Metal Gear Solid Δ: Snake Eater 1 miljoen keer verkocht op releasedag

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater heeft op de lanceringsdag meteen de grens van 1 miljoen exemplaren aangetikt. Het gaat om een optelsom van digitale verkopen en fysiek verscheepte exemplaren, een knappe start die meteen voelbaar is op de multiplatformmarkt — Xbox inbegrepen.

De remake lanceerde op 28 augustus en stond binnen 24 uur al boven de miljoen wereldwijd. Konami bevestigde de mijlpaal publiekelijk; de melding dook onder meer op bij Gematsu. Een platformsplitsing is niet gedeeld, dus we weten niet welk aandeel van Xbox komt, maar dat het hard ging is duidelijk.

Voor gamers is dit vooral goed nieuws omdat het laat zien dat de vraag naar stealth-klassiekers nog springlevend is. De game is gewoon volledig multiplatform en draait prima mee in het AAA-aanbod op Series X|S. Leuk detail: waar PlayStation en pc de klassieke “Snake vs. Monkey” terugzien, heeft de Xbox-versie de eigen “Snake vs. Bomberman”-variant. Verder lijkt de impact Xbox-specifiek beperkt, maar commercieel is dit een duidelijk signaal richting uitgevers: er is ruimte voor dit soort remakes op Xbox.

Remakes blijven scoren

Dat deze mijlpaal zo snel gehaald is, past in de trend die we de laatste jaren zien. Gamers worden ouder, nostalgie tikt aan, en remakes van klassiekers doen het opvallend goed. Denk aan recente successen zoals Resident Evil en Final Fantasy. Voor Konami is dit bovendien een bevestiging dat Metal Gear nog steeds trekt, en dat kan weer invloed hebben op toekomstige uitgaven of updates binnen de franchise.

En nu?

Konami deelde geen platformverdeling, dus daar moeten we nog even op wachten. Wel weten we dat de online Fox Hunt-modus pas later in 2025 komt, dus er zit nog support in de pijplijn. Voor nu is dit vooral een stevige start voor een grote naam. Wat denk jij: doorbraak voor de remake-trend, of “gewoon” een terechte knaller voor een iconische klassieker?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties