De ontwikkelaars van de meest succesvolle game aller tijden hebben vandaag een nieuwe titel naar de Xbox gebracht. Is het de dames en heren bij Mojang gelukt om met Minecraft Dungeons in de enorme voetsporen van haar voorganger te treden?

Het is inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden dat Minecraft werd uitgebracht. Desondanks is Minecraft vandaag de dag nog steeds immens populair. De game is op ieder platform te vinden, ruim 200 miljoen keer over de toonbank gevlogen en wordt dagelijks door 126 miljoen (!) mensen gespeeld. Hoe kan een game met al haar eenvoud zo succesvol zijn? Want er is maar een handjevol games dat in vrijwel ieder huishouden bekend is en Minecraft is er daar één van. Verwacht echter van deze nieuwe titel niet eenzelfde soort game. De ontwikkelaars hebben het met Minecraft Dungeons namelijk over een compleet ander boeg gegooid.

Geen minen, niet craften, wel dungeons crawlen

Het ‘uiterlijk’ van de game is onlosmakelijk met Minecraft verbonden, maar daar blijft het verder ook bij. Minecraft Dungeons is een zogenaamde action RPG. Er valt dus niets te farmen, niets te craften. Er is geen open wereld. Maar wat dan wel? In Minecraft Dungeons volg je het (magere) verhaal van de Arch-Illager. Deze Arch-Illager heeft diverse villages en dungeons overgenomen en het is aan jou de taak om de kwade opmars van mobs een halt toe te roepen. Dat doe je door (veel) te hacken, slashen, loot te verzamelen en je character te levelen. Dat klinkt wellicht wat saai en weinig gevarieerd, maar dat is Minecraft Dungeons beslist niet.

In de eerste plaats zijn de werelden waarlangs je komt mooi ontworpen en uniek te noemen. Op jouw weg naar het verslaan van de Arch-Illager kom je door prachtig vormgegeven bosgebieden, canyons, mijnen en woestijnen. Ieder level brengt zijn eigen vibe. Dit komt niet alleen voort uit de visuele verschillen. Er is ook verschil in vijanden/NPC’s die je in de verschillende werelden tegen komt, er is specifieke loot te verdienen per wereld en daarnaast vraagt iedere wereld een net iets andere speelstijl om succesvol te zijn. Ook kent iedere wereld een aantal unieke bosses die behoorlijk pittig kunnen zijn en enige planning en strategie vragen in jouw speelstijl. Op meerdere fronten is er dus sprake van de nodige variatie, maar hoe zit het met de gameplay?

Jezelf uitdagen wordt beloond

In de basis is de gameplay in Minecraft Dungeons nogal straightforward. Je moet in de wereld van punt A naar punt B komen en je zet jouw combat skills in om dit te realiseren. Je character beschikt over een mêlee weapon (zwaard, bijl, etc.) en een ranged weapon (verschillende soorten kruisbogen). Beide type wapens bieden verschillende keuzemogelijkheden die bij specifieke speelstijlen passen. Zo zijn er zwaarden die meer power hebben, maar die inboeten op bewegingssnelheid. Of bogen die een hogere fire rate hebben, maar bijvoorbeeld minder damage produceren en vooral op kortere afstand effectief blijken. Ook kun je ieder wapen flink uitbreiden en kun je keuzes maken door zogenaamde enchantments (in-game points die je krijgt als je character een level omhoog gaat) in te zetten. Hiermee is het mogelijk nog meer verdieping aan je speelstijl te geven. Ben je van de close combat, of de speciale effecten of juist liever actie op afstand? Voor iedereen is er wat.

Wat ik vooral sterk vind aan de keuze- en upgrademogelijkheden is de impact van de keuze die je maakt. Vrijwel altijd heeft bijvoorbeeld de keuze voor een bepaald wapen specifieke voordelen, maar lever je ook weer in op een aantal andere gameplay aspecten. Het is de ontwikkelaars goed gelukt om de piekeraars onder ons tot wanhoop te drijven, want in Minecraft Dungeons kun je helaas niet van alle walletjes tegelijk eten. Naast de uitdagende gameplay, waarover later nog meer, is het voortdurend zoeken naar de beste en meest krachtigste balans in equipement. En wanneer je denkt deze gevonden te hebben is je character alweer lekker aan het levelen geslagen, speel je weer nieuwe upgrades vrij of vindt je een nieuw soort artifacts die je natuurlijk graag wilt uitproberen.

Met elkaar dungeon crawlen op de bank of op afstand

Minecraft Dungeons is prima en vermakelijk om in je uppie te spelen, maar is nog leuker om met elkaar te beleven. De game voorziet in een online multiplayer en een couch co-op mode die beiden goed zijn uitgewerkt. Iedere speler boekt zijn of haar eigen progressie, eigen voortgang wordt opgeslagen en de meeste loot wordt verdeeld. Wat dat betreft komt deze game in een uitstekende periode uit. Mocht je kids hebben die ook graag met jou mee gamen, dan is dit je game voor de komende maand(en).

Het aardige aan de multiplayer is tevens dat je samen de uitdaging aan kunt gaan om boven je eigen level te gaan spelen. Ja, dit biedt extra uitdaging, maar het is toegankelijker dan in je eentje. Dat heeft er mee te maken dat je met twee spelers natuurlijk de uitrustingen op elkaar aan kunt passen, zodat je goed bewapend op pad gaat en aanvullend aan elkaar kunt zijn. Spelen boven je eigen level is bovendien aantrekkelijk, omdat de loot erg belonend is.

Hoewel het verhaal in Minecraft Dungeons te wensen overlaat is het verder een sfeervolle game. Dat zit niet enkel in de vormgeving van de levels, maar ook in de keuze van de achtergrondmuziek en deuntjes. Ook loopt de hele game soepel. Er zijn geen performance problemen en de multiplayer drop-in en drop-out is erg toegankelijk. Je hebt ook een centrale hub waar je na ieder level weer naar terug keert. Op dit punt zou nog ruimte zitten om de sfeer en eigenheid van de game te optimaliseren. De hub voelt namelijk nooit echt als ‘jouw plek’. Wellicht was het leuk geweest als je de hub verder aan kon kleden met trofeeën of in combat gebruikte gear. Ook zou deze game zich uitstekend lenen voor een overzichtsmap met ‘vijanden’ die je tegen bent gekomen en lege vakken van vijanden of plekken die je nog niet hebt ontdekt. Want er is meer in Minecraft Dungeons dan je aanvankelijk zult zien…

Conclusie

De ontwikkelaars bij Mojang hebben in samenwerking met de Xbox Game Studios met Minecraft Dungeons een prima action RPG op de markt gezet die zich leent om nog lange tijd na release met DLC te gaan ondersteunen. De levels zien er prima uit en de gameplay biedt vanwege de verschillende upgrade- en keuzemogelijkheden genoeg variatie om in speeltstijl te blijven variëren. Het verhaal is flinterdun en weinig verdiepend, maar de ‘endgame’ maakt dit meer dan goed. De game biedt na het uitspelen van de basisgame (6 – 8 uur) nog vele tientallen uren aan gameplay om samen met je kids en vrienden door de dungeons te crawlen op zoek naar toffe gear en de beste wapens. Zonder enige twijfel zou ik je dan ook zeker aanraden deze game aan te schaffen. Voor een prijs van 2 tientjes, of een Xbox Game Pass subscriptie, haal je namelijk een uitstekende titel in huis.

RECENSIES OVERZICHT
Minecraft Dungeons - More than meets the eye
8.0
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments