Ooit was Scribblenauts een Nintendo DS exclusive game waarin woorden tot leven kwamen. De game is nu ook naar de Xbox One gekomen. Is Scribblenauts Showdown net zo’n groot succes als zijn voorganger?

Scribblenauts!

De mensen die een Nintendo DS hebben, kennen Scribblenauts waarschijnlijk wel. Even terugkoppelend voor de mensen die het concept van Scribblenauts niet kennen. Het oorspronkelijke spel is een aantal jaar geleden ontwikkeld door 5TH Cell. In dit spel speel je Maxwell die als doel heeft om Starites te verzamelen. In totaal zijn er 220 levels die gevuld zijn met verschillende uitdagingen en puzzels. Het is geen standaard platformspelletje. Het fundamentele element van het spel is dat je via je keypad woorden tot leven kunt brengen. In totaal zijn er bijna 22.000 woorden toegevoegd die ook nog eens leuk geanimeerd zijn. Waaronder wapens, bestaande en niet bestaande dieren, voertuigen en voorwerpen.  Dus jouw creativiteit (en woordenschat) is the limit. Moet je naar een hoger gelegen platform? Dan heb je een aantal opties. Zo kun je het woord ladder schrijven in je keypad en deze verschijnt in de game. Deze kun je vervolgens plaatsen en de ladder beklimmen. Ook kun je een vliegend dier maken waarop je kunt zitten om vervolgens naar boven te vliegen.

Versus, Showdown en Sandbox

De basis van Scribblenauts Showdown is hetzelfde als de oorspronkelijke game. De woorden die jij creëert komen terecht in de game die je vervolgens ook kan gebruiken. Het enige verschil is dat Scribblenauts Showdown zich neerzet als een multiplayer game in plaats van een platformgame waarin je vele puzzels moet oplossen. De eerste keer dat ik deze game opstartte had ik het gevoel alsof ik een Mario Party game aan het spelen was. Het enige verschil is dat Mario Party veel geavanceerder is dan Scribblenauts Showdown. Er zijn drie verschillende modi aanwezig. In de eerste twee modi staan de minigames centraal.

De eerste modus is Versus. In deze modus speel je simpelweg de minigames tegen elkaar. Dit kan zowel tegen de CPU of tegen één andere speler. Er zijn twee type minigames genaamd Wordy en Speedy. In totaal zijn er 15 Speedy en 12 Wordy minigames. In Wordy staat het verzinnen van woorden centraal die je vervolgens moet gebruiken in de minigames, terwijl in Speedy jouw reflexsnelheid centraal staat. De Wordy games hebben nog een enige vorm van diepgang terwijl de Speedy games dit missen. Ze vereisen stuk voor stuk slechts één simpele input en gebruiken motion controls.

De minigames kun je zowel los of gemixt van elkaar spelen. Hierin maakt de game zelf de keuze welke minigame je speelt. Ook heb je de optie tot free modus waarin je zelf kunt kiezen welke minigames je gaat doen. De uiteindelijke winnaar van Versus is diegene die het meeste aantal minigames heeft gewonnen (tot een maximum van 25 rondes).

Bij de start van iedere Wordy minigame wordt er eerst van tevoren bepaald met welke beginletter een woord moet beginnen of binnen welke categorie het moet vallen. Het kiezen van een woord is niet zo heel erg lastig hoewel het in het begin wel een beetje uitvogelen is hoe het werkt. Het kan dus zo zijn dat je bij de eetwedstrijd een woord moet zoeken dat zoet is of dat melk bevat. Bij de racewedstrijd kun je beter kiezen voor een snel landdier of een vogel in plaats van een slak. Een vogel kan immers over alle obstakels heel vliegen. Ook is er een minigame waarbij je op een vliegend tapijt zit en voorwerpen moet opvangen die uit de lucht vallen. In de Speedy minigames staat jouw reflexsnelheid dus centraal. De winnaar is degene die als eerst een fles laat ontploffen of als eerste een Piñata uit de lucht heeft geslagen.

De modus Showdown lijkt ontzettend veel op een bordgame. Deze modus kun je spelen met tot wel vier spelers. Je krijgt vooral een selectie aan kaarten die kunt spelen. Deze kaarten kunnen ervoor zorgen dat jij als eerste de eindstreep haalt. Sommige kaarten hebben een instant effect, zoals het trekken van een nieuwe set met kaarten. Voor de andere speelkaarten, waaronder het vooruit gaan van een aantal zetten of een andere speler een aantal zetten terug sturen, moet je een selectie van minigames spelen. Degene die de meeste minigames wint ontvangt dit effect. Dus het kan zo zijn dat jij de kaart speelt en je tegenstander de minigames wint, hij dan ook het effect van die kaart krijgt. Het concept hiervan is erg leuk, maar het uiteindelijke gevolg is dat het een eeuwig durend getouwtrek wordt zonder dat er vooruitgang geboekt wordt. Uiteindelijk wordt het ook nog eens erg saai vanwege het beperkte aanbod van minigames.

Na het uitspelen van de minigames ontvang je Ollars. Dit is een in-game currency waarmee je uiterlijke features kunt kopen, waaronder kleding en hoeden. Ook kun je hier de Sandbox levels mee unlocken.

De laatste, tevens ook de leukste modus is Sandbox. Deze modus kun je in je eentje spelen maar ook met een vriend. Het brengt het daadwerkelijke Scribblenauts gevoel een beetje terug. Het is alleen niet heel erg vrij. In totaal zijn er acht levels waarin je een verschillend aantal aan vijanden en puzzels treft. De levels los je op door het bedenken van woorden die vervolgens weer tot leven komen in de game. Ook kun je de wereld zelf aanpassen. In deze modus staat jouw creativiteit centraal. Als er een brand midden op het pad is dan maak je een brandweerman die het natuurlijk blust. Alles wat je tegenkomt kun je aanpassen en items geven. Het grootste nadeel is dat deze modus vrij kort en simpel is. Je walst er bijna net zo snel doorheen als door alle minigames bij elkaar. Je komt wel wat activiteiten tegen, maar je weet nooit of je op de goede weg bent. Hierin biedt de game helaas te weinig feedback.

Toch liever mijn Spotify-playlist

Grafisch gezien ziet Showdown eruit als alle eerdere Scribblenauts. Scribblenauts heeft namelijk zijn eigen unieke stijl in combinatie met ludieke beelden en kleuren die van het beeldscherm afspatten. Het is geen hoogstandje, maar dat verwacht je ook niet van deze game. Desondanks spatten de animaties van de woorden wel van het beeldscherm!

De soundtrack van deze game heeft geen wow-factor. Het is geen genot om naar te luisteren en op een gegeven moment wordt het ook wat eentonig. Het is ook meer een partygeluid dan een ondersteunende soundtrack. Uiteindelijk besloot ik ook om het geluid een heel stuk zachter te zetten en mijn Spotify-playlist aan te zetten.

Het beeld van de game beweegt erg soepel met je karakter mee. De besturing wordt voor de start van iedere minigame uitgelegd. Hoewel je dit wel een beetje mist in de Sandbox modus. Dus dit was in het begin een beetje uitvogelen hoe alles werkt. Zo kan het gebeuren dat je in plaats een item aan een NCP geeft, het juist afpakt. Dit is wel een beetje frustrerend, maar het is geen wereldramp. Uiteindelijk krijg je dit wel goed onder de knie. Het grappige is trouwens wel dat als jou te vaak overkomt, je een bijvoeglijk naamwoord voor je naam krijgt. Zo wordt je ineens ‘Suspicious Lily’!

Eindoordeel

Het tot leven brengen van woorden heeft altijd centraal gestaan in Scribblenauts, maar helaas geldt dat niet voor Scribblenauts Showdown. Er zijn te weinig onderdelen die de game omtoveren tot een geweldige game. De minigames zijn niet toereikend genoeg, daarbij nemen de Speedy games de overhand. Terwijl het echt andersom had moeten zijn. Daarnaast zijn ze niet interessant genoeg en duren ze te kort. Ook krijg je geen extra bonus voor het uitkiezen van de juiste woorden. Het gevolg hiervan is dat je geen uren door blijft spelen en het snel zal vervelen. Daarnaast geeft de Showdown modus geen extra toevoeging aan de game. Het enige wat deze modus wel toevoegt is een eeuwig getrouwtrek zonder dat er progressie wordt geboekt. Het enige waar ik mij wel mee heb vermaakt is de Sandbox modus. Het probleem van deze modus is dat het vrij kort en relatief simpel is. Waardoor je erg snel doorheen walst.

Alle modi los van elkaar zijn niet erg leuk of interessant, maar samengevoegd tot een geheel is het ook geen verbetering. Scribblenauts Showdown had zo’n leuke game kunnen zijn als de ontwikkelaars meer tijd en energie hadden gespendeerd in of alleen de minigames of de Sandbox. Het woordenboek staat uit zo’n 35.000 woorden die prachtig geanimeerd zijn maar in deze game helaas niet tot zijn recht komen.

Scribblenauts Showdown
50 %
review-scribblenauts-showdownPluspunten:<br> - Groot woordenboek<br> - Woorden zijn leuk geanimeerd<br> - Typische Scribblenaut tekenstijl<br> - Sandbox modus is ok!<br> <br> Minpunten:<br> - Meer Speedy minigames dan Wordy minigames<br> - Minigames duren te kort<br> - Minigames zijn erg simpel<br> - Showdownmodus is een eeuwig getouwtrek zonder progressie<br> - Eentonige soundtrack die erg aanwezig is<br> - De game is in zijn totaliteit eentonig<br>