Het is, als fan van sportgames, overwerken voor mij deze maanden. Na F1 2016 lag ook deze game op de mat: Madden NFL 17. Is het een game waar wij hier warm voor lopen? Of moet je met deze sport zijn opgegroeid om er überhaupt iets van te snappen?

De meesten van ons snappen weinig van het spelletje. American Football is hier niet echt populair. Er is een tijdje een opleving geweest toen er daadwerkelijk iets van een competitie in dit landje werd opgestart wat zelfs media-aandacht kreeg. Maar die tijd is al weer lang achter ons. Wat moet een game als Madden NFL 17 dan hier? En kunnen wij er werkelijk iets mee?

Mini-cursus American Football:

American Football is in de basis simpel maar kijk je iets verder dan verdwaal je in een woud van play’s en tactieken. In de basis gaat het erom dat je in vier beurten, meer dan tien yards (9,14 meter) vooruit komt zonder neergehaald te worden en dit herhaal je totdat je de eindstreep bereikt en de punten scoort. Nu lijkt dat simpel maar dat is het absoluut niet.

Een team heeft 46 spelers die in drie functies aan het spel meedoen, offense (aanval), defence (verdediging) en special teams (teams die de bal tussen de paal schoppen bijvoorbeeld). In elke play staan er 11 spelers op het veld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bal óf in de endzone gebracht wordt óf door de palen wordt geschopt. Dat levert punten op.

Dit is de simpele basis, ook in de game. Zorg dat je team binnen die vier keer tien yards heeft afgelegd en je mag opnieuw vier pogingen doen voor de volgende tien yards totdat je uiteindelijk de endzone bereikt.

eas-media-lg-2x[1]

Het lastige zit hem in de tactieken om dat te bereiken. En die tactiek snappen, daar zit hem de kneep. Tot aan Madden NFL 16 heb ik jaarlijks pogingen gedaan om het spelletje onder de knie te krijgen en altijd met weinig succes. Vorig jaar kwam daar verandering in want Madden heeft, voor de leek zoals ik, een imposant trainingssysteem geïntroduceerd.

Versie 15 was de eerste Madden game die daadwerkelijk moeite deed om de leek iets van het spel te laten begrijpen, NFL 16 deed dat nog iets beter en in Madden NFL 17 is de training zeer uitgebreid. Je hebt nog steeds de basistraining waarin je leert hoe een pass werkt, een run werkt, hoe je succesvol schiet, enz, enz. Daarnaast kent de game een aantal nieuwe elementen zoals het ontwijken van een blok of het beschermen van gaps (openingen) in de verdediging.

Skills training

Training is dus een zeer belangrijk onderdeel van Madden NFL 17 en het is ontzettend omvangrijk. Maar als je jezelf de tijd en het geduld gunt om de trainingen te doen, wordt American Football ineens een stuk begrijpelijker. De training behandelt zelfs een aantal tactieken en probeert je inzicht te geven in spelsituaties en de tactiek die daarbij hoort.

Om weer een beetje uitleg te geven, een aanval kent drie varianten waarbij er twee constant gebruikt worden, de pass en de run. Pass, run? Waar gaat het over?

Madden-plays

In de aanval kan je kiezen of je een run of een pass uitvoert. Je maakt nu ook gelijk kennis met de belangrijkste man op het veld, de quarterback, de spelverdeler. Hij is degene die de pass gooit of de bal voor de run afgeeft. Hij bepaalt de play en roept deze ook af. Zelfs al snap je hier niets van, de trainingen in Madden laten je al snel zien hoe dat werkt.

Het lastige is dat je bij de aanval een bepaalde play inzet. Die play kies je voordat het spel zich voortzet en die keuzes zijn talrijk. Ga je voor een verre worp, een pass, die vaak gelijk meer dan tien yards vooruitgang geeft of zelfs, bij een goede vangbal en een snelle running back een touchdown scoren. Of kies ik voor een run waarbij er meestal een schijnworp wordt ingezet maar de bal stiekem aan een andere speler binnen de linie wordt gegeven die probeert langs de verdedigende linie te rennen. Je kan je voorstellen dat hier talrijke variaties in zijn. Variaties die de experts, die de terminologie ook kennen, gelijk zien en snappen. Juist dit deel maakte dat de vorige versies Madden voor de leken totaal faalde. Niet meer in Madden NFL 17. De plays worden duidelijk aangegeven met looproutes in verschillende kleuren en je krijgt een aanbeveling die gebaseerd is op eigen succes en de manier waarop je tegenstander speelt.27-08-2016_03-43-44

Elk team heeft zijn eigen stijl en daar moet op geanticipeerd worden. Heb je de play gekozen, dan kan je met je trigger datzelfde patroon op het veld zien en precies zien welke knop je moet kiezen om die bepaalde speler aan te gooien. Ook dit wordt getraind. Maar waar zijn dan al die andere spelers voor nodig als alleen de quarterback en de running back het werk doen? Simpel, die spelers beschermen de quarterback zodat hij ruimte krijgt om te passen. Ook dat kan je trainen en inschatten. Is de verdediging op links of rechts georiënteerd of verzamelen ze zich in het midden en wat doe je dan?

Daarom gaat er in de training, in het leren van het spelletje, zoveel tijd zitten maar het is wel heel bevredigend als je daadwerkelijk ‘ziet’ wat je tegenstander doet en wat jij daarop als tegenmaatregel moet nemen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Razendsnel ontwijken

We hebben het nog steeds alleen maar over de aanval: patronen zien en razendsnel beslissen naar wie de bal moet. Dat is wel cruciaal want in het gekronkel van 22 man die zich over het veld bewegen, moet je blijven kijken welke speler de meeste kans heeft op slagen. Dan is het timen geblazen en op het juiste moment gooien. Ben je te vroeg, dan wordt je bal onderschept of komt de running back niet ver genoeg, no score! Wacht je te lang dan is de kans zeer groot dat er een verdediger door je bescherming heen is gebroken en hij je snoeihard tackelt. Kijken, plannen en timen dus.

Dit al uitgebreide stukje beschrijving van één onderdeel laat al zien hoe gecompliceerd, maar ook hoe leuk, de game is. Gooi je namelijk goed, vangt de running back je bal, dan begint het volgende stuk, het ontwijken van de verdedigers. Juist dit stuk heeft Madden NFL 17 aangepakt en vernieuwd.

vxzDVUmiCd5JZkEHUcWn45-650-80[1]Je hebt nu meerdere mogelijkheden om je tegenstander te omzeilen. Van sprongen over hem heen tot een draai om hem heen tot de celebration move als je de touchdown gaat maken. Allemaal nieuwe mogelijkheden die je ook allemaal, één voor één, traint. Die bewegingen zijn in deel 17 trouwens ook allemaal geperfectioneerd en gepersonaliseerd. Men heeft goed naar de spelers gekeken en hun bewegingen overgenomen.

Prachtig in beeld

Dit brengt ons bij de graphics: hoe ziet het spel eruit, hoe bewegen de spelers zich? Madden NFL 17 heeft hier echt aandacht aan besteed. De animaties zijn ontzettend goed en de tussenbeelden zijn bijna levensecht te noemen, zoals je aan deze screenshot ziet.

Graphics Madden NFL 17Dat alleen al maakt dat het ontzettend plezierig is om deze game op je scherm te zien.

Bedankt AI

Naast het eerdergenoemde offence deel komt er ook een groot deel op defence te liggen. Haal je namelijk die vier keer niet of wordt je bal onderschept, dan draaien de rollen om. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de defence een stuk ingewikkelder vind en dat ik wel iets doe maar het vermoeden heb dat ik eigenlijk maar een beetje meespeel. In de meeste gevallen lost de AI dit op en zorgen zij voor de blokkades en de onderscheppingen. Een enkele keer weet ik de quarterback te bereiken en hem neer te gooien.

Ook in de defence zitten nieuwe elementen waarbij vooral het blocken van een goalpoging in het oog springt. Kom je namelijk dichter bij het doel of haal je in de buurt van het doel de derde poging om de tien yards te pakken niet, dan raadt de coach je aan om een field goal te scoren. Het special team komt dan op het veld en zij proberen de bal tussen de palen in te schoppen. Time je als verdediging je acties goed, dan kan je met een duik de bal voor de voeten van de schopper wegkapen of hem tijdens de schop springend blokken. Ook dat schoppen is veranderd en bestaat nu uit drie fases die één voor één getimed moeten worden om de bal goed te kicken. Wederom is dit alles in de skill training te vinden.

Verslavend

Al denk je in eerste instantie, nah, is daar nu echt iets aan? Vergis je niet, het spel is verslavend. De drive om die bal telkens weer die tien yards vooruit te helpen en de krachttermen die je gebruikt als een poging niet lukt, maken dat je blijft doorgaan. Je wil winnen, je wilt die running back met opgeheven armen een touchdown zien scoren.

Madden heeft twee belangrijke modes, Franchise en Ultimate Team. De laatste is eigenlijk alleen interessant als je daadwerkelijk meer weet van American Football en de spelers die erin rondlopen. Vergelijk het met een Amerikaan die FIFA speelt terwijl hij niet eens weet dat Real Madrid bestaat, laat staan dat hij namen van spelers herkent. Dus dat onderdeel, waarvan de bedoeling voor iedere EA Sports speler wel bekend is, laat ik dan ook zitten. Natuurlijk kan je ook losse wedstrijden en online spelen maar aan dat laatste, daar ga ik mij echt nog niet aan wagen.

Beslissingen in Franchise mode

Franchise is wel erg leuk. Het is de singleplayer career mode in Madden waarin je meerdere seizoenen de leiding neemt over een team en deze naar de Superbowl probeert te leiden. Deze mode voegt ook weer een hele nieuwe dimensie toe aan het spel maar helaas is dat er wederom weer één die kennis vergt. In Franchise bepaal je namelijk ook je opstellingen, je roster. Maar ook het verhandelen of ruilen van spelers, het omgaan met dreigende blessures, eigenlijk alles wat je als manager tegenkomt.

image.img[1]Dit alles is ondergebracht in een nieuw onderdeel van de game die Big Decisions genoemd is. Deze Decisions zie je al aan de start van je seizoen waarbij je moet beslissen welk doel je wilt gaan halen. Hoe lastiger het doel, hoe hoger de xp als je slaagt. Die experience points kan je weer inzetten bij je spelers die daardoor beter worden.

Het heeft wederom de intentie om alles wat duidelijker te maken. Zeker het handelen of ruilen van spelers en het zoeken naar betere spelers vergt kennis. Het hele ‘ruilsysteem’ wat de Amerikaanse sporten kennen is voor ons wat vreemd. Je ruilt spelers met andere teams en hebt daarbij ook nog eens met een maximum ‘geldwaarde’, de cap, van je hele team te maken die je niet mag overschrijden. Madden probeert je wel met prognoses en kleurcodes te laten zien of een trade zal lukken of niet en probeert de vergelijkingen wat duidelijker te maken. Het blijft voor mij wat ondoorzichtig. Alleen de posities op het veld al en de daarbij behorende afkortingen, vergen extra kennis of een printje waarop dit uitgelegd staat. Een leuke basic manual voor de onbekenden met deze sport zou dan ook best leuk zijn, een soort stappenplan of uitlegkaart.

Momenten in Franchise mode

Een prachtige vernieuwing in de Franchise mode is Play the Moments. Het spelen van hele wedstrijden die gemiddeld een uur in beslag nemen, is best tijdrovend. Madden heeft hiervoor het Play the Moments systeem ontworpen. In plaats van de hele wedstrijd te spelen haalt de game belangrijke momenten uit de game en geeft je dan even de controle. De rest van het spel zie je schematisch en zeer goed op je beeld verschijnen. Dus je volgt wel precies wat er gebeurt zonder dat je daar controle over hebt.

Kom je bij een cruciaal moment, zoals het bijna scoren bijvoorbeeld, dan mag jij die poging gaan maken. Andersom precies hetzelfde, dreigt je tegenstander te gaan scoren, dan krijg jij de controle over de verdediging om deze laatste poging te stoppen. Het is een leuke manier om die ellenlange seizoenen ten volle te spelen zonder dat je maar één of hoogstens twee wedstrijden op een avond kan doen.