De studio achter Ori, Moon Studios, lijkt Xbox gamers voorlopig even over te slaan met hun volgende titel No Rest for the Wicked. In plaats daarvan lonken ze naar PlayStation 5 en de aankomende Switch 2. Het draait allemaal om de ‘marktvoorwaarden’ — klinkt spannend, maar het komt eigenlijk neer op geld, bereik en beleid.
Als je Ori and the Blind Forest of Ori and the Will of the Wisps hebt gespeeld, weet je dat Moon Studios ooit flink samenwerkte met Xbox. Maar nu lijkt het erop dat het huwelijk met Microsoft op losse schroeven staat. De nieuwe game van de studio, No Rest for the Wicked, verschijnt waarschijnlijk niet op Xbox, omdat de ontwikkelaar naar eigen zeggen betere ‘marktvoorwaarden’ ziet bij Sony en Nintendo. Oftewel: ze denken daar meer te kunnen verdienen of meer vrijheid te krijgen. Het is ergens wel zuur voor Xbox-fans, want Ori werd juist geprezen als paradepaardje van het platform. En van No Rest for the Wicked weten wel al dat het een goede game is, want deze is in early access al een tijdje via Steam te spelen.
Waarom deze keuze?
Moon Studios noemt dus ‘marktvoorwaarden’ als reden. Dat kan van alles betekenen: hogere royalty’s, een groter publiek, of simpelweg meer support vanuit Sony en Nintendo. Mogelijk heeft de relatief kleine studio moeite om aan meerdere ports gelijktijdig te werken (wat in onderstaande tweet wel indirect geconcludeerd kan worden) en wordt nu eerst uitgebracht op de console met de grootste playerbase. Maar dat laatste klinkt pr-technisch natuurlijk niet zo charmant. Dus wellicht is het beter om het probleem te externaliseren.
Zodoende ging het ook nog wel even door mijn hoofd dat de CEO van de studio nog een appeltje met Xbox te schillen heeft. Mahler heeft in het verleden herhaaldelijk op social media zijn onvrede over Xbox en Phil Spencer laten blijken. Zo heeft hij meermaals laten weten de Ori-franchise ook naar de PlayStation te willen brengen, maar zou hij geen gehoor krijgen van de Amerikaanse techgigant.
Is dit het einde van de liefde?
Het voelt een beetje als een break-up. Xbox verliest een unieke studio, en Moon Studios gokt op een nieuw publiek. Voor Xbox-spelers is het balen, want Ori was een van de titels die echt iets bijzonders deden binnen het platform. Tegelijkertijd: de gamewereld draait nu eenmaal om keuzes en marktkansen. Het is bovendien niet gezegd dat No Rest for the Wicked helemaal niet naar Xbox komt. In reactie op het nieuws laat Mahler namelijk het volgende weten:
Wat vind jij? Is dit een logische stap van Moon Studios? Zou jij graag No Rest for the Wicked op de Xbox-consoles spelen?