Over enkele maanden kun je aan de slag met The Outer Worlds, wellicht één van de top-games uit 2019. Op welk tempo wordt er door de ontwikkelaars aan deze game gewerkt?

Met enige regelmaat worden we als gamers getrakteerd op triple-A megaproducties. Games als Red Dead Redemption 2, The Division 2, Anthem en Destiny 2 zijn daar voorbeelden van. Games die tientallen miljoenen euro’s kosten om te ontwikkelen en waar studios samen met de uitgever de nodige resources in steken. De (financiële) belangen zijn groot en vaak is er een verantwoordelijkheid af te leggen aan aandeelhouders.

De druk om een game in de markt te brengen, ook al is deze niet ‘af’, zien we de laatste jaren groeien. Afgelopen jaar is pijnlijk duidelijk geworden dat deze druk gepaard gaat met onverantwoord “crunchen” binnen studios. Dat is het ploeteren, binnen en buiten werktijden, om de game af te krijgen. Ontwikkelaars hebben anoniem de noodklok geluid en hierover hun verhaal naar buiten gebracht bij de game media. Ook op de redactie van XBNL hebben we hier herhaaldelijk aandacht aan besteedt. Werkweken van 60-70 uur van een ontwikkelaar zouden eerder regel dan uitzondering zijn.

Geen gecrunch bij Obsidian Entertainment

Als reactie op de werkomstandigheden ontstond collectieve verontwaardiging en sindsdien lijkt er meer aandacht te ontstaan voor een gezonder werkklimaat binnen gamestudios. Verschillende studios hebben aangegeven hun beleid zorgvuldig onder de loep te nemen en ook zijn er studios die games zijn gaan uitstellen om crunchtijd te voorkomen. Cuphead is hier een voorbeeld van.

De ontwikkelaars van The Outer Worlds hebben afgelopen week in een interview aangegeven dat er ook aandacht is voor een positief werkklimaat bij Obsidian Entertainment en dat er niet aan crunchen gedaan wordt. In het interview met PCGames geven zij onder andere aan:

“Bij Obsidian wordt niet gecruncht en dat is één van de redenen waarom mensen hier voor langere tijd blijven werken. Soms kan het wel voorkomen dat ontwikkelaars gevraagd wordt om een aantal dagen extra te werken, bijvoorbeeld vlak voor een deadline. Maar dat is een vrijblijvend verzoek en ontwikkelaars kunnen zelf aangegeven of ze dat willen. Voor zover ik mij kan herinneren is er nooit echt gecruncht door collega’s. We zouden er eerder voor kiezen om iets weg te laten uit een game als het niet haalbaar blijkt, in plaats van collega’s te vragen geen leven te hebben buiten de games Industry.

Goed om te weten dat The Outer Worlds, een game waar ik zelf in ieder geval enorm naar uitkijk, met de nodige zorg ontwikkeld is. Op 25 oktober moet de game verschijnen. We hopen dat de ontwikkelaars maar in een rustig tempo de laatste puntjes op de ‘i’ kunnen zetten komende maanden.

Ben je benieuwd naar The Outer Worlds? Check dan vooral even deze trailer:

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties