Ciri staat over een paar jaar klaar, maar is jouw console er klaar voor wanneer de game uit komt?
The Witcher 4 belooft een visueel spektakel te worden, maar of jouw console het aankan, blijft een raadsel. De trailer, gerenderd op een “onbekende Nvidia GeForce RTX”, laat zien waar CD Projekt Red naar streeft, maar zegt niets over de prestaties op een Xbox Series S. Game director Sebastian Kalemba benadrukt dat dit een technische showcase is, geen start van de marketingcampagne. Hij bevestigt dat het spel gebouwd wordt met Unreal Engine 5 en ondersteuning krijgt voor pc, Xbox en PlayStation, maar blijft vaag over details. Fans zijn voorzichtig, zeker na de problemen die Cyberpunk 2077 op oudere consoles kende.
Wat kunnen we verwachten?
CDPR lijkt de strategie van subtiele teasers opnieuw in te zetten. CEO MichaÅ‚ Nowakowski noemde de trailer een van die “coole assets” om fans nieuwsgierig te maken. We weten nu dat Ciri de hoofdrol speelt en dat ze een volledige witcher is geworden. Maar de grote vraag blijft: op welke platforms draait dit avontuur? De studio werkt tegenwoordig vanaf het begin aan alle platforms tegelijk, inclusief de zwakste hardware, om problemen zoals bij Cyberpunk te voorkomen. Toch blijft het onduidelijk of de Xbox Series S deze ambitie aankan.
De afgelopen jaren horen we steeds meer kritiek vanuit developers over de prestaties van de Series S en hoe dit bepaalde kwaliteiten in de weg staat. Tegen de tijd dat The Witcher 4 uit komt is het wellicht 2027/2028 en is de Series console überhaupt al 7 of 8 jaar oud. Ook Microsoft moet de Series S een keer gaan opgeven en aanraden om de game via de cloud te streamen bijvoorbeeld. Developers gaan op een gegeven moment de specificaties van een console uit 2020 voorbij (en zeker de Series S).
Wat denk jij? Moet CDPR zich houden aan de Series S of gewoon gelijk over op een nieuwe console met hooguit ondersteuning voor de Series X? Drop je mening hieronder!