More

    Review: Metro Exodus Enhanced Edition – de toekomst van games in beeld

    REVIEW OVERVIEW

    Metro Exodus Enhanced Edition
    9.5
    Een decennium of anderhalf geleden begon een periode met eindeloos veel remasters en HD versies van games. We zijn nu op het punt aangekomen dat een ontwikkelaar de textures pimpt en er gewoon een heel nieuwe belichting systeem wordt toegevoegd... in een gratis update. Met raytracing en 4k 60fps voelt Metro Exodus bijna als een remaster. De belichting is sensationeel en de sfeer was al goed maar komt nu nog beter tot zijn recht.
    Wat mij betreft is de toon gezet door deze game. Het laat zien hoe andere franchises als Fallout, The Elder Scrolls, Splinter Cell (kom op Ubi!) en zelfs Far Cry zouden kunnen profiteren door raytracing te gebruiken. Het wordt in de toekomst absoluut genieten!

    Metro Exodus heeft laatst een update gekregen voor de Series S en X waarbij o.a. raytracing is toegevoegd. Wat is er in de game precies veranderd en moet je deze game eventueel opnieuw spelen?

    Waarschijnlijk ben ik één van de weinige gamers die Metro Exodus bij de launch heeft laten liggen om later te gaan spelen. Dat ”later” werd jaren later en dat is niet erg, want met deze update heb je het perfecte moment om deze game te gaan ontdekken. Dit is overigens geen review van de game, want die heeft mijn collega Rob al geschreven. Ik deel wel mijn ervaringen en ik let specifiek op de zaken die zijn toegevoegd. Ben je nu echt geïnteresseerd in de fijne details van de tech, lees dan zeker het artikel over Metro Exodus van collega Jeff van afgelopen week.

    Metro Exodus op 4k 60fps

    Verleden week heb ik Metro Exodus helemaal doorgespeeld op mijn Series X en dat wil zeggen dat ik mocht genieten van 4k en 60fps met volledige raytracing. Ik heb ook gekeken naar de Series S, maar daar is de resolutie lager en pop-in vrij hoog. Daar komt ook nog bij dat raytracing op de Series S wel werkt, maar bij lange na niet zo goed als op de Series X.

    Ik heb in mijn carrière bij XBNL ooit een verstandsverbijstering gehad dat het niet uitmaakt of je op 30fps of 60fps speelt. Dat was dikke onzin. Je wilt eigenlijk altijd op 60fps spelen. Natuurlijk heb je daar met een racer en snelle shooters meer profijt van, maar ook voor de beleving is 60fps gewoon fijn. Dat bewijst zich maar weer eens in deze update van Metro Exodus. Alles is haarscherp en de animaties verlopen vloeiend met 60 beeldjes per seconde. De Series X heeft meer dan voldoende kracht want ik heb op geen enkel moment een dipje ervaren in de frames. Dat komt doordat er een software systeem op de achtergrond draait die de resolutie tijdelijk verlaagt om het aantal frames per seconde hoog te houden. Ik heb echter nooit gemerkt dat de resolutie lager is geweest dan native 4k, dus daar heb je geen last van!

    Leuk die techniek, maar het gaat om de sfeer!

    Hoe technisch je deze update ook benadert, waar het eigenlijk om draait in Metro Exodus is de sfeer. Die was al heel dik in orde, maar het is werkelijk waar van ongekend niveau wanneer je deze game speelt met goed geïmplementeerde raytracing. Alles wat donker moet zijn, is donker. Dat draagt enorm bij aan de sfeer in bepaalde gebieden. Alles wat extra belicht moet zijn, is goed extra belicht. Ik verwachtte kwaliteit met Metro Exodus, maar ik ben eerlijk gezegd compleet omver geblazen met deze update en natuurlijk de game zelf. Ik had mijn ervaringen van Metro 1 en 2 nog in mijn achterhoofd en ik kwam gewoon niet door die games heen. Allemaal donkere tunnels en dat benauwende gevoel knaagde maar aan mij. Met Exodus heb je daar geen last van. Daar wordt een post apocalyptische wereld geschetst waar Fallout nog een puntje aan kan zuigen. Als Metro Exodus dit jaar was uitgekomen met de huidige update, dan was het tot nu toe mijn Game of the Year.

    Is de game dan technisch perfect? Nee. Is raytracing perfect? Ook niet. Metro Exodus heeft nog steeds last van zielloze gezichten soms (met cringy voice acting hier en daar) en raytracing werkt naar mijn mening niet altijd, maar dan ben ik wel echt op het niveau van Jeff aan het analyseren. Dat zal ik uitleggen met screenshots. Het gaat namelijk om de wisselwerking tussen global illumination en lichtbronnen. De lichtbronnen worden perfect opgepakt en daar werkt raytracing het beste, ook met levels waar de zon schijnt. De schaduwen worden echter niet altijd goed weergegeven. Dat zie je in de onderste screen, maar zelfs ook in de bovenste screen van de twee screenshots hieronder. Het vuur in de ton zorgt voor goede schaduwen en de lampen van de auto erachter ook, maar de auto links heeft een hele zachte schaduw eronder terwijl daar eigenlijk hardere schaduwen vanuit de lichtbronnen bij horen.

    Voorbeeld van de juiste schaduwen door lichtbronnen (het vuur van de ton, achterin de lampen van de auto).
    Voorbeeld van minder goede schaduwen in de wereld. Pilaren hebben amper schaduwen, het gras op de grond ook niet. Ziet er allemaal vlak uit.
    Ook hier mis ik schaduwspel in het geheel.

    Je moet hier echt specifiek naar kijken want het zal menig speler niet opvallen. Daarbij komt ook nog dat Metro Exodus vooral ook donkere levels heeft en zoals je hieronder kunt zien komt de sfeer dan echt tot leven. Niet alleen heeft dit grafische voordelen, maar ook in de gameplay is het natuurlijk belangrijk dat je bij lichtbronnen vandaan blijft zodat je onopvallend de vijanden kunt omleggen. Dat is nu met raytracing beter in te schatten dan je ooit voorheen had kunnen doen.

    Metro Exodus is het (opnieuw) spelen waard

    Een decennium of anderhalf geleden begon een periode met eindeloos veel remasters en HD versies van games. We zijn nu op het punt aangekomen dat een ontwikkelaar de textures pimpt en er gewoon een heel nieuwe belichting systeem wordt toegevoegd… in een gratis update. Met raytracing en 4k 60fps voelt Metro Exodus bijna als een remaster. De belichting is sensationeel en de sfeer was al goed maar komt nu nog beter tot zijn recht. Wat mij betreft is de toon gezet door deze game. Het laat zien hoe andere franchises als Fallout, The Elder Scrolls, Splinter Cell (kom op Ubi!) en zelfs Far Cry zouden kunnen profiteren door raytracing te gebruiken. Het wordt in de toekomst absoluut genieten!

    Recent articles

    RMNiels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.
    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Wat denk je hier van? Laat je opmerking achter.x
    ()
    x