We blijven maar over Crackdown 3 schrijven. De game is nu al vier jaar verloofd met de Xbox maar van een trouwdatum, daar weten we nog steeds niets van. Erger nog, de getuigen zeggen een voor een af.

De game werd in 2014 al aangekondigd. We hebben er al aardig wat over geschreven. De game die gebruik gaat maken van cloud-technieken om zo alle verwoestingen in de game te genereren. Cloudgine, het bedrijf wat achter deze technologie zou zitten, is pas geleden door Epic Games aangekocht. Jones, de toenmalige Creative Director van dit bedrijf, verliet Reagent Games (die de mede-ontwikkelaar van Crackdown is) en werd director van de cloud and esport strategies afdeling van Epic.

Deze verandering riep wel wat vragen op over de plannen van Microsoft met betrekking tot de zo geroemde multiplayer verwoestingen binnen de game. Eerder had Jones in prachtige voorbeelden al geschetst hoe deze technologie de verwoestingen tot in detail zou sturen.

Elke kogel haalt een stukje van de geometrie weg. Alles is fysiek. Je kan boven in een gebouw een sniper nest bouwen en je vrienden beschieten waarbij ze je bijna niet kunnen zien.

Tijdens de demo op de Gamescom van 2015 lieten ze zien hoe dit werkte. Tijdens het gesprek met Matt Booty op de laatste E3 liet hij weten dat deze verwoestingstechnologie nog steeds in ontwikkeling was. Maar hij kon er verder weinig van laten zien. Hij bleef wat vaag over het gebruik van de cloud in deze technologie. Hij gaf aan dat “we nog niets konden zeggen over de inhoud van de game maar we zijn erg blij dat we toegang hebben tot de leidende cloud technologie. Ik ga niets zeggen over de technische kant. Laten we het erop houden dat we toegang hebben tot een geweldige infrastructuur en dat de game geweldige tech in zich heeft. Dit gaan we op een logische manier samenvoegen”.

Booty gaf ook aan dat men niet meer met Jones of Reagent Games samenwerkt aan Crackdown 3. Alleen Sumo Digital is op dit moment als partner in beeld. Hoe het met Reagent er voor staat, sinds de overname van Cloudgine door Epic in januari, blijft een mysterie. Al zijn Cloudgine en Reagent technisch gezien twee aparte bedrijven, leken ze wel zeer aan elkaar verbonden te zijn. Jones was medeoprichter van Cloudgine en oprichter van Reagent. Na de overname van Cloudgine verliet een groot aantal Reagent medewerkers het bedrijf om zich bij Jones en Epic te voegen. Via LinkedIn ontdekken we dat er nog maar drie medewerkers Reagent als hun huidige werkgever hebben aangemerkt. Twee van hen blijken sinds november 2017 ook al een andere baan te hebben. De ander liet via mail weten ook niet meer bij Reagent te werken maar kon of wilde niets zeggen over de status van dit bedrijf. Reagent zelf reageert nergens op en het Twitter account is sinds januari 2017 stil gevallen. Ook Jones weigert, via Epic Games, interviews of commentaar te geven.

Hoe het dus verder zal gaan met het hele cloudverhaal, dat blijft de vraag. Als er al iets met cloudtechnologie gaat gebeuren, dan zal dat ongetwijfeld samengaan met Microsoft’s eigen cloud tech. Crackdown 3 zal nog steeds de voordelen van Microsoft’s Azure cloud server netwerk kunnen gaan gebruiken. Of dit totaal zonder de techniek van Cloudgine zal gaan gebeuren, dat komen we denk ik pas te weten als de game in februari 2019 uit gaat komen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments