uit! Met Blast speel je wel eens op Hoth in de ijsgrotten en dat is prachtig! Sneeuwkristallen op het ijs, het klopt allemaal! Trouwens, het geluid van een ‘Thermal Imploder’ is echt awesome!

Maar nu komen we bij het ‘gameplay over graphics’ gedeelte. Ik zal je haarfijn uitleggen waarom het gameplay gedeelte faalt in diepgang.

StarWars3

Spelen met grenzen

Zoals in elke shooter heeft ook Star Wars Battlefront een progressie systeem waar je sterker kan worden met het aantal punten die je verzamelt tijdens het verslaan van tegenstanders of winnen van potjes. Je kan allerlei kaarten ontgrendelen waar wapens of krachten op staan, inclusief granaten. Tijdens het spelen heb je dus twee wapenkaarten en één kracht of ‘Trait’. Dat is leuk als je eenmaal begint te ontgrendelen na een bepaald aantal ranks, maar je moet gewoon echt alles ontgrendelen! Aan het begin heb je letterlijk nog niet eens een granaat! Je kan ook character outfits ontgrendelen en bepaalde uiterlijkheden, maar het is allemaal zo achter slot en grendel qua puntensysteem, dat je niet eens de optie krijgt om aan het begin überhaupt significante dingen aan je uiterlijk aan te passen (behalve de keuze voor man of vrouw). Het is ook niet per se heel boeiend ofzo, maar persoonlijk armor ben ik zelf altijd wel een voorstander van (zoals met Halo).

StarWars5

Het progressie systeem van wapens is niet anders dan die van de granaten en krachten. Het biedt sterkere wapens naarmate je vordert in de game, maar het biedt niet heel veel opties qua aanpassingen of specialisaties. Sommige wapens zijn in combinatie met bepaalde powers ook te krachtig in kleinere omgevingen in een modus als Blast (denk aan de E-11 met Focus Fire als kracht). De krachten (‘Traits’) die je kan unlocken zijn op zich wel weer vet, maar deze heb je aan het begin nog niet in je bezit en terwijl een boel andere spelers dit wel hebben. Daarom kan het aan het begin nogal demotiverend zijn als je achter elkaar wordt neergeknald door een gebrek aan ontgrendelde krachten. Dit is op zich met elke online shooter wel zo, maar extra aanwezig in Star Wars: Battlefront.

Persoonlijk vind ik het wel fijn om te switchen tussen twee ingestelde loadouts die je kan maken. Soms is een ‘jet pack’ heel handig in een verticaal level om eens flink te springen, maar kan ook onhandig zijn in levels waar je veel grotten hebt. Ik had wel meer gadgets verwacht. Het is Star Wars, kom op, wees creatief en maak niet alleen kaarten met ‘Explosive Bullets’ voor extra damage. Gemiste kansen soms.

In Star Wars Battlefront mis ik ook de keuze voor een bepaalde speelstijl. Je hebt geen klassen, maar gewoon wapens. Pak je blaster en schiet, that’s it. Hierdoor ontstaat er niet echt dynamiek tussen de spelers en dat is jammer.

Maar wat irriteert er nou echt?

Het lijkt nu alsof ik de hele review loop te zeuren en echt de neiging heb om een 3 te geven ofzo, maar ik irriteer mij in feite gewoon aan de marketing van EA. Ze hebben nu alweer zo’n fucking season pass aangekondigd van 50 euro zodat je in het vervolg vier expansion packs krijgt en ik heb het gevoel dat ik nog content mis in de basisgame. De planeten zijn heel cool en de levels zijn afwisselend, maar ik had echt meer personages verwacht, meer voertuigen, meer levels, meer planeten. Gewoon Star Wars Battlefront 2 van tien jaar geleden, met betere graphics. Maar nee, het is EA en dus gaan ze eerst content schrappen om het vervolgens later als DLC te verkopen en dat is gewoon kut. Je kan nu al space battles verwachten, maar dan in expansion pack 4 ofzo. Mark my words…

Wat nog meer irriteert is dat zo’n granaat niet een aantal heeft, maar een cooldown. Dat wilt zeggen dat je een aantal seconden wacht zodat je daarna weer een granaat kan gooien. Dit werkt zo kut in een kleiner level, mensen blijven maar granaten gooien want fuck it, infinite ammo! Lasers horen nou eenmaal bij Star Wars, dus ik snap dat een geweer oneindig ammo heeft, maar die granaten mogen best in een arsenaal i.p.v. een kaart die je opnieuw en opnieuw kan gebruiken. Je hebt ook een kaart waar je geweer niet zo snel oververhit raakt en je dus als een malle kan schieten. Je hoort het al, DICE mag nog wat balans updates uitvoeren.

Om even de plus- en minpunten te balanceren. Star Wars Battlefront levert een absoluut hoogstandje op audiovisueel gebied en biedt genoeg modes aan. Maar na 10 uur heb je 80% van die modes wel gezien en blijf je de rest nog met vrienden spelen. Het is dus eigenlijk net als Battlefield, maar met minder gevoel van progressie en persoonlijke touch. Het kaartensysteem is op zich leuk, maar maakt alles nog meer arcade dan het al was en werkt ook niet altijd even goed. Voor een Star Wars fan is deze game alleen al genieten door de levels, sfeer, muziek en knalfestijn, maar voor een doorgewinterde shooter zal je na een tijdje wel bedrogen uitkomen. Ik ben zeer benieuwd of Star Wars Battlefront net als met Destiny volgend jaar ineens compleet aanvoelt door alle expansion packs…