[REVIEW] Lost in Random: The Eternal Die

XBNL REVIEW

Deze game doet vrijwel alles goed. Er is wat afwisseling in wapens, de werelden zijn random gegenereerd en de bazen zijn uitdagend. Toch zal iedereen best ver komen in deze game. Tel hierbij op de goede graphics en het topgeluid en je hebt een game die eigenlijk wel in je bibliotheek thuishoort.

Plus
+ Uitdagende bazen en fijne variatie in vijanden.
+ Heel goede en intuïtieve controls.
+ Heerlijke gameplay.
+ Mooie graohics en puik geluid.

Redelijk
+/- Eigenlijk niets.

Min
- Alweer niets.

Lost in Random kwam bijna 4 jaar geleden uit op Xbox. Het was een game ontwikkeld door ZOINK! En Thunderful Games en was meer dan een bescheiden succes. De gamewereld omarmde het hoofdpersonage Even en haar maatje Dicey. Deze laatste zag eruit als een mini-dobbelsteen en samen moesten ze de chaos uit de wereld van Random overleven. Nu is het vervolg uitgekomen. Dit keer ontwikkeld door Stormteller Games en uitgegeven door Thunderful.

In The Eternal Die speel jij als Aleksandra de voormalig heerster over Random. Je bent door de grote slechterik van het verhaal (Mare the Knight) in de onderwereld gesmeten die er uitzag als een grote zwarte dobbelsteen. Natuurlijk wil je maar 1 ding en dat is ontsnappen en Mare op zijn nummer zetten. Gelukkig is jouw maatje meegekomen. Hij heet Fortune en is (hoe kan het ook anders) ook een dobbelsteen.

Rolling the dice

In deze game wordt je meteen voor de wolven gegooid. Je moet uit een soort van doolhof van kamers weten te ontsnappen naar de volgende verdieping waar de baas van die wereld zich ophoudt. Kamers is wel in de ruimste zin van het woord. In wereld 1 zijn het nog echt kamers (je bent in een kasteel), maar in wereld twee ben je in een moeras. Alle afzonderlijke kamers zijn over het algemeen gevuld met verschillende soorten vijanden. Alles variërend van close combat vijanden tot magiërs die met bollen gif op je afvuren. Soms kom je een ruimte tegen zonder echte vijanden, maar net zo dodelijk. Je moet dan door de ruimte komen, terwijl deze gevuld is met vallen.

Dit hoef je gelukkig niet zonder wapens te doen. Allereerst is Fortune niet alleen jouw maatje, maar ook een van jouw wapens. Je kunt hem namelijk oppakken en gooien. Zijn aanval is zo sterk als de waarde van hemzelf waar hij op land. Naast Fortune heb je nog een aantal wapens tot jouw beschikking. Uiteraard heb je een zwaard. Dit is 1 van de 4 mogelijke tastbare wapens in de game. Het zwaard doet een beetje standaard schade bij vijanden, maar zal een van je steunpilaren worden in de game.  Als laatste heb je de beschikking over een kaart die je telkens aan het begin van jouw run kunt oppakken. De kaart geeft aan wat voor schade je ervan kunt verwachten. De ene geeft een gifaanval, de andere doet windschade, weer een andere geeft vuurschade, etc, etc. Je kunt alleen maar 1 kaart dragen. Kom je in de game een andere tegen, dan moet je goed nadenken over welke je wilt gebruiken.

De eerste keren dat je jouw runs door de game probeert te maken, ben je nog zo zwak als een pasgeboren baby. De meeste vijanden doen behoorlijk wat schade bij je en als klap op de vuurpijl is jouw healthmeter nog niet bepaald groot. Maar vrees niet, natuurlijk kun je in deze roguelike game, jouw personage ook sterker maken. Dit doe je door in het spel zelf schatkisten te openen. Soms krijg je een health-upgrade, maar soms krijg je een relikwie die je in een minikaart moet neerleggen. Heb je drie relikwiën van dezelfde kleur dan krijg je een bepaalde boost. Die kan liggen op het gebied van je kaart-aanval, Fortune die sterker wordt, maar ook jouw zwaard-aanval die beter wordt. Door goed op te letten, kun je ook zorgen dat je naast je zwaardaanval ook een bonus-aanval uitvoert. Jouw vijand wordt dan bijvoorbeeld vergiftigd en loopt continue wat schade op. Mocht je doodgaan dan wordt je teruggeworpen naar een plek genaamd de Sanctuary. Een plek waar geen vijanden zijn en je weer een beetje bij kunt komen. Misschien komen er later wel wat vrienden je opzoeken.

Hellup

Gedurende de game heb je verschillende momenten waarbij je tegen een muur oploopt waardoor je even niet meer verder komt. Je hebt dan de nodige runs nodig om sterker te worden en daardoor meer kans te maken. Gelukkig wordt je ook op andere manieren wat op weg geholpen. Tijdens jouw runs in de game, unlock je ook secundaire personages. Deze houden zich daarna op in de Sanctuary. Zo krijg je van een van deze personages Blessings waardoor je een stuk sterker kunt worden, meer health kunt krijgen, etc. Ook unlock je een personage die je toegang geeft to de overige drie wapens van de game naast je zwaard. Je kunt dan gebruik maken van een knots, een speer en een boog. Je kunt geen twee wapens tegelijk vasthouden, dus je zult moeten kiezen. Ook biedt hij allerlei upgrades aan. Hij vraagt alleen maar dat je een juweeltje genaamd Cinder bij hem afrekent. Al deze kleine hulp-lijntjes heb je echt wel nodig. Zeker wanneer je bij bazen aankomt. De allereerste baas bestaat al meteen uit een duo met stevige aanvallen. In het begin lijkt het onmogelijk hier door te komen, maar door te oefenen, oefenen en nog wat meer te oefenen kom je er toch. En dan rest een enorm gevoel van voldaanheid. Jij hebt het toch maar voor elkaar gekregen!

Controls

Qua controls doet deze game eigenlijk alles goed. De controls zijn intuïtief en reageren goed op jouw input. De belangrijkste knop is de A-knop. Hier zit jouw dash-move onder. Deze is essentieel om te overleven. Door hier goed gebruik van te maken, kun je een hoop aanvallen (zelfs van eindbazen) ontwijken. Je zwaardaanval zit onder de X-knop, met B gooi je Fortune en met Y voer je jouw kaart-aanval uit. Kortom alles wat je nodig hebt gevangen in 4 knoppen. Onder de trekkers zitten de shortcuts naar je inventaris en naar het journaal. In deze laatste vind je alle info over vrienden, vijanden, wapens, kaarten en voorwerpen. Enige puntje van aandacht is dat je ze eerst een keertje moet zijn tegengekomen in de game. Zo niet dan zie je alleen maar vraagtekens.

Beeld en geluid

Op het gebied van graphics en geluid kan ik weinig melden over fouten in de game. Die heeft dit spel namelijk zo goed als niet. De game ziet er mooi uit, met aan de ene kant een ingetogen uiterlijk van de werelden (het kan tenslotte niet altijd feest zijn in de onderwereld), maar met de juiste aandacht voor details en kleur-toevoegingen. Gifaanvallen zijn bijvoorbeeld groen, rood staat voor vuur, etc.
Het geluid is een onderdeel dat echt top is voor zo’n game. Alle stemmen zijn ingesproken. Zelfs die van Fortune, terwijl hij (?) toch echt alleen maar wat brabbelt. Wat kun je anders verwachten van een dobbelsteen? Ook de achtergrondgeluiden zitten goed in elkaar. Kortom top-prestatie van de devs. 

Achievements

Je mag in Lost in Random The Eternal Die je tanden zetten in 41 achievements. Deze zullen lang niet allemaal voor iedereen zijn weggelegd. Natuurlijk zijn er wat standaard dingetjes, maar zeker de achievements gekoppeld aan geen schade oplopen zijn moeilijk!. Verder moet je wat spullen verzamelen, vijanden verslaan en opdrachten uitvoeren. Allemaal niet heel speciaal, maar leuk om te doen.

Conclusie

Deze game doet vrijwel alles goed. Er is wat afwisseling in wapens, de werelden zijn random gegenereerd en de bazen zijn uitdagend. Toch zal iedereen best ver komen in deze game. Tel hierbij op de goede graphics en het topgeluid en je hebt een game die eigenlijk wel in je bibliotheek thuishoort.

Recent articles

eddiem1974
eddiem1974
Speelt al vanaf begin jaren '80 schrikbarend goede én slechte games. Via Atari, Nintendo, PlayStation, 14 jaar geleden uiteindelijk bij Xbox als main console uitgekomen. Groot fan van racegames, point-'n-click games en turn-based (J)RPG's. Weet af en toe nog eens iets zinnigs neer te pennen.
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Deze game doet vrijwel alles goed. Er is wat afwisseling in wapens, de werelden zijn random gegenereerd en de bazen zijn uitdagend. Toch zal iedereen best ver komen in deze game. Tel hierbij op de goede graphics en het topgeluid en je hebt een game die eigenlijk wel in je bibliotheek thuishoort.<br> </br> <b>Plus</b></br> + Uitdagende bazen en fijne variatie in vijanden.<br> + Heel goede en intuïtieve controls.<br> + Heerlijke gameplay.<br> + Mooie graohics en puik geluid. </br></br> <b>Redelijk</b></br> +/- Eigenlijk niets.<br> </br> <b>Min</b></br> - Alweer niets.<br>[REVIEW] Lost in Random: The Eternal Die
0
Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex