Als superhelden fan vind ik het altijd fijn om games te spelen van Marvel of DC Comics. Het zij van Rocksteady met Batman, het zij LEGO met Marvel. Het laatste LEGO deel kwam in januari uit en gaat over The Avengers van Marvel. Tilt deze game de franchise naar een hoger niveau of het is het weer zo’n standaard LEGO game?

In mijn gamecarrière heb ik niet alle LEGO games gespeeld. Een paar Harry Potter delen, een paar Batman delen, maar daar houdt het bij op. We mochten eerder al aan de gang met Marvel helden, maar nu draait het echt om The Avengers. Met maar liefst meer dan 100 personages die je kunt unlocken kan het geluk van de Marvel fan niet op (ben zelf toch wel meer DC Comics fan, maar hey, Marvel striphelden zijn ook cool). Uiteraard komt de maker Stan Lee ook in beeld met zijn kreet ‘Excelsior!’ en wordt op humoristische en geniale wijze in de game getoond. Omdat het nu echt om The Avengers draait, krijg je ook te maken met het verhaal van de films. Niet alleen The Avengers 1 en 2, maar ook de films van Captain America, Iron Man en Thor zijn in deze game verweven. Ergens is dat natuurlijk leuk voor de Marvel fans, maar als je de films niet kent en je hebt niks met superhelden, dan kan ik mij voorstellen dat je echt de draad kwijt bent na een tijdje. Het verhaal wordt niet echt verteld, maar het gebeurt gewoon op je scherm. Het springt van scène naar scène en als fan zul je alles herkennen, als nieuwkomer of kind van 8 zul je er weinig van snappen. Maar hey, het is LEGO, lekker overal bovenop springen en dingen kapotmaken voor blokjes!

marvel
Yup, zelfs de vrouwelijke Thor is te ontgrendelen!
Nieuwe mechanieken

Nu ik met LEGO Marvel Avengers aan de gang ben gegaan, merkte ik een paar nieuwe zaken op die ik voorheen nog niet had opgemerkt. Je hebt naast het slaan met ‘X’ nu ook een special move met ‘B’ en dat werkt best lekker! Het vechten vind ik nog steeds te sloom (zoals altijd), maar die special movies zijn wel leuk. Het wordt pas helemaal feest als twee helden een special combo doen met z’n tweeën, want dan worden krachten gebundeld zoals je kan verwachten van The Avengers. Als je bijvoorbeeld Thor en Captain America hebt als duo, dan slaat Thor keihard op het schild van de Captain en blaast de combo zo alle vijanden omver! Zo zijn er nog talloze combinaties tussen allerlei helden en die vind ik altijd wel vet om te zien! Ook de wat minder bekende helden hebben namelijk hun eigen combinaties (die je zelf mag ontdekken, ik ga ze niet opschrijven).

Naast het nieuwe vechten zijn er ook weer stukjes free roam in een open wereld en die zijn best fijn! Ik kon met Captain America in een auto stappen die heeeeel belabberd bestuurde, dus ik ging gelijk weer te voet. Je kan rondlopen in de stad en een paar missies accepteren. Het is natuurlijk geen GTA, maar wel een hele welkome afwisseling met de lineaire levels. Uiteraard zijn deze stukjes open wereld ook gevuld met verzamelbare dingen zoals gouden blokjes die je alleen met bepaalde vrijgespeelde personages kan krijgen. Het blijft natuurlijk wel een LEGO game. Wat mij ook opviel is dat deze free roam levels er best goed uitzien!

stanbuster
De Stanbuster, echt geniaal! Dit is de maker Stan Lee met zijn eigen Iron Man variant, inclusief potlood als wapen
Audiovisueel

In de open wereld levels is het beeld best rijk gevuld en dat is leuk om te zien! Er beweegt heel veel tegelijk en alles is zoals het hoort te zijn. Geen lelijke objecten want het is immers LEGO, maar wel een gezellige drukte aan poppetjes die rondlopen, auto’s die rondrijden en andere mechanische apparatuur. Op een gegeven moment sta je op de welbekende helicarrier van S.H.I.E.L.D. en zie je dat het hele dek vol staat met allemaal objecten en poppetjes die hun eigen taak hebben.

Dan even over naar de audio. De meeste stemmen zijn ook echt door de originele acteurs ingesproken, maar ik hoor gewoon als iets is overgenomen uit de film en wanneer het apart is ingesproken. Ook weet je dat bepaalde personages niet door dezelfde acteurs worden ingesproken. Op zich geen ramp, want het zal waarschijnlijk heel veel geld kosten om alle sterren hun stemmen te laten verlenen, maar het is soms wel jammer. De wapens kloppen wel allemaal. Je hoort echt de laser van Iron Man en de klap van Thor’s hamer op het schild van Captain American.

Onduidelijkheid

Wat mij het meest frustreert aan deze game, is dat er zo veel dingen onduidelijk zijn. Nu heb ik misschien niet alle LEGO games gespeeld en snap ik sommige signalen niet, maar als ik op het doosje van de game kijk, zie ik ‘7+’ staan als leeftijds-rating. Ik ben geen dom persoon, maar ik heb mij toch een partij lopen vloeken omdat ik gewoon niet wist wat ik moest doen! Als een kind van 7 dit moet spelen, zit het waarschijnlijk 4 uur vast op hetzelfde punt. Of het kind heeft gewoon meer inzicht dan ik, dat kan ook. Anyways, het is vaak onduidelijk wat je moet doen en waar je precies iets kan bouwen. Ook de controls werken niet mee met de apparatuur die je zelf moet bouwen. Heb je bijvoorbeeld een draaitol, dan moet je echt op de centimeter nauwkeurig ervoor staan en precies in de goede richting lopen (wat soms niet lekker gaat) voordat je überhaupt beweging krijgt en dus door kan gaan in het level. Je kan ook niet even rustig op je gemak kijken wat je moet doen, want er spawnen constant vijanden tussendoor. Als je mij echt wilt laten vloeken, dan moet je vooral dat doen, vijanden op mij afsturen terwijl ik niet eens weet wat ik moet doen. Laat mij lekker in alle rust puzzelen ja!!!

lego-marvels-avengers-screen-02-ps3-us-22dec15
Captain America kan ik combinatie met Black Widow een mooie combo doen!

Zoals ik al zei werken de controls soms echt niet mee. Je hebt zo’n stukje van Captain America waar hij op de trein belandt met Bucky en je valt 9 van de 10 keer van die trein af omdat je een combo wilt afmaken en je bij de laatste knal gelijk van de trein af lazert. Frustratie alom! Afijn, je probeert in het midden te blijven, maar ik ben wel eens vaker van richeltjes af gevallen omdat ik niet wist waar ik naar toe moest. Wederom, als een groot kind van 25 dit niet kan, waarom zou een kind van 7 dit wel moeten kunnen?! Misschien ben ik gewoon echt slecht in dit spel.

LEGO Marvel Avengers is een vermakelijke, en soms frustrerende, LEGO game. Als fan van superhelden ligt de hele verhaallijn mij wel. Toch blijf ik erbij, dat als je fan bent van Marvel, je dit een hoger cijfer zal geven dan wanneer je er niks vanaf weet. De game faalt best in het vertellen van een verhaal en daarbij ook in het geven van duidelijke hints en wat je moet doen (naast de verschijningen van Avengers logo om je te vertellen welke character je nodig hebt). Het vleugje humor in de hele game is leuk en het feit dat er zoveel speelbare personages zijn, is voor de verzamelaar en fan natuurlijk een leuke bijkomstigheid. Je bent dan ook wel even zoet voordat je deze game echt helemaal uitspeelt! De free roam levels zijn een goede afwisseling, maar niet echt iets nieuws. De nieuwe special move die je met twee superhelden kan combineren is wel echt leuk! Al met al is LEGO Marvel Avengers een vermakelijke game, maar het is nou ook weer niet ’the next big thing’. Het is gewoon een LEGO game zoals je gewend bent, maar nu over The Avengers.