Microsoft mikt niet alleen op de HoloLens en lijkt toch bezig te zijn met een Virtual Reality headset.

Na eerdere berichten omtrent de HoloLens en het plan van Microsoft om dataverkeer via de cloud een grote rol in dit project te laten spelen, zijn ze bezig met een Virtual Reality headset die ook gebruik gaat maken van de cloud. Vorig jaar waren er al berichten dat Microsoft bezig was met een VR-headset en dat zij al prototypes naar verschillende developers hadden gestuurd. Enkele dagen geleden is Project Irides onthuld. Project Irides behelst een onderzoek die gericht is op het verbeteren van VR-headsets waarbij gebruik wordt gemaakt van Kawahai streaming. Hier worden high-end GPU’s in Microsofts cloud gebruikt om het beeld te renderen om ze vervolgens te streamen naar de headset.

Lag

Eén van de grote problemen met het streamen is de lag. De output loopt tot soms wel 120 ms achter op de werkelijkheid. Bewezen is dat gebruikers bij een vertraging van 30 ms of meer last kunnen krijgen van bewegingsziekte. Het brein vind het lastig om de vertraging te verwerken en ons evenwichtssysteem reageert daar dan op met misselijkheid en duizelingen. Microsoft heft deze vertraging op met een intelligent voorspellend vermogen. De techniek voorspelt je beweging en laat de beelden alvast streamen. Dit zorgt er voor dat de vertraging wordt afgevangen die normaal gesproken veroorzaakt wordt door het verkeer van en naar de cloud.

Hoge kwaliteit

Omdat er gebruik gemaakt wordt van krachtige GPU’s in de cloud zijn de beelden van hoge kwaliteit. Dat draagt natuurlijk bij aan het succes van zo’n systeem, want als er in het beeld wat onregelmatigheden te zien zijn, zal dat direct opvallen en zijn effect hebben. Microsoft zegt dit gracieus op te vangen door het beeld zo op te bouwen dat het zich richt op de plek waar het oog naar kijkt. Alleen die plek zal een hoge kwaliteit beeld laten zien terwijl de omgeving op een wat lagere kwaliteit getoond zal worden.

Testers

Diegene die tot nu toe dit systeem hebben getest, met Doom 3, laten positieve berichten horen. Bovenstaande techniek zorgt ervoor dat je toch een zeer hoge kwaliteit kan laten zien zonder dat dit ten koste gaat van de rekenkracht van het apparaatje. Op dit moment is het nog onduidelijk of deze techniek later nog in de HoloLens gaat komen of dat Project Irides totaal op zichzelf staat. Iets om in de gaten te houden dus.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties