De strijd tussen de consoles blijft een vreemde. Het is een soort Ajax-Feyenoord, Beatles-Stones (voor de oude garde) strijd die nooit ophoudt. Die strijd zien we dan ook terug in dit onderzoek.

Men heeft bij MBLM, een marketing bureau die zichzelf Brand Intimacy Agency benoemen, gekeken welk merk bij een bepaalde generatie scoort. Dit gaat onder de noemer: Brand Intimacy Study, een onderzoek die de afgelopen 10 jaar, elk jaar wordt gedaan. Dit jaar zien we wat interessante resultaten in de lijst.

Wat in het onderzoek opvalt is het onderscheid tussen de Millennials, geboren tussen 1981 en 1996, en de Gen Z, geboren tussen 1995 en 2012. We zien dat de Millennials, PlayStation op nummer één zetten en Xbox op nummer 9 maar Gen Z, de jongere generatie dus, zet onze geliefde Xbox als topper neer.

Alle grote consolemerken staan er in maar ook andere merken zoals Amazon en Disney komen in dit onderzoek voor. Men heeft het publiek de keuze uit vele merken verdeeld in 15 categorieën gegeven. Dit kenmerkt maar weer eens hoe belangrijk gamen is geworden. Op 14 februari publiceert het bedrijf alle cijfers.

De vraag die dit oproept is: waarom zit dat verschil in die twee generaties? En betekent dit dat Xbox duidelijk met een inhaalrace bezig is? Terwijl de wat oudere generatie op de PS blijft gamen, zien we de huidige generatie gamers in de leeftijd van 8 tot 25 duidelijk voor de Xbox kiezen. Is dit een bewijs dat de koers, met de komst van een Game Pass, de One X en de All Digital consoles, die Xbox heeft gezet, de juiste is? Hoe dan ook, de cijfers liegen niet. Xbox is duidelijk op de goede weg.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments