Ready or Not heeft in vier dagen tijd meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht op consoles. Niet slecht voor een tactische shooter die ooit begon als een nicheprojectje op de pc.
Ready or Not is een game waar je als SWAT-teamleider situaties moet oplossen die meestal niet eindigen met een applausje van het publiek. Denk aan gijzelingen en andere ellende, waarbij je keuzes belangrijker zijn dan hoeveel kills je maakt. Op pc was de game al een succes en kreeg het een loyale schare fans. Maar dat het op console zo snel een miljoen stuks zou verkopen? Daar had zelfs de ontwikkelaar waarschijnlijk niet op gerekend. Het laat zien dat gamers blijkbaar toch wel in zijn voor iets anders dan de standaard run-and-gun shooters.
Waarom scoort deze game zo goed?
Ready or Not pakt het net even anders aan dan veel andere shooters. Geen Michael Bay explosies of eindeloze kogels, maar juist spanning, planning en soms gewoon wachten tot iemand een deur open doet. De game is niet bang om je te laten falen als je denkt dat Call of Duty-tactieken hier werken. Misschien is dat precies wat console-gamers nodig hadden: een beetje minder spektakel, een beetje meer nadenken. Of misschien zijn we gewoon allemaal stiekem wannabe SWAT-agenten. Hoe dan ook, de verkoopcijfers liegen er niet om. Er zijn 1 miljoen exemplaren verkocht in 3.6 dagen, liet Julio Rodriguez weten (ceo van ontwikkelaar Void Interactive).

Wat nu? Meer updates of gewoon lekker spelen?
De ontwikkelaars van Ready or Not zijn inmiddels druk bezig met feedback verzamelen en nieuwe updates voorbereiden. De eerste bugs zijn er natuurlijk al uitgevist (blijft een consolelaunch, hè), maar het lijkt erop dat de community vooral hongerig is naar meer content en missies. Of dat allemaal zo soepel blijft lopen, moet nog blijken. Voor nu is het in elk geval een dikke mijlpaal voor een game die vooral draait om teamwork, stress en… tja, deuren intrappen.
Wat denk jij? Is Ready or Not dé frisse wind voor shooters op console, of is het gewoon een hype die snel weer overwaait?