Afgelopen week zag The Outer Worlds het levenslicht. Kunnen we rekenen op een vervolg? Een ‘The Outer Worlds 2’?

De meeste Xbox Game Pass bezitters zullen afgelopen weekend wel de eerste paar uurtjes in The Outer Worlds gestopt hebben. Wereldwijd wordt de game van Obsidian Entertainment goed ontvangen. Met een voorlopige Metacritic User Score van 85 kunnen we met enige voorzichtigheid al concluderen dat de game een succes is. Ook op de redactie zijn we druk met de game in de weer en mag je er van uitgaan dat de review voor het weekend op de website staat.

Interview met de ontwikkelaars

Hoewel de game nog maar amper enkele dagen in de schappen ligt, is natuurlijk de vraag of Obsidian Entertainment van plan is om rondom deze titel een franchise te bouwen. In een interview met Obsidian Entertainment’s co-game director Leonard Boyarsky en narrative designer Nitai Poddar worden deze en andere vragen beantwoord.

Leonard Boyarsky (co-game director bij Obsidian Entertainment)

De ontwikkelaars geven in het interview aan dat zij graag een vervolg op The Outer Worlds willen maken. Nu Obsidian Entertainment is geadopteerd door Microsoft, en de studio dus onderdeel is van de Xbox Game Studios, wil dit echter niet betekenen dat de The Outer Worlds ineens een stuk groter gaat worden. De game is open-ended en in enkele tientallen uren uit te spelen. Hier is bewust voor gekozen en een groter budget zal daar waarschijnlijk niet veel aan veranderen.

Geen open-wereld RPG

Wat zouden de ontwikkelaars doen als Microsoft hun een ‘budget van 400 miljoen’ zou geven? De ontwikkelaars bespreken hun twijfels over de huidige open-wereld standaard die vanuit triple A studio’s met grote budgetten lijkt te gelden. Bij Obsidian Entertainment hebben ze een voorkeur voor kleinere projecten. In de studio werken 70 ontwikkelaars. Iedereen heeft een belangrijke bijdrage aan het creatieve proces en dat is iets dat Boyarsky en Poddar graag zo houden.

Het werken met een open-ended wereld geeft bovendien veel meer mogelijkheden om de game levendig te houden. Zonder te vervallen in fetch-missies en het icoontjes op een map afwerken. Ook geven beide ontwikkelaars aan dat het makkelijker is om een open-ended game te polishen. Een groter budget geeft natuurlijk meer mogelijkheden, maar het lijkt er op dat de ontwikkelaars deze dan liever inzetten om de kwaliteit verder te verbeteren.

Hoewel een open-wereld vervolg niet noodzakelijkerwijs uitgesloten wordt, wachten de ontwikkelaars eerst de feedback uit de community af. Boyarsky en Poddar geven aan dat de eerste indrukken met het huidige open-ended wereld concept overwegend positief zijn. Zij horen terug dat een kleinere en behapbare game toegankelijker is om opnieuw te spelen, met een ander character en een andere rol. Iets waar The Outer Worlds zich bij uitstek voor leent.

Please Login to comment
  Subscribe  
Abonneren op