Ik kijk er al een tijdje naar uit, een goede rallygame voor de Xbox One. Helaas ben ik nog niet uitgekeken.

DiRT is een fenomeen in de rallygamewereld. Maar er zijn meer ontwikkelaars die dit soort games maken. Zo heeft Milestone deze week Sebastien Loeb Rally Evo uitgebracht. De eerste beelden zagen er veelbelovend uit maar is Milestone de belofte nagekomen?

De kampioen

Laten we gewoon beginnen bij het begin. Sebastien Loeb is een Franse Rallykampioen. Bij rallygames is het niet ongewoon om bekende namen aan een game toe te kennen en te hopen dat je zo de verkoop wat opkrikt. Met negen wereldtitels is het dan ook geen kleintje. In deze game is Sebastien ruim aanwezig want je kan zijn carrière helemaal naspelen of daar stukken uit narijden. Dit alles gaat vergezeld met filmpjes waarin we de meester zelf aan het woord zien.

22800035886_a923747d91_b[1]

Deze Sebastien Loeb-modus is een tweede carrièremodus die naast de gewone, ik-begin-onderaan-en-klim-op carrièremode in de game zit. Sebastien Loeb Rally Evo heeft veel content en dat is wel een beetje de kracht van de game. Het aantal auto’s en de verschillende omstandigheden maken dat het racen in het begin zeker gevarieerd is. Ook de keuze uit verschillende modi en racesoorten kan je best even bezig houden. Zo heb je bijvoorbeeld Rallycross in de straten van Los Angeles,  doe je Time Trials en race je via de bergweggetjes van Pikes Peak. Er zijn veel stages van de World Rally Championship te zien, waar Milestone trouwens geen officiële licentie van heeft weten te krijgen. Je schiet van Finland naar Wales, van San Remo naar Australië en je komt in alle weersomstandigheden te rijden. De garage aan vrij te spelen auto’s is best aardig te noemen waarin we ook klassieke machines uit de 70-er, 80-er en 90-er jaren treffen zoals een Impreza of een Stratos. Er is ook genoeg aan te passen en af te stellen in je auto’s maar daarbij vraag ik mij wel af wie er de tijd heeft om een auto totaal af te stellen voor elke track.

xsara

Maar wat maakt of breekt een rallygame? Dat kan je ontleden in meerdere delen. Het belangrijkste deel voor mij is de gameplay. Rijdt de auto een beetje zoals het moet, ‘voelt’ het echt. Daar gaat het voor mij al een beetje mis. Sebastien Loeb Rally Evo behoort een soort tussenversie te zijn van de arcade-achtige WRC en de simulatie die DiRT zal moeten gaan worden. Niet teveel Need for Speed maar toch genoeg om hem ook voor beginners nog leuk te maken. Nu is het makkelijk maken voor beginners in het geval van een rallygame eigenlijk best vreemd te noemen. Rally is gewoon niet makkelijk, je kunt niet dom vooruit over het asfalt rijden en ter plekke anticiperen op de bochten. Daar heeft een rallyrijder een navigator voor nodig die constant aangeeft welke bocht eraan komt en wat voor bocht dat is. Dat stukje is in Sebastien Loeb best goed gedaan. Naast de audioaanwijzingen kan je kiezen om een 3D aanwijzing vlak voor de bochten in beeld te krijgen. Zelfs met die hulp blijft het racen van een rally een behoorlijke opgave. Hierin is Sebastien Loeb niet vergevend. Een markant detail wat mij direct opviel, is dat je het navigatiebord met alle aanwijzingen die op de schoot van je navigator ligt nooit van inhoud verandert. Was het nu zo moeilijk geweest om desnoods bij elke race maar nog liever realtime het beeld aan te passen?

sebastien-loeb-rally-evo-56ae6b058eabe[1]

Het rijden is dus niet makkelijk. Ik ben regelmatig de kant van de weg in gegaan en de manier waarop de auto dan beweegt is wat vreemd te noemen. Een over de kop actie komt al snel, iets te snel naar mijn gevoel Ook de schade die je op doet, wordt bijvoorbeeld vertaald naar het ineens niet meer in de derde versnelling kunnen komen. Dat dit zo is, dat moet je maar ervaren want je krijgt daar geen info over wat resulteert in een keer of 20 schakelen en de motor hoge toeren zien draaien zonder effect voordat het kwartje begon te vallen. Ik ben er dus niet echt over te spreken.

De start van je carrière, waarbij je in een gammele Peugeot mag beginnen, is vermakelijk en je racet lekker weg. Als je tenminste op de weg blijft. Maar het voelt allemaal alsof het net niet goed werkt. Het rijden vind ik gewoon niet lekker. De deadzone in het sturen is te groot en als je dan eenmaal beweging krijgt, is dat al snel teveel. Gelukkig ondersteund de game ook racestuurtjes en dat maakt het al beter maar echt vloeiend, nee, dat wordt het niet.

Stoffige graphics

Grafisch is het oké te noemen maar zeker niet de graphics die ik in een current-gen racegame zou willen zien. Zelfs met die wat beperkte graphics weet de game de framerate niet constant te houden. Tijdens een nachtrally waren de framedrops permanent zichtbaar en schoof het beeld bij snelle bewegingen met waarneembare schokjes langs. Voor mij is dat een grote dealbreaker en reden om de game permanent in de kast te gooien. Racegames moeten vloeien en niet schokken. Dat haalt het hele effect weg. Ook het opdoemen van objecten in de verte is te duidelijk aanwezig en de toeschouwers langs het parkoer zijn saai en eentonig en ook nog eens onbereikbaar want bij pogingen om ze omver te rijden (gewoon om te zien in hoeverre men het collision systeem had gebruikt), werd je in een flits terug op de weg gezet. Cactussen blijken van beton te zijn, dus het realisme is in dit alles ver te zoeken. Qua motorgeluid zit de game wel goed maar daar kan je zeer weinig fout aan doen denk ik.

maxresdefault[1]

De replay-functie is ideaal om de grafische pracht van een game goed te kunnen bekijken. Ook hierin zie je de auto bewegingen maken die meer lijken alsof hij over ijs glijd dan hobbelend over de dirty roads van Australië gaat. Het is het wederom net niet. De al eerder genoemde schade, maar dan de zichtbare, is ook te gescript. Zo zag ik in de replay mijn band ineens totaal van mijn velg verdwijnen, zoef, foetsie. Geen prachtige blowout waarbij het rubber je om de oren vloog, nope, gewoon een verdwijntruc waar Hans Kazan jaloers op zou zijn.

Gelukkig kan je ook nog online je skills meten, alhoewel, de keren dat ik dit geprobeerd heb eindigde in een matchmaking probleem. Ik heb alvast geen online race kunnen doen. Al met al kan ik er geen juichgevoel van krijgen. Een onvoldoende zal Sebastien Loeb Rally Evo niet scoren maar het is wel een mager resultaat. Hij gaat bij mij, gemarkeerd als overtollige ballast, van de harde schijf af. We gaan maar wachten op de naam in deze soort games, DiRT. Hopelijk is dat de game die ons deze drama’s (WRC 5) snel zal doen vergeten. Wil je hem toch kopen, wacht dan gewoon een paar maanden. Het zou mij niets verbazen als we deze game over een half jaar in een sale voor de helft tevoorschijn zien komen.

Game
55 %
review-sebastien-loeb-rally-evoIk kijk er al een tijdje naar uit, een goede rallygame voor de Xbox One. Helaas ben ik nog niet uitgekeken. DiRT is een fenomeen in de rallygamewereld. Maar er zijn meer ontwikkelaars die dit soort games maken. Zo heeft Milestone deze week Sebastien Loeb...