Je krijg niet vaak de kans om even binnen de muren van een groot Amerikaans concern te kijken. De cultuur binnen VS bedrijven is er vaak één van “wij tegen de rest” en ‘If you are not with us then you are against us” Deze interne mail van Microsoft zorgt ervoor dat er een tipje van de sluier wordt opgelicht. Het is even doorbijten maar…

De CEO van Microsoft, Satya Nadella, heeft vanmorgen een email naar zijn werknemers gezonden waarin hij aangeeft wat er allemaal op de agenda staat voor het komende fiscale jaar. Het legt hiermee de basis voor de komende Windows 10 lancering en openbaart de nieuwe missie van het bedrijf: “To empower every person and every organization on the planet to achieve more”.

SATYA+NADELLA+NAMED+MICROSOFT+CEO[1]Als je Nadella’s toon en beleid een beetje kent zal deze spreuk niemand verrassen. De mail die onderschept is, was niet officieel door het bedrijf openbaar gemaakt. Het is puur gericht aan werknemers om hen in te lichten over de veranderingen die gaande zijn, waaronder de focus op mobiele apparaten en de Cloud services. Het bevat ook de ontwikkeling van de cultuur binnen het bedrijf, met name het flexibeler worden en de manier waarop men reageert op de buitenwereld worden aangestipt.

“Wij moeten op nieuwe vlakken vernieuwen, nieuwe moeilijke beslissingen maken daar waar het huidige niet goed werkt en zaken beter oplossen zodat we een tevreden consument houden.” Deze mail volgt op de aankondiging van vorige week waarin is aangegeven dat vier topfunctionarissen het bedrijf zullen gaan verlaten als gevolg van een brede her-organisatie binnen het management. Na het snijden in 18000 banen vorig jaar, was dit de 2e grote knal die hij liet horen. Vandaag probeert hij in een mail zijn nieuwe visie aan meer dan 118000 werknemers wereldwijd aan te prijzen. De kern van de mail kan je in wat steekwoorden omvatten: we richten ons op gamers, we richten ons op vernieuwing, we richten ons op het samen laten werken van verschillende apparaten, kortom we richten ons op de toekomst. Neem een kop koffie, trek je Microsoft shirt aan en ga er even lekker voor zitten. Ik beloof je, Emile Ratelband is er een kleine jongen bij.

De mail

De mail in totaal (vrij vertaald):

Team,

Ik geloof er heilig in dat wij in staat zijn om samen prachtige magische dingen te brengen in onze gedeelde missie die met een heldere strategie en een cultuur het beste in ons omhoog brengt, zowel als individu en als collectief. Vorige week heb ik met jullie de nieuwe afstelling van de structuur van onze strategie met jullie gedeeld. Vandaag komt er meer over de gehele inhoud en de verbinding tussen onze missie, kijk op de wereld, strategie en onze cultuur. Het is van het uiterste belang dat we het nieuwe fiscale jaar starten met deze gedeelde visie wat betreft onze mogelijkheden, wat we kunnen zijn en wat we kunnen worden.

Missie

Elk groot bedrijf heeft een altijd voortdurende missie. Onze missie is het stimuleren van elk mens en elke organisatie op de planeet om meer te bereiken. Met trots deel ik onze nieuwe officiële missie met jullie. Het is een ambitieuze missie die de kern raakt van dat waar onze klanten het meest om geven. We hebben de unieke capaciteit om de wensen van individuen en organisaties samen te brengen. Dit zit in onze DNA. Het globaal aanpakken van dit alles en het verschil maken in het leven van mensen en organisaties in elke hoek van onze planeet, is iets waar wij zeer begaan mee zijn.

Wereldbeeld

We moeten onze grond-missie altijd toetsen aan de wereld waarin wij nu leven en aan een beeld van de toekomst die wij proberen te creëren. We leven heden ten dage in een wereld waarin de mobiel en de cloud een prioriteit hebben en wij proberen om met Microsoft onze gebruikers voort te stuwen in deze ontwikkelingen. Het draait allemaal om de draagbaarheid van ervaringen die mogelijk gemaakt worden door het gebruik van de cloud. Daarom voegen we deze twee trends tezamen. Alles wat we met onze producten en bedrijfsmodellen doen, heeft met deze fundamentele veranderingen te maken.

Strategie en ambitie

Onze strategie is erop gericht om een de beste platforms en productiviteit services te maken in een primair mobiele en cloud gerichte wereld. Onze platformen zullen tezamen komen om zo de wensen van onze gebruikers, developers en IT-ers te vervullen, beter dan welk ander ecosysteem of platform ook. Hier hebben we drie grote ambities voor opgesteld.

  1. Vind productiviteit en bedrijfsprocessen opnieuw uit
  2. Bouw een intelligent Cloud systeem
  3. Creëer meer persoonlijk gerichte programma’s

 

Deze ambities zorgen er voor dat er een uniek aantal toevoegingen in werking gesteld zullen gaan worden die productiviteit, Cloud platform, basis-platform en al onze apparaten zal omvatten. Er is een expliciet pad die wij voor ogen hebben in hoe we deze ‘inter-connectiviteit” tussen de verschillende elementen voor elkaar kunnen krijgen.

Als eerste kijken we naar het digitale werk en gaan we dit opnieuw ontwikkelen. We breiden onze ervaringen ook uit richting het bouwen van meer business processen waarin we het toelaten van consumptie-, communicatie- en samenwerkings-tools meer gaan toelaten. We vergroten onze kijk naar die gebruikers die meerdere apparaten tegelijk gebruiken en zorgen ervoor dat hun productiviteit wordt verbeterd, zowel op werk als in de dagelijkse social activiteiten.

Ten tweede zullen al deze processen door ons cloud platform worden aangedreven. Een cloud die sneller werkt, flexibeler is en minder kost zodat hun bedrijf het verschil kan maken. Daarnaast leveren we aan third-party developers en bedrijven een krachtige extensie. Deze zorgt ervoor dat we nieuwe applicaties naar onze cloud kunnen brengen waarbij een variatie aan capaciteiten mogelijk zijn zoals het managen van identiteits gegevens, een rijke data management, analyses van en kennis over machines.

Als laatste zullen we onze visie laten doorklinken op alle door Windows aangedreven platformen en apparaten met als doel onze klanten tevreden te stellen, het mogelijk maken van totaal nieuwe producten en het vergroten van het gebruik van onze services. We zullen onze ambitie op het gebied van gamen een onderdeel laten zijn van deze bredere visie voor Windows en het daarmee aantrekkelijker maken voor de gebruikers om onze apparaten te gaan gebruiken. Als eerste zullen we Xbox Live en onze first- party gaming gaan samenbrengen op pc, console, mobiel en nieuwe onderdelen zoals de HoloLens.

De kracht van al onze wensen en ambities zorgen ervoor dat wij kwaliteit op een hoog niveau naar onze klanten willen brengen en ons daarmee afscheiden van onze concurrenten.

Cultuur

Misschien wel de belangrijkste drijfveer van ons succes is onze cultuur. Wij hebben onszelf het afgelopen jaar uitgedaagd om over onze kernmissie, onze ziel, na te denken. Dit resulteerde in de missie, de strategie en de ambities die hierboven zijn beschreven. Maar we vroegen onszelf ook af wat voor soort cultuur wij willen om deze doelen mogelijk te maken.

Wij geloven er heilig in dat wij een cultuur nodig hebben die komt vanuit een groeiende mindset. Het begint met een geloof in het vermogen van mensen om te kunnen groeien en ontwikkelen. Die eigenschap stellen wij niet op voorhand vast maar verzorgen en voeden wij zodat mensen dit zelf kunnen ontdekken. Het beste in mensen omhoog halen, dat is waar leiderschap om gaat. We moeten altijd bereid zijn om te leren en we moeten onverzadigbaar nieuwsgierig zijn. We moeten in onzekerheid durven te leven, risico’s durven te nemen en onze fouten snel kunnen herstellen, het herkennen van fouten op weg naar perfectie. En we moeten open staan voor de ideeën van anderen en niet bang zijn dat deze onze eigen ideeën minder maken.

We hebben de mogelijkheid om onze mindset elke dag te trainen en zo te laten groeien op drie verschillende gebieden:

Klant-geobsedeerd. We kijken naar onze klanten vanuit een beginners oogpunt en brengen hen dat oplossingen die zijn nodig hebben. We zullen een onverzadigbaar verlangen hebben in het verkrijgen van kennis en willen die kennis naar Microsoft toe brengen terwijl we ons richten op vernieuwing om zo onze gebruikers te blijven vermaken en verrassen.

Verschillend en inclusief. De wereld zit vol verschillen. We kunnen mensen op deze planeet beter bedienen door ze te vertegenwoordigen. We staan er op voor om onze eigen vooroordelen te kennen en ons gedrag te veranderen zodat we kunnen inpluggen op de energie van iedereen om ons heen. We omarmen niet alleen de verschillen, we zoeken ze op en nodigen ze uit. Met als resultaat dat onze ideeën beter zijn, onze producten beter zijn en onze klanten beter bediend worden.

Één Microsoft. We zijn een familie van individuen die gebonden zijn door een gedeelde missie. Juist de eigenschap om met elkaar te kunnen werken maakt dat onze dromen geloofwaardig en uiteindelijk bereikwaardig zullen zijn. We bouwen op de ideeën van anderen en werken samen over alle grenzen heen om zo het beste van Microsoft naar onze klanten te brengen, als één. Wij zijn trots om een onderdeel te zijn van team Microsoft.

Als we dit allemaal doen dan zullen we onze missie bereiken en ieder mens, iedere organisatie op deze planeet bekrachtigen. Meer nog, we zullen het verschil maken en een diepere betekenis in ons werk vinden. We eren dat wat de mens durft te bereiken en zijn elke dag gemotiveerd om anderen de kracht te geven om meer te bereiken met behulp van technologie en vernieuwingen.

Als we samen komen als een team, met buitengewoon talent en de mindset van een leerling dan zullen we als individu groeien, als team groeien, samen met onze klanten en partner groeien, onze mogelijkheden zullen groeien en ons bedrijf zal groeien en voorwaarts gaan. Uiteindelijk zal onze impact op de wereld groeien.

We zijn al met deze evolutie gestart met OneWeek en Hackathon, met feedback van klanten, met onze focus op de gebruiken in de engineering teams, met onze prestatie review model en met onze verschillendheid en het volgen van de nieuwe onbewuste vooroordeel training. We zullen meer en meer gaan doen om deze cultuur te ondersteunen en te herkennen wat voor impact dit heeft.

Een goed voorbeeld van onze cultuur in actie is het werk wat om Windows op dit moment plaats vind. We hebben Windows 10 met een groeiende mindset en met een obsessie voor onze klanten benaderd. We hebben de mogelijkheid om met 1.5 miljard Windows gebruikers in 190 landen van de wereld te verbinden. We inspireren mensen van het nodig hebben van Windows naar het liefhebben van Windows. Tuurlijk, we willen, door de gratis upgrade, zoveel mogelijk van onze Windows 7 en 8.1 gebruikers over zien gaan naar Windows 10. Maar meer dan dat zien we dit als een mogelijkheid om het dagelijkse upgraden van mensen en gemeenschappen te vieren en ondersteunen. En van daar uit, startende op 29 juli als Windows 10 voor iedereen beschikbaar wordt, nodigen we werknemers uit om vrijwillig wat tijd in hun gemeenschap te stoppen als onderdeel van een bredere beweging. In de komende week zal hier meer over verteld gaan worden en wij hebben de hoop dat niet alleen de werknemers maar ook de klanten en de partner hierin mee gaan doen en er door geïnspireerd gaan raken. Samen kunnen we een groot verschil maken in onze wereld.

Ik geloof dat onze cultuur een bewegende is. Het evolueert elke dag, kijkende naar het gedrag van iedereen binnen de organisatie. We hebben een ongelofelijke plaats waarin we een nieuwe groei kunnen omarmen dit jaar. We zullen moeten vernieuwen in nieuwe gebieden, zullen moeten optreden tegen onze eigen plannen, moeten moeilijke beslissingen maken op dat gebied waar het niet werkt en de moeilijke problemen oplossen op zo’n manier dat onze klanten dit waarderen. Ik geloof totaal dat wij geweldige dingen kunnen doen als we samen komen als één team met één focus. Ik kijk uit naar dat wat we samen gaan bereiken in het financieel jaar 16, FY16.

Satya

 

Microsoft-EmployeesBen je er doorheen gekomen? Bravo. Wow, wat een speech. Het is bijna een preek die vanaf de kansel van Microsoft wordt gehouden en het evangelie van Microsoft verkondigd. Maar aan de andere kant, het is Amerikaans. Die houden nu eenmaal van superlatieven en het herhalen van hetzelfde. De boodschap is helder. Microsoft wil dit jaar zijn concurrenten in de pan gaan hakken. Ze voeren nu een strategie uit die al bij het uitkomen van de Xbox One en het ontwikkelen van Windows 10 op de kaart stond. Dit zal hun jaar worden. We gaan het zien. Bedankt voor het lezen (en respect voor het doen).

 

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties