DISCLAIMER: Dit is een artikel ter ventilatie van mijn verbazing, dit is geen hoogstaande journalistiek.

Nadat ik het las kon ik mijn oren niet geloven… of eigenlijk mijn ogen niet geloven. EA directeur Andrew Wilson, die slechte presentator van de E3, verdiende maar liefst 17 miljoen euro (!!!!), omgerekend 20 miljoen dollar, in het fiscale jaar van 2017 (dat eind maart eindigde). 

Dóóóóóónderstraal nou op! 17 miljoen euro! Meneer Wilson kreeg 1,08 miljoen dollar salaris, 16,2 miljoen dollar aan ”equity” (een soort bonus) en 2,69 miljoen dollar aan jaarlijkse bonus. Ik weet nu ineens waarom de DLC van Star Wars Battlefront zo duur was! Potverdriedubbeltjes. Noem mij naïef dat ik zo verbaasd ben, maar het is toch wel even een lijp bedrag.

Waarom?

EA Games heeft natuurlijk flink wat succes gehad het afgelopen jaar met FIFA 17 (dat spel voor jongetjes met ego’s) en Battlefield 1 (voor echte mannen). FIFA 17 levert extra veel geld op door die kinderkaartjes van ze. Natuurlijk is het slim van ze om vol in te zetten op ”online services” zoals digitale downloads en DLC. Dat zorgt er ook voor dat het bedrijf qua inkomsten gewoon lekker door zal blijven groeien. Maar sjonge jonge, wat een geld! Het is maar goed dat ze gratis DLC geven met Battlefront 2, stelletje fucking geldwolven!

Ik sprak twee jaar geleden met de producer van Battlefront 1 en ik merkte dat hij tijdens de ontwikkeling werd beperkt door EA Games omdat zij zo nodig DLC wilden i.p.v. alles in één game. ”Ja. Niels, get used to it, money keeps the world spinning”, dat weet ik. Ze hadden dat geld beter kunnen besteden aan een goede E3 presentatie. Stelletje droeftoeters tussendoor met hun awkward momenten.

Winstgevende business

Het is natuurlijk voor EA Games hartstikke goed dat er zoveel winst wordt gedraaid. Maar het lijkt net als 10 jaar geleden waar bedrijven een ”dalende winst” meemaakten en toch nog hoge bonussen uitdeelden aan hun directeuren terwijl er duizenden mensen werden ontslagen. Executive Vice President Patrick Söderlund gaat ook niet met lege handen naar huis trouwens, want hij heeft een ”award” gekregen met een geldzak waar 20 miljoen dollar in zit voor het brengen van uitzonderlijke games en services.

Als een bedrijf het goed doet, dan mag het ook goed belonen, begrijp mij niet verkeerd. Maar dit is verdorie hetzelfde bedrijf dat ons in totaal 120 euro liet betalen als je alles van Star Wars Battlefront wilde spelen. Hetzelfde bedrijf dat:

  • Al DLC aankondigt voordat bekend is wanneer de game uit komt.
  • Ontwikkelaars forceert om één of andere modus er in te doen zodat het meer aanslaat bij het publiek, ongeacht de intenties van de ontwikkelaar (Dead Space 3 multiplayer).
  • Oude franchises schaamteloos uitmelkt om maar te cashen (Need for Speed Most Wanted van Criterion, waar geen ziel in zat. Of Medal of Honor reboot…)
  • Studio’s opkoopt om ze vervolgens zoveel beperkingen op te leggen dat ze bijna niks meer aan kwaliteit produceren.
  • Day one DLC… DOE HET GEWOON IN HET SPEL!

Ok, adem in, adem uit.

Wat vinden jullie van zulke salarissen en bonussen? Voel je je niet schaamteloos uitgebuit als je dat zo hoort? Heb je geen dubbel gevoel als je zo meteen DLC koopt terwijl het in het spel had moeten zitten?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments