In 2006 werd de succesvolle game Gears of War uitgebracht, exclusief voor de Xbox 360 door Epic Games. De Gears games die volgden, werden ook stuk voor stuk goed ontvangen. Met Gears of War 4 in het verschiet in 2016 en om te laten zien wat de Xbox One kan, is dit jaar een Ultimate Edition uitgebracht van de eerste Gears of War. Tijd dus om de graphics op te poetsen en overige foutjes er uit te halen, toch? Nou

We zaten in 2006 in de transitieperiode van standaard resolutie naar high definition en Gears of War was zo’n titel waar de Xbox 360 kon tonen wat voor kracht in de console zat. Prachtige graphics, supergruwelijk design van de monsters, een redelijk verhaal met dystopische wereld. Bovenal, het spel was in coöp te spelen en bood om de zoveel tijd twee verschillende paden aan voor de variatie in het level. Gears of War was toentertijd dus supervet, maar blijft die magie anno 2015 nog levend?

Sfeer, graphics en cinematics

Nog even in het kort het verhaal. De hel is losgebroken op Sera (fictieve Aarde), de Locust vallen aan en jij, Marcus Fenix, wordt uit de gevangenis gehaald om mee te strijden tegen deze monsters! Het doel is om de operatiebasis, het hart van de Locust, kapot te maken met een grote bom. Helaas mist het leger de informatie over de Locust posities, want deze monsters bevinden zich onder de grond. Aan jou en de rest van het team de taak om data te verzamelen over de ondergrondse tunnels en dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot! Het eerste wat opvalt, als je de story campaign start, is dat alle grafische dingen er supergoed uitzien! Het is echt 1080p en geen opgeschaalde onzin. Het speelt lekker, de soldaten outfits van onze COGs zien er haarscherp uit! Dat is ook te merken in de omgevingen en gelijk het mooie van deze Ultimate Edition, de details. De wereld om je heen is een stuk mooier, ook qua kleurenpalet. Waar het op de Xbox 360 echt een bruin-beige sfeer was (net als GTA 4), is het nu allemaal kleurrijker! De details zitten ook in de rotzooi om je heen. Dan loop je door een steegje en dan merk je meer prullenbakken, puinzooi en rook uit ventilatoren. Ook zaken als dynamische schaduwen en lichteffecten verhogen het feestje voor je ogen. Het zorgt er allemaal voor dat het een stukje magischer wordt! Je hebt hooguit een paar keer in het spel dat de texturen toch wat tegenvallen voor deze generatie consoles (zoals met de Junker bij het tankstation, is nogal lelijk van dichtbij). Toch lijkt het wel alsof Gears of War nu pas de kracht heeft om het sfeertje echt goed neer te zetten. Er valt zowel voor de oude als de nieuwe stijl wat te zeggen, want meer kleur is fijn, maar het oude stijltje van Gears of War uit 2006 vond ik ook wel wat hebben. Allemaal wat duisterder. Kijk hieronder maar.

vergelijking

vergelijking

Wat nu compleet anders en professioneler is, zijn de tussenfilmpjes met verhaal. Het is allemaal opnieuw opgenomen en geregisseerd en dat zorgt ervoor dat het toch allemaal wat indrukwekkender en meer Hollywood is. Leuke bijkomstigheid dus!

Gameplay en A.I.

In de reclame voor Gears of War: Ultimate Edition werd gezegd dat het cover-systeem nu onder handen is genomen en het allemaal net zo lekker speelt als Gears of War 3, maar eerlijk gezegd merkte ik dat niet. Het speelt gewoon als vanouds en dat vind ik prima. Het cover-schieten werkt gewoon lekker. Dit keer zit er ook een extra lang hoofdstuk van de pc versie uit 2007 in die ik nog nooit had gespeeld. Het doet niet onder voor de kwaliteit van de rest van de game, dus dat is anderhalf uur extra genieten geblazen! Coöperatieve modus werkt ook lekker en zoals het hoort, dus het is weer knallen geblazen met je vrienden!

Wat niet lekker werkt voor de singleplayer ervaring, is de kunstmatige intelligentie (A.I.) van Dominic. Sjonge jonge jonge, wat is die gast irritant zeg. Ik weet niet of Dominic is aangepast op de generatie ‘YOLO’, maar hij rent echt nog net niet in zijn blote kont het veld in en wordt binnen de kortste keren dood geknald. Je kan ook niet naar hem toe, want dan ga je zelf dood. Dit was natuurlijk ook al een probleem met de eerste Gears of War, maar het lijkt nu nog erger. Het was juist fijn geweest als ze dit hadden aangepast! Als ik een berserker naar buiten moet lokken, zou ik het fijn vinden als Dominic op z’n minst mee rent en niet midden in de ruimte zowat staat te schuifelen met het beest. Best frustrerend als de berserker bijna dood is, maar Dominic besluit om de haartjes van het beest te gaan tellen van dichtbij waardoor hij wordt doodgeslagen. Game over! Load last checkpoint. Dus dat is best jammer. Wat mij ook nog opviel is dat de kettingzaag het vaker niet doet, dan wel. Het is algemeen bekend dat het geen standaard melee wapen is en dat je het ding een paar milliseconden van tevoren moet starten om te kunnen zagen. Maar dat ding start gewoon niet! Dus je bent binnen de kortste keren dood met de frustratie dat de zaag het niet deed! Afijn, het zijn van die zaken die soms de ervaring breken maar als je samen met een maat van je speelt, heb je ook geen last van DOMinic.

De minachting van Marcus Fenix naar Dominic Santiago is goed te zien hier. Zo voelde ik mij ook, wat een knuppel!
Multiplayer

Het was weer zo ver hoor, je zou zeggen dat ik in die negen jaar volwassener ben geworden en niet meer zo agressief word als een klein kind als ik word doodgeschoten. Niks is minder waar. De ragequits waren alweer aanwezig, vooral aan het begin. Dit ligt aan mijzelf en niet aan de game, maar het is echt net als in 2006. (edit Partymember van Niels: Ik ga de krachttermen hier niet herhalen maar Niels overtrof zichzelf, we schrokken er een beetje van. Niels die iemand een ‘viezige prostituee’ noemt. *mond viel wijd open) Het is gewoon rollen en met je shotgun mensen kapot knallen. Hier en daar nog wat snipers die op de meest laffe plekken zitten en je hoofd er af schieten als je net iemand door midden wilt zagen. Je hebt nu 5 modi: Executions, Assassination, King of the Hill (zoals in Gears of War 3), nog een King of the Hill variant, 2v2 Gnasher Execution en Team Deathmatch. Er zijn wat zaken uit Gears of War 3 aanwezig zoals het enemy spotten, multiplayer tac-com en je kan de gevoeligheid van het richten aanpassen wat heel fijn is. Er zijn ook echt veel meer levels bij, dus dat is goed voor de variatie! Ik heb de Deluxe Edition en daar zitten ook nog eens extra skins bij voor je wapens en dat is ook wel nice! Zitten leuke skins tussen.

gears of war skins

Blijkbaar zit er ook skill-based matchmaking in zodat je met mensen van jouw eigen level speelt in plaats van veel hogere levels. Dat heb ik echter nog niet mee gemaakt. Ik zat juist constant met lvl 20’ers (ja, op de eerste dag al, what the fuck) en dat stimuleerde de ragequits natuurlijk ook wel als er zo’n verschil in skills zit. Dit zal waarschijnlijk wel verholpen worden binnenkort, want eerst moet het aantal spelers toenemen, zodat het systeem wat meer keuze heeft in selectie. Het zou anders veel te lang duren als ik nu met allemaal noobs in een potje zou worden gestopt. Maar goed, de multiplayer is voor de fan heel leuk, maar verwacht niet dat het rollen en shotgun-fest is veranderd. Het is ook gewoon niet voor mij weggelegd, dus dit deel van de review is nog eens extra subjectief.

Al met al is Gears of War: Ultimate Edition een echte parel en must have voor elke Gears of War fan. Je moet je inbeelden dat één van je favoriete spellen opnieuw wordt gemaakt met alle toeters en bellen van de huidige generatie. Je hebt ‘remasters’ (met enkel hogere resoluties) en echte ‘remakes’. Deze game is echt een remake, waar alles opnieuw wordt opgebouwd en waar echt werk in wordt gestoken! Net als met de remake van Halo 2. Dat is gewoon heel fijn voor de fan. Het is natuurlijk ook een mooie kans voor de mensen die het nooit op de Xbox 360 hebben gespeeld. Begin met deze game en ga later de andere delen spelen via backwards compatibility! Gears of War is gewoon een hele toffe game en reeks, dus iedereen met een Xbox One kan het nu in volle glorie spelen! Zoals ik in de titel al aangeef, is deze game een volwaardige diamant, maar met hier en daar wat oneffenheden. Als Gears of War fan vergeet je al snel de oneffenheden en geniet je volop van de chaos, bloed en actie in volle glorie!