Bij Xbox houden ze wel van een koopje. Dus men koopt lustig allerlei studio’s om prachtige games te bouwen. En daar zijn ze nog niet klaar mee.

Xbox-baas Phil Spencer heeft herhaald dat het bedrijf nog niet klaar is met het verwerven van ontwikkelingsstudio’s en zal doorgaan met het uitbreiden van de Xbox Game Studios-familie. In een gesprek als onderdeel van het WSJ Tech Live-evenement van de Wall Street Journal werd Spencer gevraagd of Xbox Game Studios – dat momenteel uit 23 verschillende ontwikkelingsstudio’s bestaat – eindelijk compleet was, of dat het nog groter zou kunnen worden. Dit was wat hij allemaal te vertellen had. Want als Phil op zijn praatstoel zit, dan weten we het wel.

Ik ben echt trots op een aantal van de makers die ervoor hebben gekozen om deel uit te maken van Xbox. Zoveel van deze makers hebben een keuze.
Als je kijkt naar een aantal personen die we hebben overgenomen en met wie we hebben samengewerkt, zijn het personen met wie we al een langdurige relatie hebben gehad. Nu zijn ze bij Xbox gekomen en daar zien ze onze routekaart op het gebied van platform en service en ik wil dat ze hun meest geweldige creatieve werk kunnen gaan doen als onderdeel van dit team.

We bieden ze enige financiële stabiliteit. Het gaat niet alleen om het succes van hun volgende game. Ik wil ze wat meer creatieve mogelijkheden geven, langere tijdlijnen wanneer dat nodig is om hun beste werk te doen. En dat is mijn doel, we zijn grote gelovers in de kracht van de inhoud. Je hebt Satya Nadella erover horen praten, hoorde Amy Hood erover praten.

Dus we zijn altijd op zoek naar mensen die volgens ons goed bij onze strategie passen en naar teams die goed bij onze strategie passen. Dus we zijn zeker nog niet klaar. Er is geen quotum. Er is geen tijdlijn waarin ik voor een bepaalde tijd studio’s moet overnemen, maar als we een studio vinden waar we goed bij passen, delen we wat wij proberen te doen en wat zij proberen te doen en als we het gevoel hebben dat we samen beter kunnen worden, absoluut.

Het is een van de voorrechten die we bij Microsoft hebben en de mogelijkheid om een langetermijnaanpak te hanteren en het toevoegen van geweldige makers aan de portfolio’s is daar een belangrijk onderdeel van.

In de afgelopen jaren heeft Xbox zijn portfolio van first-party studio’s agressief uitgebreid, om zo het contentaanbod van de Game Pass-service te versterken. Naast het opzetten van The Initiative en een nieuwe Age of Empires studio, heeft Xbox bedrijven overgenomen zoals Bethesda (Elder Scrolls), Ninja Theory (Hellblade), Playground Games (Forza Horizon), Obsidian (Fallout: New Vegas), InXile (Wasteland 3) en Double Fine (Psychonauts).

Op de vraag of het overnemen van bedrijven ook gepaard gaat met het proberen aan te passen van hun werk aan de Xbox manier van denken, benadrukte Spencer in het WSJ interview dat hij het belangrijk vindt dat elke studio zijn onafhankelijkheid behoudt.

Als je denkt aan Todd Howard en de teams bij Bethesda, we kennen ze al zo veel jaren, teruggaand tot Morrowind die naar de originele Xbox kwam als hun eerste console build van dat spel. Weet je, het is een duurzame relatie.

Dus deze relaties zijn echt gebouwd op vertrouwen, op een gedeelde visie over waar deze industrie heen kan gaan en ons vermogen om op elkaar te vertrouwen op de weg voorwaarts en ik ben daar enthousiast over.

Maar absoluut, als ik aan Bethesda denk – Bethesda is geweldig in het zijn van Bethesda. Ik heb Microsoft of Xbox niet nodig om hen te helpen een beter Bethesda te zijn dan ze waren. Ik wil luisteren. Ik wil luisteren naar de makers, of het nu Bethesda is of Tim Schafer bij Double Fine. Ik denk aan alle makers bij Playground die Forza Horizon 5 aan het bouwen zijn.

Er zijn geweldige teams daarbuiten en ik wil luisteren naar die makers en het signaal van hen krijgen over wat ze zien, wat ze proberen te creëren en dan onszelf uitdagen als een platformbedrijf – kunnen we het beste platform voor hen bouwen – zodat ze het gevoel hebben dat ze hun absolute beste werk kunnen doen.

En dat is een voortdurende reis, toch? Het is geen bestemming, het is een reis.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties