Omzet van EA groter door stijgende verkoop van DLC

Electronic Arts (EA) heeft onlangs weer kwartaalcijfers vrijgegeven en daar is duidelijk te zien dat er steeds meer extra content (zoals DLC) wordt verkocht. Het zorgt nu voor ongeveer een kwart van de totale omzet en dat is veel!

Met de laatste kwartaalcijfers is het boekjaar ook bekend. Daar zie je bijvoorbeeld dat EA over het hele jaar een omzet had van 4,4 miljard dollar. Dat is 100 miljoen minder dan vorig jaar, maar de winst steeg van 875 naar 1,2 miljard dollar. Het opmerkelijke is dat EA met digitale verkopen (dus ook volle games) zo’n 2,50 miljard dollar binnen harkt, maar bijna de helft daarvan komt door ‘extra content’. Dat wil zeggen, DLC, season passen en vooral ook Ultimate Team content.

EA heeft heel wat sportgames (FIFA, NHL, Madden etc.) en daar zitten microtransacties in. Houd je vast, want op jaarbasis genereert EA zo’n 692 miljoen dollar aan extra inkomsten! Ka-ching! Als we kijken naar de jaarlijkse groei van omzet uit extra content, dan is het dit jaar maar liefst met 21 procent toegenomen.

EArevenue

Het is mij nog onduidelijk of ik dit zelf goed of slecht nieuws vind. Het is voor EA overduidelijk goed nieuws, maar dit soort praktijken spoort het bedrijf alleen nog maar meer aan om magere games uit te brengen en vervolgens te spekken middels DLC. Een kanttekening voor deze redenering is dat er heel erg veel geld uit de sport games wordt gehaald, waar mensen geld betalen voor kaartjes in het spel. Zo lang het daardoor komt, is het prima, maar ik hoef niet standaard extra DLC bij elk spel zodat je nog eens 50 euro extra moet neertellen. Gooi het gewoon lekker in het spel zelf als daar te weinig content is (*kuch* Star Wars Battlefront). Expansion packs/DLC pakketten zijn prima, zo lang de base game maar goed genoeg is.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties