Wat is het eerste wat je hoort als men kritiek heeft op de Xbox? Het gebruik aan exclusives en first party games. Is dat nou echt zo belangrijk?

Ooit heeft Xbox de strategie gestart waarin zij de machine als multimedia systeem promootte. Die richting heeft nooit echt gewerkt en Sony pakte de wereld met exclusieve games zoals God of War, Spiderman en natuurlijk The Last of Us. We weten onderhand dat Microsoft een soort overnamegolf is gestart en een groot aantal studio’s heeft ingelijfd. Studio’s zoals Obsidian, Double Fine en Ninja Theory lieten zien dat onze ome Phil Spencer wel degelijk oog had voor de first-party exclusives. Op dit moment spreken we over 15 studio’s die exclusief voor Xbox en pc bezig zijn.

Tijdens een GameLab event liet Spencer enkele van zijn ideeën over de toekomst van Microsoft en PlayStation horen.

First-party inhoud is ontzettend belangrijk voor de weg die wij nu inslaan. Het is belangrijk voor onze hardware platformen, het is belangrijke voor onderdelen zoals Game Pass en de algemene gaming strategie bij Microsoft. Toen we, enkele jaren terug, een nieuw leidersteam hun plek lieten innemen, begonnen we met het bouwen van onze strategie en bespraken we onze strategie intern in het bedrijf. De steun die we van het bestuur en het senior leidersteam van het bedrijf  om ons first-party deel te starten en te laten groeien kregen, was bemoedigend.

Spencer maakte ook duidelijk dat hun exclusieve line-up op geen enkele manier bedoeld is om die van Sony na te apen. In plaats daarvan focussen zij zich liever op unieke concepten dat hetgeen wat PlayStation doet te kopiëren of herhalen.

Soms krijgen we suggesties zoals ‘waar is jullie game X?’ of ‘waar is jullie game Y?’ als mensen ons met andere platformen vergelijken. Maar ik denk niet dat het nadoen van anderen ons doel moet zijn. Het helpt de industrie niet als mensen exact hetzelfde doen op hun platforms, services en inhoud.

Microsoft wil niet bekend staan als een bedrijf wat hun eigen Uncharted game of Dark Soul spinoff maakt. Ze zoeken duidelijk hun eigen gezicht. Spencer gaf ook ruiterlijk toe dat Microsoft in het verleden niet genoeg gedaan heeft als het gaat om first-party ontwikkeling.

Dit is een gebied waarop wij meer moeten doen en wij doen dat nu!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties