Er zijn de laatste weken eigenlijk meerdere bronnen van nieuws geweest rondom Cyberpunk 2077. Wij hebben ze verzameld en alles voor je op een rijtje gezet! De echte fans van Cyberpunk worden nog getrakteerd op een video aan het einde.

Er zijn nieuwe stukjes informatie over allerlei aspecten van Cyberpunk 2077. Laten we beginnen bij het schieten, wat waarschijnlijk vaak gaat gebeuren.

Schade systeem is gebaseerd op statistieken, niet one-shot kills

Voor de één is dit shocking, de ander boeit het geen reet. Allereerst weten we al dat Cyberpunk 2077 een first-persoon shooter is! Yup, net als bijvoorbeeld DOOM, Wolfenstein, Far Cry 5 etc. We zijn met The Witcher 3 natuurlijk gewend dat we third-person spelen met Geralt. Voor zwaardvechten lijkt mij dat ook wel de juiste keuze. Ik ga er ook van uit dat je in Cyberpunk 2077 veel wapens hebt waar je mee kunt mikken. First-person perspectief klinkt bij mij dus als muziek in de oren!

Wat mij wel verrast is het feit dat de game niet puur voor het realisme gaat, maar schade verdeelt op basis van statistieken. Een echte role-playing game dus. We kennen dit van bijvoorbeeld Borderlands waar jouw level bepaalt hoeveel schade je aanricht bij de vijand, wiens level ook nog belangrijk is. Hopelijk zien we niet al te aanwezige zwevende schadegetallen op het scherm. Het gaat dus allemaal om skills en specialisatie. Heb je gekozen voor lange afstand schoten met de verdeling van jouw skill punten, dan doe je uiteraard meer schade dan iemand die dat niet heeft gedaan. Maar goed, dit klinkt natuurlijk allemaal bekend in de oren. Nieuw is dit totaal niet.

Wat jij kiest, is bepalend voor jouw speelwereld

Ja, daar gaan we weer. Ik ben niet pessimistisch of sceptisch, maar dit is natuurlijk wel de zoveelste game die claimt een prachtig verhaal te bieden die jij zelf in handen hebt. Het is interessant dat je in Cyberpunk 2077 gewoon echt je eigen identiteit maakt. Je kiest je uiterlijk, je klasse, jouw specialisatie etc. Op basis van je keuze krijg je verschillende verhalen mee in de wereld van Cyberpunk. Je moet denken aan het feit dat er gevolgen aan jouw acties plakken. Er is geen karma-systeem, maar bepaalde zaken hebben gewoon gevolgen. Wil jij eens lekker een lid van een bende kapot maken in een steegje terwijl hij in zijn eentje is? Dan onthoudt hij/zij het en de bende ook. Ze zullen dan achter je aan komen.

De ketting van gebeurtenissen moet ‘natuurlijk’ aanvoelen en niet alsof een team aan programmeurs alles voor jou heeft klaargezet. We weten natuurlijk allemaal dat CD Projekt Red hier een koning in is. De mensen die The Witcher 3 hebben gespeeld, kennen het gevoel dat jij maar een onderdeel van de wereld bent. Het draait niet om jou. Jij komt overal maar toevallig langs en kan besluiten om mensen te helpen die last hebben van monsters. In Cyberpunk 2077 moet alles dus net zo natuurlijk aanvoelen.

Mike Pondsmith (bedenker Cyberpunk 2020) deelt zijn gedachtes

Mike Pondsmith, bekend in de cyberpunk wereld door o.a. het bordspel Cyberpunk 2020, deelt in een video zijn mening over Cyberpunk 2077. Niet alleen horen wat hij er van vindt, maar hij werkt ook samen met CD Projekt Red om Cyberpunk 2077 zo succesvol mogelijk te maken. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws!

Hij gaat in onderstaande video in op zijn samenwerking met CD Projekt Red, maar ook zijn opvattingen over de wereld en hoe hij van origine alles voor zich zag in de jaren ’90. Geduld is volgens hem ook een schone zaak. Wat hem betreft mogen we nog wachten tot 2020 voordat de game uitkomt en eerlijk gezegd zie ik dat zelf ook wel gebeuren.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties