Deze zomer komt een nieuwe game van DONTNOD Entertainment op de Xbox uit. In een recent gepubliceerd interview gaan de ontwikkelaars in op het release schema en de overwegingen die ze hierin maken. Ben jij ook benieuwd naar deze game?

Dit weekend hebben we op onze social media de wekelijkse ‘stel je voor dat’-vraag gepost. Deze week: in een wereld met maar plek voor 1 game studio die games ontwikkeld, welke studio zou dat wat jou betreft moeten zijn?’. Toen ik over deze vraag nadacht kwam DONTNOD Entertainment vaak in mij op. Ik hou ontzettend van die sterke verhaalgedreven games die leunen op het maken van morele keuzes en het verhalend verdiepen van je character. DONTNOD Entertainment heeft aangetoond deze skills tot in de puntjes te beheersen. Met veel interesse volg ik dan ook het ontwikkeltraject van Tell Me Why. Een titel die deze zomer exclusief voor de Xbox uitgebracht gaat worden.

Waar gaat Tell Me Why over?

Tijdens XO19 zagen we in de aankondigingstrailer de eerste beelden. We weten nog niet zo veel over de game. In de trailer zien we Tyler en Alyson Ronan. De tweeling is opgegroeid in Alaska waar ze, afgaande op vooralsnog wat onduidelijke beelden uit de trailer, geen prettige jeugdervaringen opgedaan hebben. De game lijkt te gaan over de terugkeer naar hun geboorteplaats om zodoende herinneringen die zij hebben te onderzoeken en wellicht beter te gaan begrijpen.

Verder weten we dat Tyler in zijn jeugdjaren de transitie heeft gemaakt van vrouw naar man. Hoewel het op basis van de trailer nog niet zeker te zeggen is, verwacht ik dat het een point-and-click adventure game wordt, zoals we dat ook van de Life is Strange-franchise kennen. Never change a winning team.

Interview met de ontwikkelaars geeft iets meer informatie over het ontwikkelproces

In een recent gepubliceerde blogpost staat een interview met de ontwikkelaars beschreven. In dit interview met Florent Guillaume (Game Director) en Arnaud de Pischof (Executive Producer) worden een aantal zaken toegelicht. In de zomer van 2020 zal Tell Me Why verspreid over 3 episodes uitgegeven gaan worden. Ook met Tell Me Why zal de studio de koers voortzetten om de game als episodische content aan te bieden. Dit biedt de ruimte om als gamer op je eigen tempo de game te ervaren en op meerdere manieren te beleven, voordat een volgend deel van het verhaal beschikbaar gesteld wordt.

Toch zullen een aantal veranderingen in Tell Me Why merkbaar zijn. Althans, voor diegene die bekend zijn met de vorige werken van de studio. De belangrijkste verandering is dat er minder tijd zal zitten tussen de verschillende releases van de episodes en dat de releasedata van tevoren vastgesteld worden. Ik denk dat dit een goede keuze is. Zo kende Life is Strange 2 een vijftal episodes en die werden verspreid over 13 maanden uitgegeven. Eén van de weinige punten van kritiek in mijn review van destijds was dat ik deze tussenliggende tijd te lang vond. Ik vind dat deze games zich goed lenen om als episodische content uit te geven. Hiermee bouw je een community, kun je in de tussenliggende tijd verdieping geven aan de characters en hebben spelers de mogelijkheid de game op verschillende manieren te spelen. Maar, de periode van 2 à 3 maanden tussen de releases was echter te lang om de aandacht goed vast te houden.

De verandering in releasewindows is volgens de ontwikkelaars het gevolg van fan feedback. Voor het ontwikkelproces heeft deze veranderde aanpak gevolgen. In het interview geven Guillaume en de Pischof aan dat zij voorheen meer episode-per-episode aan het ontwikkelen waren. Met de kortere releasewindows zullen ze echter de episodes op hoofdlijnen al voor release van de 1e episode klaar moeten hebben. En dat lukt aardig. De ontwikkelaars geven aan goed op koers te zitten.

De exacte releasedata zijn nu nog niet bekend. Zelf vermoed ik dat het eerste deel vlak na de E3-periode (medio juni 2020) beschikbaar zal zijn, zoals de studio dat twee jaar geleden met de release van The Awesome Adventures of Captain Spirit ook deden. Om vervolgens om de vier weken een nieuwe episode uit te geven. We gaan het zien!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties