De studio Build a Rocket Boy, bekend van de recent gelanceerde game MindsEye, heeft aangekondigd flink personeel te ontslaan na de dramatische lancering van hun nieuwste titel.

Volgens bronnen van IGN zijn er minstens 100 medewerkers die door deze reorganisatie getroffen worden. Hoewel de studio zelf geen exacte aantallen heeft bevestigd, duidt de wettelijke 45-daagse consultatieprocedure in het Verenigd Koninkrijk erop dat er minimaal 100 banen verdwijnen.

Een ramp die al voelbaar was in de trailers

Ik heb al een tijdje mijn twijfels uitgesproken over Mindseye. De eerste trailer kon mij niet overtuigen en wat ik daarna bleef zien, gaf mij nog meer een onderbuikgevoel dat het niet ging slagen. Wat het nou was, ik weet het niet. Het verhaal? De beelden van rijden met je auto? De generieke shootouts? Het is in ieder geval geen goede game gebleken.

MindsEye verscheen namelijk op 10 juni op PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc, maar werd vrijwel onmiddellijk een van de slechtst beoordeelde games van 2025. Op Metacritic heeft MindsEye momenteel een gemiddelde critic-score van slechts 43, terwijl gebruikers de game beoordelen met een teleurstellende 2.4 uit 10. Op sociale media verschenen talloze video’s en screenshots van technische problemen en bugs die het spel vrijwel onspeelbaar maakten, wat ertoe leidde dat spelers het gevoel hadden met een pre-alpha-versie te maken te hebben.

De negatieve reacties waren zo overweldigend dat uitgever IO Interactive zich genoodzaakt zag om gesponsorde streams stop te zetten en aan te kondigen dat reviewcodes slechts zeer beperkt beschikbaar waren. Dit alles heeft ertoe geleid dat de verkoopcijfers van MindsEye tegenvielen, waardoor de studio financieel flink geraakt werd.

Nog meer slecht nieuws

Deze zware tegenslag heeft ook gevolgen voor Build a Rocket Boy’s andere grote project, Everywhere, dat oorspronkelijk gepland stond voor 2023, maar inmiddels meerdere keren is uitgesteld. Het is nog onduidelijk welke impact de ontslagen precies zullen hebben op de verdere ontwikkeling en release van deze ambitieuze tweede titel.

Met bijna een kwart van het totale personeel dat nu op straat dreigt te komen staan, is de toekomst van Build a Rocket Boy onzeker geworden. Of de studio zich kan herstellen van deze rampzalige lancering blijft voorlopig nog afwachten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties