Review – Far: Changing Tides, door weer en wind

De game is simpel qua opzet en in deze eenvoud zit ook gelijk de kracht. Het is mooi om te zien wanneer een game simpele zaken kan combineren uitdagende puzzels, mooie omgevingen en sfeervolle muziek. De game is echter wel wat kort, maar ik vind dat eerlijk gezegd geen minpunt omdat het anders wellicht toch te langdradig was geworden. Wat mij betreft hebben we hier te maken met een potentiële GOTY winnaar uit onze XBNL Indie categorie.

+ De sfeer is top
    + De gameplay mechanics zijn bijna verslavend en rustgevend
    + Puzzels zijn uitdagend en wisselen goed af
    + De wereld is mooi in elkaar gezet

-/+ Puzzels kunnen soms wat onduidelijk zijn
    -/+ Aan de korte kant, maar dat vind ik zelf niet hinderlijk
    Geen

Zo nu en dan komt er een titel voorbij waar je al aan de trailer ziet dat het ontzettend veel sfeer bevat. Far: Changing Tides is zo’n titel, maar de vraag is of de game ook echt sfeer weet te leveren.

De game Far: Changing tides is een vervolg op Far: Lone sails, die ik overigens nooit heb gespeeld. Mijn eerste aanraking met de franchise is dus in dit geval gelijk deel 2, maar dat maakt niet uit. Tijdens de game had ik niet per se het gevoel dat ik iets miste qua verhaal. Je dropt namelijk met een jongen in de zee uit het niks en al snel vind je een voertuig om daarmee naar het einde van de wereld te reizen. Het is onduidelijk wat precies je doel is en waarom de jongen in dit geval in de zee is beland, maar ik heb hier verder geen hinder aan ondervonden. Ik zeg wel zee, maar eigenlijk is de hele wereld overstroomd door water. Je ziet dus een wereld om je heen waar gebouwen onder water staan en complete steden zijn verwoest. Dit levert soms prachtige vergezichten op en de sfeer is combinatie met de muziek 100% aanwezig. Maar met sfeer alleen kom je er niet in een game. De taak is in ieder geval duidelijk, je moet reizen naar de horizon wat in dit geval de rechterkant van je scherm is.

Gameplay – Bijna verslavend

Far: Changing tides is een side-scrolling avontuur, dus je kunt maar één kant op in de game. Je kan wel gewoon terug naar links, maar het doel ligt altijd rechts. Dit schept gelijk duidelijkheid waar je naar toe moet. Zoals ik al zei kom je snel in aanraking met een voertuig waar je mee op zee kunt varen. Tijdens jouw reis kom je allerlei obstakels tegen die jij door het voltooien van puzzels moet zien weg te halen. Zo nu en dan krijg je ook een upgrade voor jouw kleine schip waarmee je later ook andere puzzels kunt oplossen. Waar je aan het begin zeilen hebt, heb je daarna bijv. een motor zodat je ook zonder zeilen vooruit komt. Voor die motor heb je natuurlijk wel brandstof nodig die op de bodem van de zee ligt of op andere random plekken. Deze brandstof moet je handmatig oppikken en in de verbrander gooien. Je merkt al snel dat je echt kapitein wordt van je eigen schip en alles zelf moet doen. In mijn ogen werkt dit allemaal zo soepel, dat ik dit eigenlijk wel elke dag kan doen. Als dit een multiplayer spel was met een daily quest, dan had ik het elke dag gedaan. Er heerst een bepaalde rust in het managen van je eigen boot in combinatie met de rustige muziek en kapotte wereld op de achtergrond. Ik raad je ook echt aan om deze game met een headset op te spelen wanneer je even minimaal 2 tot 4 uur voor jezelf hebt om te gamen. Geen partners, kinderen, ouders of vrienden aan je kop, maar gewoon jij en de game.

Zoals ik al aangaf heb je tijdens jouw reis meerdere obstakels. Soms zul je echt onderwater moeten gaan om de antwoorden te vinden, en soms zul je klauteren naar de hoogste hoogtes om het pad voor het schip weer vrij te krijgen. Tijdens je avontuur kan je met je triggerknoppen in- en uitzoomen zodat je al wat verder kunt zien of er obstakels aan zitten te komen of juist kunt inzoomen om de details te zien uit je omgeving. Als er obstakels aan komen, dan kan je bijv. de zeilen naar beneden halen of je motor stilzetten zodat je niet botst. Als je botst of je motor raakt oververhit, dan krijg je schade. Die schade kan je repareren met een elektrisch stuk gereedschap die je zo nu en dan in de wereld kunt oppikken.

Er zit een aangename afwisseling tussen deze puzzels en hoewel het soms niet helemaal duidelijk is wat je moet doen, word je nooit echt wanhopig (tenminste, ik niet). De combinatie van puzzels en je schip die alsmaar beter en groter wordt zorgen voor een goede drijfveer om steeds verder te willen spelen. Far: Changing Tides is echter geen lange game. Je zou ‘m in 3,5 uur moeten kunnen uitspelen, maar ik heb er zelf minstens 6 uur over gedaan.

Zijn er dan nog minpunten? Weinig. Het is soms misschien onoverzichtelijk wanneer de achtergrond impact heeft op je schip waardoor je schade oploopt, maar dit gebeurt misschien twee keer in de game. Zoals ik al aangaf zijn de puzzels soms flink uitzoeken, maar nooit zo moeilijk dat je het spel uit wil zetten.

Graphics en geluid – Het plaatje compleet

Far: Changing Tides ziet er uniek uit. Het is geen ultra mooie game met scherpte textures, maar dat hoeft in dit geval ook niet. Het loopt allemaal soepel en de sfeer is 100% aanwezig. Dat komt ook mede door de muziek. Het is rustig, niet te aanwezig en erg mooi in elkaar gezet. Tijdens jouw reis kom je in verschillende soorten gebieden en die zijn allemaal mooi in elkaar gezet.

Nu al de conclusie? Ja, ik kan niet nog meer omschrijven want dan zou ik de magie van het onbekende weg gaan halen. De game is simpel qua opzet en in deze eenvoud zit ook gelijk de kracht. Het is mooi om te zien wanneer een game simpele zaken kan combineren uitdagende puzzels, mooie omgevingen en sfeervolle muziek. De game is echter wel wat kort, maar ik vind dat eerlijk gezegd geen minpunt omdat het anders wellicht toch te langdradig was geworden. Wat mij betreft hebben we hier te maken met een potentiële GOTY winnaar uit onze XBNL Indie categorie.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.