De ontwikkeling van Hideo Kojima’s Xbox-game ‘OD’ loopt vertraging op door de acteursstaking, waardoor ook de releasedatum onzeker wordt.
Hideo Kojima, de legendarische bedenker van games zoals Metal Gear Solid en Death Stranding, heeft bevestigd dat de productie van zijn aankomende Xbox-exclusive ‘OD’ tijdelijk is stilgelegd. De reden? De aanhoudende SAG-AFTRA-acteursstaking, die sinds juli 2024 de gamingindustrie flink onder druk zet. Ook Kojima’s andere projecten, zoals het PlayStation-spionagespel ‘Physint’, hebben te maken met vertragingen.
Wat betekent dit voor ‘OD’?
Volgens een recente tweet van Kojima zelf is het scannen van acteurs en het filmen van scènes voor ‘OD’ stopgezet. Deze werkzaamheden, die essentieel zijn voor de voortgang van de game, konden niet worden voortgezet door de staking. ‘OD’, dat wordt ontwikkeld in samenwerking met Xbox Game Studios, is een ambitieus project dat volgens Kojima de grens tussen games en films vervaagt. Regisseur Jordan Peele, bekend van Get Out en Nope, is zelfs betrokken bij het project. Maar met de huidige situatie blijft een releasedatum voorlopig uit.
De bredere impact van de staking
De SAG-AFTRA-staking, die draait om betere bescherming tegen het gebruik van AI in de industrie, heeft niet alleen impact op ‘OD’ en ‘Physint’, maar treft ook andere grote titels. Zo heeft Activision recentelijk stemacteurs moeten vervangen in hun nieuwste Call of Duty-game. Voor Kojima betekent dit dat ook de casting voor ‘Physint’ is stilgelegd, waardoor de productie pas in 2025 hervat kan worden. Ondertussen werkt Kojima wel verder aan Death Stranding 2, dat gepland staat voor 2025, en een live-action verfilming van de eerste game.
Hoe deze staking uiteindelijk afloopt en wat dit betekent voor de release van ‘OD’ en ‘Physint’, blijft voorlopig onduidelijk.