Review: Minecraft Legends – een kleurrijke en dolle boel

De ontwikkelaars van Mojang Studios zijn er in geslaagd een RTS uit te brengen die alles in huis heeft om de liefhebbers van strategie spelletjes te kunnen bekoren, zeker wanneer je ook fan van het Minecraft-universum bent. De Minecraft vibes zijn namelijk overduidelijk aanwezig en komen in een mooie open wereld met cel-shaded stijl goed uit de verf. Kanttekening is dat spelers veel zelf uit zullen moeten zoeken en de gelaagde gameplay ervaring niet erg duidelijk uitgelegd wordt. Verder zal het plezier dat de speler uit deze game kan halen, sterk afhangen van de mogelijkheid om deze met een vaste groep vrienden te kunnen spelen. Niet vanwege de snelle actie en eindeloze creatieve mogelijkheden, maar wel vanwege de strategische elementen die Minecraft Legends weet te bieden!

+ Heerlijke Minecraft vibes, mooie kleurrijke wereld waarin veel te ontdekken is en toffe characters
    + Sound design zeer sfeervol, met name tijdens de battles
    + Enorme gelaagdheid om aanvallen op verschillende manieren uit te voeren en krachten van jouw mobs te versterken
    + Prachtige cinematics en uitstekende voices

+/- Minecraft Legends speel je in co-op, alleen is er weinig aan en de gameplay ook niet echt geschikt voor
    +/- Tempo van de gameplay is mij persoonlijk iets te traag
    +/- Aanvallen op Outposts kunnen snel wat chaotisch en ongrijpbaar aanvoelen
    +/- Gameplay bij vlagen repetitief
    +/- Besturing met controls is suboptimaal, maar went wel
    +/- Waarschijnlijk te weinig tekst, uitleg en visuele ondersteuning voor kinderen < 12 jaar om de gameplay principes goed te begrijpen
    +/- Onduidelijk welke richting de ontwikkelaars met de in-game Marketplace op willen gaan, waar met echt geld aankopen gedaan kunnen worden
    +/- Er zijn mogelijkheden om je dorpen met bouwwerken te beschermen, maar de mogelijkheden en creativiteit zijn beperkt
    +/- PvP mode is echt alleen leuk als je een team hebt dat met elkaar kan communiceren

- Je kunt als speler geselecteerde mobs niet vervangen of verwijderen
    - De mobs die je aanstuurt zouden wel iets intelligenter en intuïtiever te werk mogen gaan

Volgende week komt Minecraft Legends op de Xbox uit. Een nieuwe game van Mojang Studios die zich in het Minecraft-universum afspeelt. In deze review lees je wat je van de game mag verwachten?

De originele Minecraft is gemaakt door Markus ‘Notch’ Persson die later het bedrijf Mojang Studios heeft opgericht. Het 12 jaar oude spel is onder de vlag van Mojang Studios en later de Xbox Game Studios uitgegroeid tot de meest succesvolste game ooit. Een generatie kinderen is met de Minecraft-franchise groot geworden. In de sandbox game zijn miljoenen uren doorgebracht en de mooiste creatieve projecten tot stand gekomen. Minecraft heeft een cult-status bereikt. Het is dan ook niet gek dat we afgelopen jaren verschillende nieuwe games binnen het Minecraft universum zien verschijnen. Zo is er in 2015 een verhalende game uitgebracht onder de naam Minecraft Story Mode en kunnen we sinds 2020 van de actie-RPG Minecraft Dungeons genieten. De ontwikkelaars van Mojang passen met succes de Minecraft-formule toe binnen verschillende genres en met de release van Minecraft Legends weten zij hierin verder uit te breiden!

De held van je eigen avontuur

In een rustige en vredige wereld leven de villagers onder het toeziend oog van een olijk drietal, die we in het spel als de Hosts leren kennen. De wereld van Minecraft Legends ziet er met haar 10 tot 15 biomen prachtig uit. Mooie berggebieden, uitgestrekte zandvlaktes en bospaden met meertjes kenmerken het landschap. De felle kleuren en cell-shaded stijl zijn in het begin even wennen, maar hebben absoluut haar charme.

