We kennen het allemaal wel, de rating die aangeeft of je een lieve of irritante gamer bent. Het prachtige halve cirkeltje die, naarmate je wat geliefder bent, groener kleurt. Maar hoe zit dat nou precies? Onze eigen Majoor Nelson heeft er wat licht op laten schijnen.

Ik denk dat iedereen er wel eens over nagedacht heeft. Hoe kom ik aan mijn reputatie op Xbox Live? Waarom ben ik groen, geel, oranje of zelfs rood gekleurd en wat zit daar allemaal achter? Natuurlijk weten we het antwoord wel een klein beetje. Ben jij superirritant en vloek je je tegenstanders uit? Kan je het niet laten om na een gewonnen potje FIFA toch even je tegenstander te kleineren of hem ongevraagd van advies te voorzien? Ben jij zo’n type die bij een potje Rainbow Six direct een andere speler de schuld geeft van je verlies en hem er met je vriendjes uit stemt? Dan is de kans zeer groot dat je daar je waardeloze reputatie aan te danken hebt. Het zegt eigenlijk dat je een niet erg sociale en relaxte speler bent. Maar maakt die reputatie dan ook echt wat uit? Of is het alleen maar een boodschap om je leven te beteren?

Onze Majoor vertelt

De Major legt het een beetje uit. Xbox Live wil voor alle soorten gamers het beste sociale netwerk zijn. Dat is het doel. De diverse en gepassioneerde community en alle gamers die daarin zitten verdienen het om gerespecteerd te worden en zich welkom te voelen. Maar zoals in alle gemeenschappen zitten er altijd een paar rotte appels tussen. Mensen die vroeger in hun jeugd altijd te kleine schoentjes hebben gehad of nooit een Sinterklaas cadeautje kregen. Die zich beter voelen als ze vanuit hun kleine tienerkamer met Spiderman behang iemand kunnen kleineren.

Bij Xbox willen ze dat dus niet en dit soort gedrag wordt dan ook heel duidelijk als niet gewenst in hun Terms of Use genoemd. Die terms, of voorwaarden, worden streng in de gaten gehouden.

Het reputatie systeem

Dit systeem is het gereedschap wat je als gamer hebt om die rotte appels een slecht cijfer te geven. Hoe meer je opvalt in een negatieve zin, hoe groter de kans is dat spelers die je tegenkomen even een rapportje indienen. Dit kan dus op meerdere manieren:

  • Je tegenstander rapporteert je omdat je hen uitscheldt.
  • Je teammaten rapporteren je omdat je hen doodschiet
  • Een game rapporteert je omdat je veelvuldig voor het einde uit de game gaat
  • Een game rapporteert je omdat je vervelend reageert op een Activity Feed
  • Je wordt ontzettend vaak gemute

Op al deze feedback wordt een algoritme losgelaten en die laat de gamers zie die zich ogenschijnlijk vaak misdragen zien. Omdat men er bij Xbox vanuit gaat dat gamers vaak niet weten wat ze doen, al betwijfel ik dat ten zeerste want je weet best wel dat je een irritant type bent, stuurt men altijd eerst een bericht waarin ze gewaarschuwd worden om hun leven te beteren. Negeert men die boodschap en blijven de negatieve berichten binnenkomen, dan wordt de reputatie op een lager niveau gezet.

reputation_screenshot_3-26-14-938x5281

Hoe werkt dat precies

Het Xbox Live reputation systeem verzamelt alle feedback die jij de afgelopen weken hebt gekregen en gebruikt dit om je reputatie te bepalen. Al die feedback wordt beoordeeld en op waarde gewogen en daarna vaak door het Policy & Enforcement Team nog gecontroleerd om er zeker van te zijn dat de feedback klopt. Er zitten daarnaast wat geautomatiseerde checks in het systeem om de feedback op juistheid te controleren. Bijvoorbeeld, men controleert of diegene die is gerapporteerd daadwerkelijk de game heeft gespeeld waar de klacht over gaat. Krijg je dus een groot aantal van die rapporten van andere gamers dan zou je reputatie kunnen dalen naar een  ‘Needs Work’ niveau. Normaliter moeten er meer dan een dozijn unieke reports of meerdere dozijnen mutes worden gegeven voordat je reputatie naar dat niveau daalt.

Blijven de rapporten na deze verlaging binnenkomen, dan stuurt Xbox je een bericht om je waarin een laatste waarschuwing te lezen is. Negeer je dat bericht en krijgt men nog een aantal negatieve rapporten binnen, dan ga je de ‘Avoid Me’ status in. Op dat moment zal het systeem jouw deelname aan multiplayer games gaan beperken en zal je alleen nog maar met spelers die dezelfde ‘Avoid Me’ status hebben kunnen spelen. Simpel gezegd, je wordt dus bij je eigen soort gegooid en daar mag je elkaar gaan irriteren. Ook kan je microfoonfunctie worden uitgeschakeld. Dan kan je nog wel spelen en chatten met je vrienden maar zal een party die jij binnengaat in zijn geheel een slechte status krijgen.

Goed gedaan jochie

Speel je vele uren multiplayer games en krijg je geen negatieve feedback meer dan zal je reputatie verbeteren. Dus mocht je ooit in een ‘Avoid Me’ of een ‘Needs Work’ status terechtkomen, dan kan je je reputatie weer omhoog krikken. Het duurt meestal een paar maanden voordat je reputatie weer hersteld is.

Xbox hecht veel waarde aan de community en het commentaar daarvan maakt dat men altijd bezig is het systeem te verbeteren. Zo is men in het verleden tegen een aantal onregelmatigheden aangelopen en die heeft men als volgt aangepakt:

  • Het geblokkeerd worden door andere gamers heeft geen invloed meer op je reputatie. We weten dat sommige spelers anderen blokkeren om zo te voorkomen dat ze nog een keer tegen hen moeten spelen zonder dat deze gamers vervelend zijn.
  • Leden van het Policy & Enforcement Team zijn in staat om feedback ongedaan te maken als dit volgens hen onjuist is. Zij kunnen gamers ook markeren als feedbackers die onjuiste rapporten indienen. Dat gedrag kan zelfs consequenties hebben.
  • Ze hebben de layout van het reputatie systeem op de console en in de Xbox app veranderd.

Wil je meer weten over jouw reputatie dan kan je een gedetailleerde beschrijving die de laatste zes maanden beslaat hier bekijken, wel even op US zetten want die tonen het uitgebreide rapport.

Rapport

reputation-011

Er zijn drie types feedback die je kan geven of krijgen:

  • Fair Play die onder andere rapportage bevat voor het uit een game stappen, zich onsportief gedragen (teamkilling), expres andere gamers van de weg rijden in een racegame en cheaten.
  • Communication waaronder beledigend of ongepast commentaar in de game, party voice chat en in berichten.
  • User Content die betrekking heeft op alle content die jij neerzet op het netwerk zoals je gamertag, gamerpic, DVR clips en screenshots.

reputation-031

In dit voorbeeld zie je een gamer die andere gamers via de chat lastig viel en niet tegen zijn verlies kon. Hij ontving meer dan zeventig rapporten vanuit de community in de laatste zes maanden. Daardoor viel zijn reputatie terug naar de ‘Avoid Me’ status tussen mei en juli. Deze pagina houdt ook jouw rapporten naar anderen bij. Deze rapporten zijn altijd anoniem en de ontvangers van deze negatieve feedback kunnen nooit zien dat jij dat rapport hebt ingediend.

Reputatie is essentieel voor het leuk en veilig houden van Xbox Live. Xbox Live vertrouwt op de community en zij zijn belangrijk voor het verbeteren en bijhouden van het reputatie systeem. Ik kan daar niet meer dan Amen op zeggen. Voor een sociaal systeem kunnen rotte appels en trollen een behoorlijke impact hebben. Je komt niet graag op een plek waar je gekleineerd of uitgescholden wordt en Xbox Live kan alleen werken als het een gezellige en leuke plek is om te vertoeven.

 

Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Rene Katerberg
7 jaren geleden

Hier kan je je reputatie vinden: https://enforcement.xbox.com/home/reputation

Rob Breedeveld
Rob Breedeveld
7 jaren geleden
Antwoord aan  Rene Katerberg

Link staat in het artikel Rene