F1 2015 is net uit. Het echte F1 seizoen is al weer een tijdje onderweg. Ik ben maar eens achter mijn stuurwiel gekropen om deze racegame te bekijken en spelen. Dit is wat ik heb ervaren.

Ik ben geen echte die-hard racegamer. Dat gezegd hebbende kan ik niet ontkennen dat racegames toch een aantrekkingskracht op mij hebben. Ik koop ze en ben dan vaak teleurgesteld. The Crew, Forza en vroeger F1 games op de Xbox 360 werden steevast gekocht en verkocht of bleven na een paar dagen al in de kast staan.

Bij de F1 serie verzoop ik eigenlijk altijd in alle instellingen en de gameplay. Ik gaf het altijd redelijk snel op want een Formule 1 auto op de weg houden, was voor mij een soort onmogelijkheid. Maar toch bleef ik het proberen en nu, met de current-gen consoles en de eerste echte current-gen F1 game, vond ik het tijd voor een nieuwe poging.

TV

F1-MaxBij F1 2015 hebben de makers zich voor het eerste laten leiden door de tv uitzendingen van de grand prix. Ze willen je het gevoel geven dat je naar de echte race zit te kijken en doen dit door prachtige intro’s en beelden na de race waarin je info krijgt over het circuit en de coureurs. Ik vind dit erg mooi gedaan en kan ontzettend genieten van hoe ‘af’ dit is. Het neemt mij mee in de Formule 1 wereld. Voor die spelers die graag zelf een carrière willen opbouwen en vooral als zichzelf willen meedoen, is deze keuze wel een teleurstelling. F1 kent namelijk geen carrière optie, het menu is zelfs best klein te noemen. Je kiest voor het naspelen van seizoen 2014 of 2015 en kruipt hierbij in de huid van één van de bekende coureurs. Voor ons, als chauvinistische Nederlanders, zal het overgrote deel onze eigen Max Verstappen kiezen, die er trouwens zeer realistisch uit ziet. Max wordt zelfs genoemd in één van de intro’s omdat hij de jongste coureur ooit is.

Menu

Daarnaast is er nog de optie tot online spelen, een optie die ik wat lastig te duiden vind en waarin ik ook geen online race heb kunnen vinden. We hebben ook de keuze f1_2015_voor Quick Race, Time Trial en de Pro Season. Het laatste is identiek aan de Championship optie maar dan met alle instellingen op pro. Voor de echte diehards dus. Meer is er niet en dat kan voor een aantal spelers, die echt voor het carrière gevoel gaan, een teleurstelling zijn. Mij deert het niet echt. Of ik nou onder mijn eigen naam of onder Max race, de ervaring is gelijk.

Gameplay

Wat voor mij, gezien de eerdere ervaringen, echt heel prettig was, is dat ik nu niet gelijk het stuurwiel aan de kant hoefde te gooien. Ik kreeg het daadwerkelijk voor elkaar om gewoon rondjes te draaien en niet eens op de easy instelling. Wel had ik de traction F1_2015_Shot_02_1429109950op medium staan om niet bij elke druk op het gaspedaal mijn auto rond te zien tollen maar verder gewoon handmatig schakelen, wat wel een aanrader is om dit vanaf het begin jezelf aan te leren, en de assists op half. F1 2015 kost tijd om onder de knie te krijgen. Je moet circuits herkennen en verkennen en ik raad je dan ook aan om niet de kortste tijdoptie te kiezen. Je kan namelijk naast de moeilijkheid, ook de lengte van je race instellen. Helaas is dat dit wel beperkt want je kan maar kiezen uit 3 opties, kort, medium en lang. De laatste geeft je een lange practice, een uitgebreide kwalificatie en de volle racelengte. Kort is gewoon te kort om te verkennen en te kwalificeren. Dus ik koos voor de middenweg, een halve race, 30 minuten practice en een korte kwalificatie. Het zou prettig zijn als je dit ook nog kon afstellen maar die optie heb ik nog niet kunnen ontdekken. Heb je eenmaal het circuit in je hoofd of bestudeer je, zoals ik, online de kaarten om ook te kunnen zien welke versnelling in welke bocht aangeraden wordt, dan kan je los. Oefenrondjes rijden en kwalificeren lukt best aardig. Al ben ik geen ster in het zetten van tijden en sta ik vaak onderaan de rij. Gelukkig kan je ook het niveau van je tegenstanders in stellen dus op Easy redde ik plek 14 op de grid. Daar was mijn teambaas best tevreden over want die had als doel minstens plek 15 neergezet. Als je dit redt, dan ben je op de cut-scene ook getuige van een zeer blije Max die zijn engineer blij de hand schudt. Het zijn kleine dingetjes maar ik word daar altijd wel happy van.

Klaar voor de start?

De race zelf is een ander verhaal en daar zit ook mijn eerste echte grote frustratie. Nu verwacht ik niet van AI coureurs dat zij perfect rijden en rekening houden met de andere coureurs maar een beetje mag best. Hoe vaak ik niet achterop gereden ben door één van de andere coureurs, is onderhand niet meer te tellen. Ze ‘rammen’ echt door je heen. Dat rammen, oftewel de crashes is irritatie nummer twee. Met de damage realiteit op Full, verwacht je dat een crash ook betekent dat er van alles van je wagen afknalt. Op tv zie ik regelmatig, bij de minste tik, al wielophangingen tot stukken gaan. Maar niet in F1 2015. Daar zit je schade bijna altijd aan je front wing of één van je banden is lek. De effecten van de schade zijn wel realistisch te noemen. Je auto heeft behoorlijk last van de schade, zonder front wing is een bocht nemen lastig en een lekke band geeft zowel qua geluid, rijden als in je force feedback een realistisch gevoel. Mocht je met controller of een force feedback stuur spelen dan is de force feedback wel tot in de puntjes geregeld. Je ‘voelt’ echt dat je auto gaat schuiven of een probleem heeft. Hierin heeft Codemasters wel optimaal gebruik gemaakt van de nieuwe controllers. Een race uitrijden, zelfs een halve, is dus best een opgave. Bij race nummer 3 is dit eindelijk gelukt al was ik toen wel nummer 20. Ook in het geven van penalties, die ik trouwens veelvuldig kreeg, zit een bepaalde onwerkelijkheid. Je moet echt wel met vier wielen van de baan gaan voordat je een corner cutting waarschuwing krijgt. Maar goed, je krijgt ze wel en ook de AI coureurs zie je penalties krijgen, dat is dan wel weer goed geregeld. Helaas heeft men het niet voor elkaar gekregen om ook in de ‘problemen’ op de baan wat realiteit te brengen. Zo is er geen pace of safety car en juist dit is iets wat wij op de buis toch best vaak zien, een race die wordt stilgelegd en waarbij je achter de safety car mag gaan rijden. Ook dit had Codemasters er best in kunnen maken. In een game die qua beelden zeer reëel is, vind ik dit een gemiste kans om het totaal af te maken.

Pits

Een ander aspect binnen racegames is het instellen van je auto. Dit is binnen F1 2015 goed gedaan. Je staat echt in de pits, krijgt een tablet en mag daarop wat aanpassingen doen. Je kan hiervoor elk onderdeel afzonderlijk instellen of simpelweg kiezen tussen 5 opties. Wil je snelheid en minder controle of ga je voor meer controle en lever je in op de snelheid. Zoals je in de video hierboven kan zien, is overal aan gedacht. F1_2015De monitor laat veel info zien, je engineer praat met je en houdt je op de hoogte en de crew is druk bezig met alles aan en weer af te koppelen. Dit is gewoon af. Ook in een race de pits in rijden, is realistisch weergegeven. Neus stuk? Dan zie je ook echt een nieuwe neus op de wagen gezet worden. Er wordt dus niets overgeslagen en je maakt het in realtime mee. Als je een race hebt gereden en de moeite wil nemen om de race vanuit camerastandpunten terug te willen kijken, dan zal de ‘echtheid’ je best verbazen. Ik kreeg er alvast best het ‘tv uitzending’ gevoel bij. Een extra onderdeel bij deze game is het gebruik van voice commands. Helaas, waarom toch Xbox, is het bij de Xbox niet mogelijk om deze commands via je headset te activeren, iets wat de PS4 wel kan. Dat is gewoon jammerlijk want niet iedereen heeft een Kinect. Heb je die wel, dan kan je met één druk op de knop een voice menu oproepen en daarin ‘praten’ met je engineer. Ik was verbannen tot mijn D-pad en dit is eigenlijk niet werkbaar, behalve dan als je een lang recht stuk hebt. Een groot minpunt is het volume van deze engineer. Er heeft duidelijk iemand bij Codemasters zitten slapen want het volume van de engineer is met geen mogelijkheid goed te krijgen. Dit heeft als effect dat je de engineer amper boven de racegeluiden uit hoort komen en je vaak de ondertiteling moet activeren om überhaupt te ‘horen’ wat hij zegt. Hopelijk komt er een patch die dit probleem op gaat lossen want in mijn ogen is dit echt een grote misser die bij het testen allang ontdekt had moeten zijn.

Grafisch

Grafisch is de game gewoon goed. Ik heb geen stotters of freezes kunnen waarnemen. De details zijn wel minder dan bij bijvoorbeeld een Project CARS. Vooral als je beelden van Monaco ziet, is dat verschil wel duidelijk. Maar ik vraag mij af of je met zo’n 200 km/uur tijd hebt om deze details te zien.

Al met al vermaak ik mij best met F1 2015. Het is toch steeds een uitdaging om net even sneller te gaan en ik kan een kleine juichkreet niet onderdrukken als ik mijn rondetijd verbeter en niet onderaan de lijst kom te staan. Het spel geeft mij even het gevoel Hamilton of Verstappen te zijn en dat is uiteindelijk toch waar het om gaat.

 

(met dank aan GameResource)
Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Tom
Tom
8 jaren geleden

Cool! Toch maar eens proberen dan