Sinds 2013 sleutelt Milestone aan de MotoGP serie. Met nummer 19 heeft de Italiaanse studio de stijgende lijn te pakken. Weten ze die vast te houden? Om die vraag te beantwoorden heb ik mezelf in het leer gehesen.

Me in het leer hijsen.. hah. Om eerlijk te zijn heb ik me flink moeten inlezen om er achter te komen waar de MotoGP serie de laatste jaren voor staat. Ik ben geen motorman, hoewel ik mij in 2003 er wel een waande. Dankzij de game MotoGP 2 van THQ en de toen net verschenen film Faster raakte ik in de ban van de MotoGP. Het ging zelfs zo ver dat ik twijfelde of ik nou voor een motor- of autorijbewijs moest gaan. Waanzin. Gelukkig was het maar een fase. Tieners, hé. De eerste race uit het seizoen 2004 kan ik me overigens nog erg goed heugen. Met het duel dat Valentino Rossi, net overgestapt van Honda naar Yamaha, met Max Biaggi voerde, heb ik de sport in mijn hart gesloten. Zoiets zag ik als Formule 1 fan maar zelden.

MotoGP 19 is goed ontvangen omwille van toevoegingen zoals dedicated servers voor de multiplayer en verbeterd weggedrag van de motorfietsen. Er zit muziek in, als ik de fans mag geloven. Hoewel het een erg populaire sport is, blijft de markt voor de games maar beperkt. Je kunt je afvragen waar dat aan ligt, maar ik geloof dat met MotoGP 20 mij wel duidelijk is geworden dat dat Milestone zo zijn ideeën heeft voor de serie, maar met een beperkt budget elk jaar weer keuzes moet maken waar het zijn energie in kan steken. Mijn inziens hebben ze met MotoGP 20 de juiste keuzes gemaakt. Zo doet de managementopties uit MotoGP 17 in vernieuwde vorm zijn herintrede. Verder kunnen liefhebbers met een Xbox One X voor 60 fps kiezen. Bovendien stuurt Milestone met een nieuw bandenslijtagesysteem en brandstofverbruik verder aan op realisme.

Een weekend waar je voor kunt gaan zitten

En hoewel je MotoGP 20 nou niet als een hardcore simulatie van de sport moet zien denk ik dat het toevoegingen zijn die het -in de basis- best wel vergefelijke weggedrag heel interessant maken. Realisme staat immers niet gelijk aan plezier, maar de nadruk op het juist moeten aansnijden van een bocht, het gewicht van je fiets en gewichtsverplaatsingen, het je bewust moeten zijn van de positie van andere rijders op de baan en het bokken van de motor maken dat de MotoGP serie zijn plekje heeft verworven in het landschap. Een raceweekend in MotoGP 20 wordt een stuk interessanter als de keuzes die je maakt ten aanzien van je banden of de hoeveelheid brandstof die je meeneemt je later een resultaat kan kosten. En dat kan het. Het maakt dat je zorgvuldiger moet omspringen met de tijd en ronden die je hebt, zeker als je bepaalde ontwikkelingsdoelen voor ogen hebt.

Je kunt tijdens losse grand prixs of in de carrièremodus zelf kiezen aan welke onderdelen je tijdens zo’n weekend deelneemt. Het aantal banden die je tijdens het weekend mag gebruiken staat van tevoren vast. Ga je daar niet goed mee om, of ben je teveel tijd kwijt met het vinden van de juiste setup, dan breekt dat je uiteindelijk op. Ik vind dat een toffe toevoeging, het zorgt er voor dat ik het maximale uit elk rondje probeer te halen. Het kan zorgen voor een hoop drama. Tel daar bij op dat je verschillende tests hebt om jouw ontwikkelingsdoelen te halen en het gegeven dat als je het maximale uit je motorfiets wil halen je per circuit ook zoekt naar de juiste setup en je weet dat elke ronde telt. Als je de juiste moeilijkheidsgraad vind komen die systemen op een hele fijne manier samen.

Bij het afstellen van de fiets krijg je hulp van je ingenieur. Door middel van een Guided Setup kun je precies aangeven welk gedrag de motor vertoond en wat je daaraan aangepast wil hebben. Je crew heeft daar een x aantal minuten voor nodig om de aanpassingen te maken. Middels een overzichtelijk menu wordt je geïnformeerd over de aanpassingen die je crew heeft gedaan, wat je gevoel geeft bij het afstellen van de motorfiets, mocht je je daar later zelf aan willen wagen. En ik ben blij dat de aanpassingen ook merkbaar ander gedrag opleveren. Het loont om hiermee te spelen. Zo kom je elk weekend een stukje dichter bij de motorfiets waarmee je kampioen wordt.

Weg met die elektronica

In MotoGP 20 zitten de nodige hulpmiddelen om jouw je rondjes te laten rijden. Hulp bij het remmen, weergave van de ideale lijn en een optie waarbij je niet direct onderuit gaat op het gras, om er een paar te noemen. Ook bij het uitschakelen van deze systemen had ik het gevoel dat de motorfiets niet deed wat ik wilde, dat ik niet de volle controle had over het vermogen ervan. Ik ben begonnen in de Moto3 klasse. Motorfietsen met beperkt vermogen, zodat ik bekend zou raken met de basics. Als je dan al het idee hebt het gas niet volledig open te kunnen trekken dan wordt het wel erg tammetjes, kan ik je zeggen. Dat zorgde in eerste instantie ook voor de nodige frustratie. Tot mijn oog viel op de functies rechtsonderin het scherm. Je hebt de mogelijkheid om tijdens het rijden het gedrag van de motorfiets aan te passen! Net als in het echt, blijkt. Tractiecontrole, anti-wheelie software, de mate waarin je fiets snelheid mindert als je terugschakeld of van het gas gaat.. je doet er goed aan om de invloed van deze systemen te beperken, wil je spannend gedrag zien van de motor. Je hebt dan veel meer het gevoel in control te zijn. Het voelt nooit levensgevaarlijk aan, maar het spelen met die elektronica doet een hoop voor de beleving. Dit zijn overigens functies die ook in het vorige deel zaten, maar ze waren mij pas na een paar races opgevallen. Het is dan ook jammer dat de game geen tutorial bevat. De (toch wel bruikbare) tips in de laadschermen zijn niet genoeg.

Een ander optioneel hulpmiddel is de mogelijkheid om onbeperkt terug te spoelen tijdens een race. Ik heb het veel gebruikt om bekend te raken met de manier waarop je moet aanremmen en om te leren hoe je de bochten het beste aan kunt snijden. Want dat laatste is echt essentieel in deze game, belangrijker nog dan in andere racing games. De motorfietsen zijn snel maar ze zijn maar moeilijk tot stilstand te brengen. Ik denk dat dit een bewuste keuze is van de ontwikkelaar om de nadruk op het aansnijden van de bochten te leggen. Een goede ronde afleggen is een beste opvagen in deze game, maar als het je lukt, dan geeft dat een heel lekker gevoel. Gelukkig heb ik de rewind functie dus vooral gebruikt om de juiste redenen. Over het vorige deel wordt namelijk wel geschreven dat de AI niet anticipeert of reageert op een defensieve actie waardoor je van de baan wordt gereden. Die ervaring heb ik hier eigenlijk niet.

Let op de instellingen rechtsonder in beeld. On-the-fly pas je hier het gedrag van de motorfiets mee aan. Net als in het echt. Het doet een hoop voor de beleving.

A.N.N.A. of online?

Milestone noemt het systeem achter hun AI Anna, wat staat voor Artificial Neural Network Agent. Het is een zelflerend stukje software dat voor een natuurlijker gedrag van je tegenstanders moet zorgen. Ik zie ze elkaar passeren, of achter elkaar duiken om een slipstream mee te pakken. In een enkele race maakten de tegenstanders het me erg moeilijk, tot de tweede ronde waarna ze plots ver terugvielen. In een vrije training passeerde ik de AI met gemak, waarna hij vier bochten later plots voorbij kwam zetten en een gebaar maakte. Of dat aan mijn rijstijl lag, weet ik niet. Maar Milestone kennende sluipen er wel eens bugs in hun games. Overigens heeft de AI in MotoGP 20 ook leren omgaan met bandenslijtage en brandstofverbruik, iets waar ze in voorgaande delen niet door werden gehinderd. Als beginnend rijder vind ik het lastig daar ook al iets van te vinden.

Wat racers betreft is er niks mooiers dan een goed duel met een menselijke tegenstander. Helaas heb ik online niemand aangetroffen waardoor ik de multiplayer niet heb kunnen testen. Je kunt rekenen op dedicated servers, uit het vorige deel. Hoe het met de stabiliteit zit, dan kun je het beste afgaan op ervaringen van spelers met MotoGP 19. Splitscreen is helaas geen optie, maar online heb je de mogelijkheid om een lobby aan te maken (private of public) en een browser te openen om een bestaande lobby te vinden met de modus, klasse en banen waar je wel wat voor voelt op dat moment. Een nieuwe multiplayer modus MotoGP 20 is de Race Director modus. Hierin heb je één director die de mogelijkheid heeft om de startpositie van andere spelers te bepalen, die penalties kan toekennen en met vlaggen mag zwaaien, die incidenten kan onderzoeken en zelfs zo nodig kan ingrijpen in de eindklassering. Klinkt best tof, maar zoals gezegd heb ik het nog niet kunnen testen.

Deze scenes en het bijhorende commentaar doen een hoop om het geheel te verkopen. Het publiek is wel een beetje tammetjes, hoor! Waar is de rook, het gejoeil en gejuich en de toeters?

Wat doet Milestone verder met de licentie?

Het is me opgevallen dat de portretten en foto’s uit MotoGP 19 zijn verdwenen in dit deel. Je ziet enkel de motoren, pakken en helmen van de rijders, hoewel hun gelijkenis in game wel aardig klopt met het eggie. In het begeleidend schrijven van Milestone geeft de studio aan dat door het uitstellen van het MotoGP seizoen ook bepaalde functies in de game ontbreken. Als voorbeeld noemen ze MotoE cup en Red Bull Roekies cup die beiden na de launch aan de game worden toegevoegd. Beiden ontbreken inderdaad nadat ze wel in MotoGP 19 zaten. Ik heb het idee dat de portretten ook om deze reden ontbreken, maar ben daar niet zeker van.

Milestone zelf geeft dit aan:

Omdat het officiële MotoGP™ Championship is uitgesteld vanwege de COVID-19 uitbraak, is sommige content pas beschikbaar na Day 1. Officiële bike liveries en models komen later dan gewoon. Dit is een beknopte roadmap:

• Begin mei: MotoGPâ„¢ update voor het 2020 season
  • Eind mei: Moto2â„¢ en Moto3â„¢ update voor het 2020 season; Red Bull MotoGPâ„¢ Rookies Cup toevoeging
  • Eind juni: MotoEâ„¢ class toevoeging

Net als in het vorige deel kun je met historische motorfietsen en rijders aan de slag. Ze hebben er weer meer toegevoegd voor een totaal van 46 motorfietsen en 43 rijders (waaronder minstens zes verschillende versies van Rossi). De historische rijders hebben prachtige, kleurrijke portretten die ik helemaal bij de sport vind passen. Het zou gaaf zijn als ze die ook voor de rijders uit het huidige seizoen introduceren. Je kunt de historische rijders en motorfietsen vrij spelen door deel te nemen aan (offline) uitdagingen. Wel de moeite, er zitten duidelijke verschillen tussen de motorfietsen en zeker tussen de klassen onderling.

Franco Morbidelli houdt zichzelf en zijn fiets tegen de vlakte, om een paar seconden later tegen de vlakte te gaan. Dat terzijde, van bovenaf geeft de lichtinval je de kans om de fijne details van de Yamaha in je op te nemen.

Je kunt in MotoGP op de 20 banen uit het seizoen 2020 rijden, plus twee historische banen. Hoeveel er van het werkelijke MotoGP seizoen 2020 overblijft valt echter natuurlijk nog maar te bezien. De 20 natuurgetrouwe banen voelen elk weer heel eigen aan. Omdat ik al lang geen motorracegames meer heb aangeraakt is het ook leuk te zien dat je circuits hebt die je in autoracegames eigenlijk niet tegenkomt. Denk aan de KymiRing en MotorLand Aragón.

Bugs

Milestone heeft de naam dat hun titels bij release te kampen hebben met de nodige bugs. En ik ben er tijdens mijn speelsessies ook een aantal tegengekomen. Variërend van ergerlijk tot zwaar irritant. In hoeverre ze ook in de uiteindelijke release komen te zitten, ze hebben immers nog een patch gepland vóór day one, weet ik natuurlijk niet. De problemen die ik had zijn niet beschreven in de laatste patch notes. Zo nu en dan haperde de game als je van gameplay automatisch wisselde naar de onboard camera tijdens een crash, of wanneer je van de fotomodus terug wisselde naar het racen. In de replayfunctie ontbrak het motorgeluid. Verder besloot ik tijdens de vrije training een ontwikkelingstest opnieuw te starten (via menu optie restart, niet door eerst terug naar de pitbox te gaan). Mijn hagelnieuwe set banden was echter half versleten, nog van de test die ik zojuist opnieuw heb gestart. Allemaal niet overkomelijk, hoor. Maar het lijkt er op dat Milestone niet hun laatste patch voor deze game heeft uitgebracht.

Geen tijd voor een selfie, kerel. Stap op die fiets.

De MotoGP is voor de fans hot property. Van de vrije training tot aan de kwalificatie, een raceweekend in MotoGP 20 verveelt mij niet. Met ondermeer de terugkeer van de management systemen, het brandstofverbruik, de verbeterde bandenslijtage en de mogelijkheid om middels Guided Setup ook een leek de motorfiets naar wens af te stellen telt elke ronde tijdens zo’n weekend. Het motorrijden an sich voelt heel eigen, het is echt een andere ervaring dan je in racers met vier wielen krijgt. Het risico dat de motorfiets plots je vandaan springt of glijdt, het je zeer bewust moeten zijn van de lijnen die je moet houden.. het is voor de racers onder ons zeker een keer het proberen waard. Gewoon, of jij die persoon bent waar deze game voor is gemaakt. Of dit de ervaring is die je nog miste tussen je andere racegames.

Vanwege het prijskaartje is het dan verstandig met het vorige deel te beginnen, daar kunnen de meesten hun lol mee op. Voor de fans is dit deel gewoon een aanrader. Er zitten voldoende nieuwe systemen in die de moeite zijn om te verkennen. De 60 fps op de Xbox One X een groot verkooppunt. Ik ben benieuwd naar de multiplayer-opties die ik helaas niet heb kunnen testen, ik hoop dat hier leven in zit. Een goed duel met menselijke tegenstanders lijkt me wel wat.

MotoGP 20
7.5
review-motogp-20-over-het-juist-aansnijden-van-bochten-of-grind-etenPluspunten <br> <br> + Milestone stuurt aan op realisme dat ook nog eens zorgt voor spelplezier <br> + Van de vrije training tot aan de race, het draagt allemaal bij aan jouw voortgang <br> + 60 fps op Xbox One X <br> + Vrij diepe en uitdagende racer, bevredigend zodra je het in de vingers hebt <br> + Teammanagement is terug, solide basis voor volgende delen <br> + Mogelijkheden om je rijder en motorfiets aan te passen <br> <br> Minpunten <br> <br> - Een paar bugs en haperingen (let op inhoud day one patch) <br> - Helaas nog geen dynamische weersomstandigheden <br> - Het schademodel is uitgebreid t.o.v. 19. Zonder indicator is het echter moeilijk te bepalen wat er aan je fiets mankeert <br> - 30 fps op de Xbox One S <br> - Tips in laadscherm en tooltips zijn er wel, maar een tutorial ontbreekt <br> - .. samen met het uitdagende weggedrag daarmee wel een game voor volhouders <br> - Met de gelukkig OPTIONELE hulpmiddelen kun je een stukje beleving missen