In alles voelt de wereld van Minecraft Legends als een vredig paradijs, waar ik prima de laatste paar decennia van mijn leven zou kunnen vertoeven. Ik zie mezelf hier heerlijk huppelend doorheen lopen, met hier en daar wat konijntjes aan mijn zijde, ware het niet dat de pluffy wereld van Minecraft Legends op brute wijze verstoord wordt. Uit de grond ontstaan Nether Portals, gevolgd door een enorme invasie aan Piglins. Kleine bloeddorstige monsters die de Overworld over willen nemen. Een Lord of the Rings-esk cinematic wordt ingeladen waarin we een onderwereld zien vol met vijanden in dampende grotten. Vijanden die tot op het varkensbot bewapend zijn en klaar om de Overworld over te nemen. Kortom, trouble in paradise en hier komt jouw character om de hoek kijken. Enigszins dramatisch wenden de drie Hosts zich tot jou als speler:’Please Rik, jij bent onze held, kom onze wereld redden’. Geen idee waarom ik de aangewezen persoon ben, maar he! wie de schoen past trekt hem aan, ja toch! Voor de zekerheid heb ik collega redacteur Jeffrey gevraagd om mij bij te staan in dit co-op avontuur, want iedere held heeft natuurlijk een side-kick nodig.

Wat volgt is een (te) korte introductie die ons moest voorbereiden om te paard en zwaard een wereld door te trekken, waarin dorpen bevrijd moeten worden en kastelen ontmanteld. Met een overweldigend gevoel zetten we dan ook onze eerste stappen in een wereld die door Piglins bedreigd wordt. Waar te beginnen?

Strategiespel

In de introductie wordt al snel duidelijk dat Minecraft Legends een onvervalste open wereld actie-strategie game is. Als speler zie je een grote map en het is jouw taak om gebieden over te nemen. Dat kun je niet alleen en dus heb je allianties nodig. Je begint dus als speler met het bevrijden van een klein dorpje. Het vrijspelen van dorpjes zorgt ervoor dat je een basis hebt om op terug te vallen, resources kunt verzamelen en de tijd kunt nemen om aanvallen op vijandige gebieden te gaan plannen.

In het begin komt er veel informatie op je af en is lang niet altijd duidelijk wat er allemaal mogelijk is. Minecraft Legends oogt kinderlijk, maar kent een enorme dosis aan gameplay mogelijkheden. Ik vind dat je hierover als speler te weinig uitleg krijgt en in die zin denk ik dan ook dat de game voor kinderen onder de 12 jaar weinig toegankelijk is. Voor mij was het in ieder geval behoorlijk uitzoeken hoe alles werkt. Maar goed, terug naar het begin.

Je kunt vanaf het begin van het spel de hele map over en alle gebieden bezoeken. Als speler leer je echter al snel dat je voor bepaalde gebieden absoluut nog niet voldoende bent toegerust. De eerste stap die je zult zetten is dus proberen een overzicht te krijgen van Piglin Outposts die je wél kunt aanvallen en dorpjes die je wél kunt bevrijden. Heb je hier eenmaal zicht op dan ga je aan de slag met resources verzamelen. Je hebt resources zoals hout en steen nodig om mobs (jouw leger) te kunnen genereren en tools te kunnen maken, waarmee je kans van slagen om een outpost te bevrijden groter wordt.

In de wereld van Minecraft Legends kun je met verschillende groepen mobs een alliantie sluiten: de Cobblestone Golems (melee mobs), Plank Golems (ranged mods), Grindstone Golems (effectief tegen ranged mobs), Mossy Golem (support mobs/healer), Creepers (doet veel damage tegen gebouwen en structures), Zombies (kunnen speicale aanvallen afslaan) en Skeletons (ranged mobs). Je kunt deze mobs vrijspelen door hun dorpjes te bevrijden, waarna je de mogelijkheid hebt om deze vrienden aan je leger toe te voegen. Ik raad je aan om in het begin van de game hierop te focussen. Ieder type mob heeft namelijk unieke aanvalsmogelijkheden en deze kun je goed gebruiken bij het aanvallen van grote forten en outposts van Piglin’s. De game legt je dit naar mijn smaak onvoldoende duidelijk uit, terwijl het inzetten van verschillende mobs bepalend kan zijn om een outpost te overmeesteren.

Wanneer je een aantal dorpjes hebt vrijgespeeld en verschillende mobs tot je beschikking hebt dan kan het spel echt beginnen. De grotere forts zijn aan de beurt en deze wil je één-voor-één gaan ontmantelen! Je komt vanaf dit punt in een gameplay ritme waarin je 1) resources gaat verzamelen, 2) een outpost of fort gaat aanvallen en 3) terug naar je dorpjes gaat om daar de boel opnieuw te versterken en eventuele vrijgespeelde upgrades klaar gaat zetten. Het risico is wat mij betreft dat er te weinig variatie in de gameplay zit, waarmee ik vermoed dat er spelers Minecraft Legends als repetitief zullen ervaren. Er is wel variatie in gameplay en die zit met name in het optimaal benutten van de upgrades en het uitbouwen van je Well of Fate (waarmee nieuwe resources gebruikt kunnen worden en structures om te bouwen). Maar duidelijk en toegankelijk is de game op dit vlak niet echt.

Aanvalluh!

Waar ik het nog niet over gehad heb is hoe de aanvallen op outposts precies verlopen. Het komt er op neer dat je naast een outpost een aantal resources gaat installeren, waarmee je nieuwe mobs kunt maken. Wanneer je een twintigtal mobs gemaakt hebt ga je een outpost aanvallen. Een outpost kent verschillende type structuren en gebouwen. Bijvoorbeeld torens met daarin Piglins die jou met een pijl en boog beschieten, of een soort van putten waaruit nieuwe Piglins uit de onderwereld naar de Overworld gebracht worden. Het uiteindelijke doel is om de Nether Portal te vernietigen, waarna de outpost bevrijd is. Het is aan te bevelen om een outpost eeerst te verkennen en een strategie te bepalen. In de regel wil je zo snel mogelijk de structuren kapot hebben, waarmee nieuwe Piglins naar de Overworld komen, maar deze meestal ook op goed beveiligde plekken. Plannen en communicatie is dan ook key!

Jouw character moet je eigenlijk, in pc-termen, als de muis zien. Jij loopt weliswaar rond, maar je bent voornamelijk bezig met jouw mobs opdrachten te geven. Je kunt hierin heel precies zijn en dat is absoluut een sterk punt van de game. Zo kun je er bij hoge muren voor kiezen om eerst Plank Golems pijlen te laten schieten. Vervolgens stuur je Cobblestone Golems en Creepers naar de poorten van de outpost om deze te laten slopen, waardoor je naar binnen kunt. Komen er vijanden jouw mobs aanvallen? Dan stuur je jouw Mossy Golems mee om jouw mobs te healen en supporten. Het duurt even voordat je als speler de gelaagdheid die Minecraft Legends te bieden heeft ook daadwerkelijk onder de knie hebt en tevens optimaal kunt benutten.

De controls in deze RTS zijn wat mij betreft suboptimaal. Je moet toch al snel door een combinatie van menuutjes klikken om uit te komen waar je wilt. Dit type RTS games spelen het lekkerste met muis en toetsenbord, maar ik heb wel het gevoel dat de ontwikkelaars er het maximale uit hebben gehaald. Als speler zul je merken dat de controls uiteindelijk wel gewenning geven en heb ik in ieder geval de controls niet als storend ervaren. Maar soepel zou ik het niet willen noemen.

Na een uur of 15-20 spelen ben je een heel eind in de campaign en kun je uitdaging vinden in het verder verkennen van de wereld en de moeilijkheidsgraad van het spel te verhogen. Of de gameplay daarvoor echter fris en fruitig genoeg is, vind ik op dit moment nog moeilijk te bepalen. De kwaliteit is er in ieder geval zeker en de ontwikkelaars hebben met Minecraft Legends een overtuigend mooie wereld neer weten te zetten. Net zoals met Minecraft Dungeons zijn ook hier de mogelijkheden eindeloos om de game met content updates te blijven ondersteunen. Wat daarin de rol van de Marketplace (in-game winkel) gaat zijn is mij niet duidelijk geworden. Met het oog op in-game aankopen is dit wel iets om, zeker als ouders, in de gaten te houden.

Online co-op en de PvP-mode

Hoewel je de campaign van Minecraft Legends solo kunt spelen, zou ik je dit niet aanraden. De game kent verschillende gameplay elementen en die moeten vaak gelijktijdig uitgevoerd worden om effectief te kunnen zijn. Zo zul je tijdens jouw aanvallen op outposts ook resources moeten blijven verzamelen en nieuwe mobs moeten laten spawnen. De plek waar jouw nieuwe mobs spawnen moet bovendien ook enigszins verdedigd worden. Ik heb de game een aantal uur alleen gespeeld en wat ik dan merkte is dat ik niet in een lekker ritme kon komen: voortdurend resources te kort, mobs die niet veilig kunnen spawnen en aanvallen waar je weinig controle over krijgt. Kortom, Minecraft Legends is wat mij betreft een echte co-op game en komt samen met vrienden het best tot zijn recht.

Dat geldt uiteraard ook voor de PvP-mode. In de PvP-mode probeer je het andere team omver te werpen. Dit pakt echt fantastisch uit als je met een team van 4 communiceert en ieder een duidelijk taak heeft. Er is echter geen zak aan om deze game met randoms te spelen, waarbij er geen communicatie is. De game leunt heftig op de strategie en wat minder op de actie. Met andere woorden, het plezier, en het succes van de game, valt of staat dan ook met de mogelijkheid om deze in co-op te kunnen spelen en samen plezier te vinden in strategisch te werk te gaan.