Penarium is al even uit op Steam maar nu komt indie developer Self Made Miracle met de Xbox One versie en waag ik mezelf in het circus van de hel. Klinkt interessant, niet?

In de game heb je de controle over Willy. Willy is een jochie die door omstandigheden gevangen zit in een duister, macaber circus genaamd….The Penarium. Zo, dan weet je ook waar de naam van de game vandaan komt. De enige manier voor Willy om terug te keren naar zijn vader is om gestoorde, altijd dodelijke, vallen te ontwijken terwijl je items oppikt, springend van platform naar platform. Dit terwijl een publiek vol sadisten heel graag bloed wil zien. Eigenlijk kan je The Penarium zien als een arena waar de ongelukkige kandidaten het publiek moet zien te plezieren zonder dit met de dood te bekopen. Uiteindelijk moet de arme Willy winnen om bevrijd te worden uit dit helse circus.

045802

Pixels

Level voor level ontwijk je raketten, kogelregens, zagen en als extra moeilijkheid komt het water soms hoog te staan en is het zwemmen geblazen tussen de vallen door. De game is voorzien van pixelated graphics, wat er charmant uitziet. Aan de ene kant past het bij de game en wordt de sfeer goed neergezet. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik een beetje klaar ben met alle pixelated games en vraag ik me af of deze game ook met een andere stijl had gewerkt. Ik laat het in het midden. Elk level speelt zich binnen één scherm af. Denk aan Bubble Bobble of Bomb Jack. Dit werkt binnen een chaos van vallen zeer verfrissend . Het deed me op eerste indruk wel denken aan Vlambeer’s Super Crate Box.

045804

Qua moeilijkheidsgraad zit Penarium precies goed. Het is lekker uitdagend en de leercurve is goed gebalanceerd. Voor mijzelf als fossiele gamer had het misschien een tandje moeilijker gemogen in de latere levels. Maar dit kan ook net zo goed alleen aan mij liggen. Dit doet trouwens geen afbreuk aan de game. Deze game kan je zo oppakken en spelen en dit maakt de game ondanks het thema een goed toegankelijk.

045807

De besturing gaat lekker, Willy reageert supersnel op mijn input en dat voelt goed. Het speelt lekker en de flow in de hectiek werkt goed en dat is in deze game belangrijk. Omdat je snel moet reageren moet de character deze vloeiende eigenschap hebben. Dat zit dus bij deze game goed al kan het wel voor sommige spelers net iets te snel gaan.

045803

Zoek je dus een toffe, verfrissende en verslavende indie game, dan moet je Penarium niet laten liggen. De game zit solide in elkaar, origineel waar het dat moet zijn en voelt toch  als een vertrouwde retrogame. Ik zie Penarium als Bubble Bobble meets Super Meat Boy gemixed met een flinke dosis helse chaos. Penarium is te koop in de Xbox Store voor 8,99 euro en dat is een toffe prijs voor deze game! Goed debuut van Self Made Miracle