Het blijft een baas, in functie en in persoon, onze eigen ome Phil Spencer. We hebben weer wat verhalen bij elkaar gesprokkeld die hij de afgelopen week heeft afgestoken.

Phil is altijd openhartig en duidelijk. De eeuwige strijd tussen Sony en Microsoft blijft de gemoederen bezig houden. Ook de afgelopen week weer. In een gesprek gaf Phil openlijk toe dat het inhalen van de PS4 verkopen een uitdaging blijft:

Weet je, ik weet het gewoon niet. Weet je, de levensduur van de generatie consoles… Zij hebben nu een grote voorsprong en een goed product. Ik richt mij op onze content, op de games die gaan komen.

Aldus Spencer op de 2015 GeekWire Summit. Spencer geef toe dat men onderschat heeft hoe de slechte lancering van de Xbox One zijn effect zou hebben op de motivatie binnen zijn Xbox team.

geekwireEén ding heb ik mij waarschijnlijk niet goed gerealiseerd op het moment dat ik deze baan begon en dat is de impact die de lancering had op ons team in Redmond. Het is zo makkelijk om de blogs en sites en mijn Twitter feed te volgen en daarop te lezen wat de klanten van ons product en ons merk over ons dachten. Als ik terugkijk en erover nadenk hoe een organisatie waarin duizenden mensen werken en jij onderaan de ladder van die organisatie werkt en je hoort hoe leidinggevenden gewoon jouw werk van de laatste drie jaar onderuit halen waarin je vele weekenden en nachten hebt doorgewerkt, dan vraag je je wel af waar je het allemaal voor doet. Waarom werk ik zo hard als een paar nare opmerkingen meer invloed hebben op de positie van je product dan al het werk wat het team aan het verrichten was?

Het verbeteren van het vertrouwen in het product was wel een hoofddoel van Spencer toen hij de rol van big boss van Xbox overnam in april 2014.

Ik was heel open over de positie die wij hadden en onze capaciteit om Sony te kunnen verslaan, die niet aanwezig was. Nu heb ik gezien wat het team voor rol heeft gespeeld in de 18 maanden dat ik de boss hier ben, ze verzetten per dag meer werk dan ik voor mogelijk had gehouden. Elke keer verbazen ze mij weer met hun enthousiasme. Als ik zie hoe dit team is veranderd van een groep die twijfels had over de leiderschap van de organisatie naar een team die gemotiveerd wordt door onze klanten en die aan het werk zijn om de klanten een goede ervaring te geven is dat geweldig. Ik zie een team die veel vooruitgang boekt en het ontwikkelen van backward compatibility was daar één van. We wisten helemaal niet of dit wel zou werken. We zijn er gewoon aan begonnen en een aantal ninja engineers gingen er mee aan de haal en hebben het voor elkaar gekregen. Hoe ga je van een PowerPC naar een X86 en hoe vertaal je game code die gevoelig is voor de ontwikkelingen op het gebied van prestaties, en dat hebben ze voor elkaar gekregen. Dus ik zal nooit twijfelen aan de kwaliteiten van onze mensen maar wil wel benadrukken dat het verslaan van Sony niet is wat ons drijft maar veel meer ligt bij het aantrekken van onze klanten. Xbox heeft veel kredietwaardigheid bij onze loyale klanten verloren op het moment dat de Xbox One werd gelanceerd en dat werd vooral veroorzaakt door de verkeerde beslissingen van dit bedrijf.

Zijn we een product voor onszelf aan het maken of voor de gamers? Pas toen die vraag vaker onder de klanten gesteld ging worden, verloren we het vertrouwen van deze groep. We kregen niet meer het voordeel van de twijfel. Dan verlies je het idee van klanten dat je het product voor hen aan het maken bent en veel meer bezig bent met andere dingen. Fans die Xbox op hun arm getatoeëerd hadden staan, kwamen huilend bij Microsoft aankloppen omdat ze zich niet gehoord voelden. Teleurgesteld, ondanks de snelle omslag in de weg die we eigenlijk hadden aangekondigd en het afstappen van de controversiële kijk op gebruikte games, liepen ze weg van de Xbox One. Dat vertrouwen weer terugwinnen is vele malen moeilijker dan het behouden

 

Laten op Twitter liet Phil hier ook nog wat korte berichten over horen.

Ome Phil laat zien dat er onder zijn leiding grote veranderingen hebben plaatsgevonden, dat hij zijn team bovenal hoog heeft zitten en dat men bezig is om de schade te herstellen. Een mooie visie. Heb je zin om zelf het interview te bekijken, klik dan hier.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties