Microsoft is met cloudgaming Project xCloud ontwikkeling gestart

In juni liet ome Phil Spencer er al iets over horen tijdens de E3. Een streaming netwerk die games op console-kwaliteit zou kunnen streamen. We zijn een stap verder.

Vandaag liet Microsoft weten dat ze Project xCloud zijn gestart en deze begin volgend jaar met publiek willen gaan testen. Om dit te gaan doen heeft Microsoft speciale hardware gebouwd die zij ‘blades’ noemen. Dit component moet gebruik gaan maken van de techniek in de Xbox One. Men is bezig deze blades in Azure datacenters in te bouwen.

Het testen van de cloud streaming technologie is gestart en Microsoft gaat dat langzaam maar zeker opschalen. Microsoft geeft aan dat de test wordt gedraaid op apparaten die verbonden zijn met een Xbox Wireless controller via Bluetooth maar dat men ook een specifieke gamegerelateerde touch input aan het ontwikkelen is.

Cloud game-streaming is een complex systeem met vele facetten.  Het is in tegenstelling tot andere vormen van digitale entertainment, interactief die constant veranderen met de input die de gebruiker geeft. Een hoog-kwaliteit ervaring op meerdere apparaten leveren geeft ook verschillende obstakels zoals low-latency video’s die gestreamd worden. Daarnaast moeten we ook andere zaken ondersteunen zoals de grafische stabiliteit en de framerates zodat de ervaring wordt zoals de maker dat wil.

Mocht je deze technologie al snel verwachten, dan is dat ijdele hoop. Dit zal volgens Microsoft een meerjarenplan gaan zijn.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties