Microsoft probeert al maanden Activision Blizzard over te nemen, dat moet onze trouwe lezers niet ontgaan zijn. Dit is echter niet hun eerste overname van een grote uitgever. Xbox nam onlangs ZeniMax over, het moederbedrijf van Bethesda.
De overname golf zorgde ervoor dat verschillende studio’s bij de groeiende Xbox Game Studios line-up, waaronder Arkane die Dishonored en Prey ontwikkelde, kwamen. En dat bracht belangrijke veranderingen voor de studio’s met zich mee, zoals Arkane Studios’ studiodirecteur Harvey Smith onlangs onthulde. Waarom komen we hier op terug? Nou, dit heeft namelijk wel consequenties gehad voor Redfall.

Smith verklaarde dat Redfall, Arkane’s aankomende open-wereld shooter, ook ongeveer een jaar in ontwikkeling was voor de PS5. Dit was voordat Microsoft ZeniMax overnam en de plannen voor de PS5-versie liet vallen.
We werden overgenomen door Microsoft en het was een verandering met de hoofdletter V. Ze kwamen binnen en vertelden ons gelijk: ‘Geen PlayStation 5, we richten ons op Xbox, PC en Game Pass.
Smith is van mening dat deze verandering een positieve was. Het zorgde ervoor dat de ontwikkelaar zich meer kon focussen en het gaf, dankzij Game Pass, toegang tot een grotere spelersbasis. De laatste update van Microsoft meldt dat er meer dan 25 miljoen Game Pass abonnees zijn.
Het is niet erg, het is zelfs een goede beslissing, denk ik. [Het helpt om] Game Pass te ondersteunen en een platform minder te hebben om je zorgen over te maken, een complexiteit minder. Game Pass heeft een ton aan spelers, het zou onze grootste game kunnen worden dankzij 30 miljoen, waar ik het exacte aantal niet meer weet, aan abonnees.
Offline
Daarnaast hoorden wij dat Redfall-ontwikkelaar Arkane “actief werkt” aan het verwijderen van de always-online eis van het spel als je alleen in de single-player modus speelt. De always-online beperking van de vampier shooter deed vorige maand de wenkbrauwen fronsen.
Game director Harvey Smith heeft onthuld dat zijn team er nu aan werkt om de werking van het spel te veranderen, zodat offline singleplayer mogelijk wordt.
Er zijn mensen die op plaatsen wonen waar er storingen zijn of hun breedband slecht is, of ze concurreren met hun familieleden, omdat hun moeder een film streamt of hun broer op een ander apparaat zit. En dus denk ik dat het een legitieme kritiek is.
Smith ging ook dieper in op waarom Redfall in de eerste plaats was ontworpen om online te zijn – en dat is niet om de reden die je zou kunnen vermoeden.
“Er is geen winkel in het spel en er zijn geen microtransacties,” waarmee hij elke verdenking uit de weg ruimde dat het spel altijd online was om simpelweg meer spullen aan spelers te verkopen.
Smith zei dat dit idee was ontworpen om Arkane beter te laten begrijpen hoe mensen het spel spelen en wanneer ze in moeilijkheden kwamen.
Het stelt ons in staat om wat toegankelijkheidsdingen te doen. Het geeft ons de mogelijkheid tot telemetrie, zoals – als iedereen van ladders valt en sterft – te laten zien. En dan kunnen we de laddercode aanpassen. Er zijn dus redenen die niet verraderlijk zijn.
Redfall komt 2 mei uit