Blizzard blijft enorm aan het klooien met Overwatch 2 en er is nu nog een nieuwe tegenvaller bij gekomen.

Overwatch 2 werd in 2019 aangekondigd en kwam vorig jaar uit. De launch ging niet bepaald van een leien dakje. Servers waren overbelast en de microtransacties in de game waren iets te veel aanwezig en veel te hoog qua prijs.

De ontwikkeling van game ging overigens ook niet lekker, want de game zou eerst PvP (Player verus Player) en PvE (Player versus Environment) hebben, maar dat werd toch alleen PvP en wat kleinere PvE componenten. Later zou dan ook nog PvE Hero modus er bij komen. Dat zou de spelers de mogelijkheid geven om echt een Hero te kiezen, talents te unlocken en echt in squads een verhaal gedreven multiplayer te ervaren. Iets wat Overwatch 2 een stuk interessanter zou maken dan deel 1.

Maar hier is de grap, die PvE Hero modus komt niet meer.

In een update van Blizzard werd bekend gemaakt dat de ontwikkeling van de PvE Hero modus niet zo voortvarend gaat als gehoopt. Het team heeft prachtige missies gemaakt en nieuwe vijanden die veel leuke avonturen beloven. Maar de tijd en moeite die het kost om het te maken, is te groot om het ook nog eens volgens de kwaliteit maatstaf van Blizzard te krijgen. Er is nog lang geen einde in zicht en het zou dus ook lange tijd onduidelijk blijven wanneer de PvE Hero modus überhaupt zou lanceren. Met deze gedachten heeft het team de afweging gemaakt. Gaan ze tijd en moeite steken in de PvE Hero content of gaan ze alles geven om de huidige live service game beter te maken? Ze hebben gekozen voor het laatste. Dat betekent dat de PvE Hero modus gewoon niet meer in de planning zit. Maar hiermee is de kous natuurlijk niet af.

Deze trailer beloofde story missions

Boze fans, en terecht

Uiteraard zijn de Overwatch fans boos over deze beslissing. Blizzard heeft een game aangekondigd met features, heeft vervolgens de game uitgebracht voor de helft met de belofte dat de andere helft later komt en levert de laatste helft niet. Je bent de game gaan spelen (gelukkig is het free to play) met de laatste helft in je hoofd, maar die krijg je niet. Niet alleen dat, maar de PvE Hero modus is ook hetgeen wat Overwatch 2 anders en beter zou maken dan Overwatch 1. Nu is er amper een reden waarom Overwatch eigenlijk nu Overwatch 2 is behalve dat Blizzard meer casht door microtransacties.

Is de keuze begrijpelijk? Ja en nee. De eerste is ‘nee’ want je hebt een game aangekondigd met features die je vervolgens niet meer levert. Maar tegelijkertijd een heel klein beetje ‘ja’ met de notitie dat het hun eigen schuld is, want met 35 helden en 40 tot 50 talents per held zou het wel een enorme taak worden om dat goed gebalanceerd te krijgen. Maar daar hebben ze zelf voor gekozen destijds. Wat ook nog eens steekt is deze uitspraak:

”Je wilt iets bouwen dat echt bij de spelers resoneert. Toen we eenmaal door hadden hoeveel tijd en technologie er nodig was om het te maken, wisten we dat het huidige schema niet gingen halen” – Jared Neuss (Blizzard)

Zoiets zou je als het goed is van tevoren beter moeten inschatten voordat je het aan de wereld gaat vertellen? Of moesten er aandeelhouders tevreden worden gesteld? Moest er iets gecommuniceerd worden onder het mom van ‘je maakt het maar op tijd, we hebben games nodig’?

Wat vind jij als lezer? Kunnen we dit door de vingers zien van Blizzard? Of is inmiddels zaak nummer zoveel in het dossier van ‘release data en beloftes van game ontwikkelaars die niet worden nagekomen’?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties