Phantasmal: City of Darkness is een horror-game die je op zijn minst een beetje een ongemakkelijk gevoel geeft. Spelen met het licht aan dus.

phantasmagoria
phantasmagoria

Toen ik de titel Phantasmal hoorde, kreeg ik een flashback. Lang geleden kocht ik een game die Phantasmagoria genoemd werd. Een pc game waarin je op onderzoek ging in een creepy huis waar je net was komen te wonen. Ik weet nog dat de game in een prachtig fluwelen doosje zat met wel 7 cd-roms erin. De game liet echte videobeelden zien en was een point-en-click game. De eerste game waar ik echt ingezogen werd en totaal de creeps kreeg (en waar doodschrik momenten in zaten). Om een beeld te krijgen zou je op YouTube eens moeten zoeken. Dus toen ik deze naam zag, dacht ik even… wow een remake misschien? Nee, geen remake. Maar wel een horror-game die meer in de hoek van Resident Evil en Silent Hill zit.

Gemaakt door de in Nieuw Zeeland gevestigde Eyemobi zijn er vandaag trailers en screenshots van Phantasmal: City of Darkness vrijgegeven om hiermee de komst van deze game via Steam Early Access te vieren. De complete release staat gepland voor het einde van dit jaar en het de bedoeling is om de game ook op de Xbox One te laten komen. De game geeft je een procedurally generated omgeving, wat betekent dat de game, terwijl je aan het spelen bent, zijn omgeving opbouwt. Er zijn plannen om de game ook naar de Oculus Rift VR te brengen. Ik geloof niet dat ik het dan zou overleven. Scary shit!

De game

Als speler loop je door de Kowloon Walled city, waarin elke level opnieuw wordt opgebouwd. De speler heeft de keus om met de wezens te vechten of ze te ontwijken. Sommige van deze vreselijke wezens zijn zo gruwelijk dat ze de geestelijke gezondheid van je speler beïnvloeden en je onder andere hallucinaties krijgt. Zorgen dat je health, ammo en je verstand op level houdt, is heel belangrijk om vooruit te komen. Vechten haalt namelijk deze reserves heel snel leeg omdat de fysieke strijd aangaan met deze engerds eigenlijk een laatste redmiddel is.

De eigenschappen van de game:

Oneindige speelbaarheid: Elke kamer en gang is uniek en wordt  terwijl je het speelt, gemaakt met oneindig veel mogelijkheden daarin.
Hou je hoofd erbij: Het vechten met de wezens in Phantasmal zal je verstand langzaam maar zeker laten verdwijnen.
Sluip zachtjes: Vechten is een laatste redmiddel. Sluip langs je vijanden want elke actie geeft een reactie.
Zorg voor een grote stok: Als alles faalt, dan rest er alleen nog de strijd. Sloop de wanden of zoek de gangen af naar alles wat je kan helpen hierbij. Er zijn wat wapens maar die maken heel veel lawaai en dat heb je liever niet.
Licht: Gebruik je licht wijs want zelfs een fakkel kan een risico blijken te zijn.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments