Review: Crash Bandicoot 4 – Staat garant voor uren speelplezier

- Levels op verschillende manieren te spelen
    - Verschillende co-op varianten

Min:
    - Positie van de camera
    - Inschatten van diepte
    - Overzicht van voltooiing

De legendarische franchise heeft na jaren van afwezigheid een nieuwe opvolger. Crash Bandicoot 4: It’s About Time verscheen vorige week en wordt door velen met veel plezier gespeeld. Wat maakt deze platformer zo goed?

In 1996 kwam het allereerste deel van Crash Bandicoot op de Playstation uit. Vervolgens zagen we in de daaropvolgende jaren Crash Bandicoot 2 en Crash Bandicoot 3. Een game die eind ‘vorige eeuw’ de harten van menig gamer wist te veroveren. De game zag er destijds prachtig uit, speelde lekker weg en bracht vernieuwing in het platformgenre.

Na de voortvarende start hoorden we velen jaren niets meer. Tot in 2018 de franchise met Crash Bandicoot N. Sane Trilogy als remake op de Xbox uit kwam. We kregen ook de eerste signalen dat er mogelijk door de ontwikkelaars van Toys for Bob wel eens aan een geheel nieuw vierde deel gewerkt zou worden. And here we are.

Trouw aan het origineel gebleven

Mocht je oud genoeg zijn om Crash Bandicoot in de jaren 90 gespeeld te hebben én je hebt daar ook nog eens herinneringen aan? Dan zal Crash Bandicoot 4 als een warm bad aanvoelen. De platformactie is in de basis hetzelfde gebleven. Ook in Crash 4 heb je verschillende werelden met daarbinnen levels om te voltooien. Je bokst, sprint, slide, slingert en stuitert je een weg door het level. Op jouw weg naar de eindstreep verzamel je kratten, fruit en ben je natuurlijk op zoek naar verborgen plekken.

Je kunt in Crash 4 met verschillende characters spelen en ieder character heeft een eigen stijl. Aan het begin van het level kies je jouw character, al dan niet met custom skin, en bepaal je zelf hoe je het level wilt spelen. Wil je gewoon het level spelen zoals het bedoeld is? Geen probleem! Wil je het level zo snel mogelijk voltooien? Check de time challenges. Wil je het reversed spelen? Het moge duidelijk zijn: ieder level kun je, nadat je het de eerste keer voltooid hebt, op verschillende manieren opnieuw spelen.

Mocht je aan de bestaande levels nog niet genoeg hebben? In Crash Bandicoot 4 zijn ook ‘levels uit de oude doos’ toegevoegd. Deze speel je in de verschillende werelden vrij. Leuk voor diegene die de remake uit 2018 niet gespeeld hebben en op deze manier dan toch een trip down memory lane kunnen maken. Ook zijn er verschillende (couch) co-op mogelijkheden en speciale uitdagingen. De nodige variatie en creativiteit ligt aan Crash Bandicoot 4 ten grondslag.

Alle collectibles verzamelen

De fanatieke verzamelaar gaat van Crash Bandicoot 4 jeuk krijgen. Er valt namelijk het nodige bij elkaar te rapen en de uitdaging om alle gems te halen is enorm. Een aantal zullen toegankelijk zijn en zeker de beginlevels zijn goed te doen. Het tempo van de game ligt ook lekker hoog en de checkpoints zijn veelal op de juiste momenten aanwezig. Gaandeweg wordt het echter behoorlijk lastig. Met name om alle kratten te verzamelen en de levels te voltooien zonder dat je vaker dan 3 x dood gaat.

De drang naar completion is niet het enige waar je jeuk van zult krijgen. Crash Bandicoot 4 is pittig. Bij vlagen écht heul errug pittig! En dat uit zich op meerdere vlakken. Zo is er binnen een level de nodige variatie, waardoor je regelmatig je speelstijl moet aanpassen. Ook is er een voortdurende mix tussen tempo maken en met meer rust obstacles nemen. Waar de ontwikkelaars ook goed gebruik van hebben gemaakt is het wisselen in patronen. Ben je net gewend aan vuurspuwende draken in een specifieke richting? Enkele seconden later zijn die patronen weer anders. Gelukkig zijn de checkpoints goed ingericht. De game is behoorlijk uitdagend, maar je zult ook merken dat er een leercurve ontstaat en dat je de controls per character steeds beter weet toe te passen.

De gameplay wordt door prachtige visuals ondersteund. Crash Bandicoot 4 loopt soepel en ziet er gelikt uit. Met name de cutscenes zijn prachtig en vertellen tussen al het platformen door een aardig cartoony verhaal waarover ik niet te veel prijs ga geven. De characters zijn zowel visueel als qua voice-acting goed uitgewerkt. Iedere wereld heeft bovendien haar eigen stijl en unieke sounds. Het is duidelijk dat ook aan de afwerking en details de nodige tijd en aandacht is gegeven.

One shot

In Crash Bandicoot 4 komt het vrij precies en dus is het ook belangrijk dat de controls soepel werken. Over het geheel genomen heb ik daar niet zo veel over te klagen. De acties zoals springen en sliden zitten onder de logische knoppen. Met de responsiviteit zit het ook wel goed. Hier en daar vind ik persoonlijk dat de dubbel jumps en jumps op crates wat houterig aanvoelen. Ik mis een beetje de soepele overgangen, zoals je die kent van platformers zoals Ori of Super Lucky’s Tale. In Crash heb ik soms het gevoel dat de precisie van springen en richting wat te weinig specifiek is. Aan de andere kant heb ik gaandeweg wel gemerkt dat je character zich beter laat besturen. Met andere woorden, het is ook een kwestie van wennen.

Waar ik echter wat moeilijker aan heb kunnen wennen blijft die camerapositie. In de eerste plaats kun je de camera niet draaien. Dat hoort en past niet bij deze game, maar neemt niet weg dat ik het toch bij vlagen irritant vind. Onder andere omdat het inschatten van diepte soms wat moeilijk te maken is. Soms vind ik de camera ook te dicht op de character zitten of juist te veel vanuit de onderkant gevolgd, waardoor timing net even anders uitpakt of je het overzicht op het level verliest.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een prijzige game, maar is mijns inziens de gevraagde zes tientjes meer dan waard. De game staat garant voor vele uren platformplezier, heeft een enorme replay-value en kent in het platformen de nodige uitdaging en variatie. Bovendien zien de levels er prachtig en uniek uit. Crash Bandicoot 4 is een pittige game, maar laat je als speler ook groeien en beter worden. Het is de ideale game voor tussendoor en met de verschillende co-op varianten een uitstekende game om met elkaar te spelen!