Misschien herken je het wel. Iets in je Xbox functioneert niet meer en de enige manier om dit te fixen is door hem naar Microsoft op te sturen. Tenminste, als je de garantie niet wil verpesten. Volgens de FTC is dit niet zoals het hoort.

De FTC, ofwel US Federal Trade Commission, is de Amerikaanse federale dienst die toeziet op de bescherming van de consument. Zij moeten er op toezien dat er geen schimmige, onwettige of oneerlijke praktijken plaatsvinden waar de consument de dupe van kan worden.

Deze FTC heeft onlangs een aantal brieven verstuurd naar Microsoft, Sony, Nintendo, Asus, Hyundai en HTC. Alle zes bedrijven zouden laten te beperkte garantieovereenkomsten zien. Zo zouden gebruikers alleen maar originele onderdelen mogen gebruiken, of hun product alleen maar door officiële reparatiepunten laten repareren. Microsoft heeft bijvoorbeeld de volgende zin in hun garantieovereenkomst staan: Microsoft behoudt zich het recht voor Service te weigeren of de garantie als vervallen te beschouwen voor Microsoft-apparaten die zijn gerepareerd door een derde partij, anders dan Microsoft of haar geautoriseerde serviceproviders. Sony en Nintendo zouden soortgelijke beperkingen hebben. Sony zou bijvoorbeeld garantiestickers hebben die, als ze verbroken zijn, de garantie zou doen vervallen. Deze beperkingen mogen volgens de FTC niet.

Vooralsnog zitten de bedrijven juridisch nog niet in de problemen. De FTC hoopt namelijk dat ze hun beleid aan zullen passen zodat het niet langer in strijd is met de wet en zo juridische stappen voorkomen kunnen worden. Wel zullen ze op moeten schieten. Ze krijgen namelijk maar 30 dagen.

Tot nu toe is Hyundai de enige die hun beleid heeft aangepast. Zij hadden een waarschuwing op hun website staan waarin stond waarom het zo belangrijk was om originele Hyundai-onderdelen te gebruiken. Ook staat er nu in hun garantieovereenkomst dat consumenten er voor mogen kiezen om andere onderdelen te gebruiken dan de originele.

Het kan goed zijn dat de FTC deze bedrijven nu eerst als voorbeeld stelt. Er zijn namelijk al langer klachten van consumenten over de beperkingen rondom reparaties. Kanttekening is wel dat deze beslissing op zich alleen voor de VS geldt. Europese consumenten hebben hier weinig aan want daar zal dan weer de plaatselijke consumentenautoriteit (Economische Zaken) of de Europese Commissie iets aan moeten gaan doen.

Iemand van jullie die hier problemen mee heeft gehad? Of zal het jullie aan je reet roesten?

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties