Als er een game is waarbij je vaak het gevoel hebt dat het systeem tegen je is, dan is dat wel FIFA. Vooral de laatste versie laat veronderstelde staaltjes van ‘inmenging’ zien. In hoeverre klopt dat nou?

In de FIFA community wordt dit onderwerp al zo lang als wij weten besproken en vallen de woorden ‘momentum’ en ‘scripting’ regelmatig. Het gevoel dat er ergens onder de motorkap van het programma iets geregeld wordt, is heel duidelijk aanwezig. Hoe vaak zien we niet dat er bijvoorbeeld bij achterstand of gelijkstand in de 90e minuut wordt gescoord? Hoe vaak strandt een speler ineens door vermoeidheid? Hoe vaak komt het niet voor dat je overdreven vaak tegen de lat of de paal schiet? Of dat ballen die je normaal er zo in kegelt ineens tegengehouden worden of dat AI keepers echt dramatisch makkelijke ballen gewoon doorlaten? De voorbeelden zijn talrijk.

Voor mij persoonlijk staat FIFA spelen gelijk aan frustratie. Toch blijven we het doen om de één of andere vage reden. Dat ik daar niet alleen in sta is wel te zien aan de vele foto’s van kapot gegooide controllers omdat de betreffende speler de zelfbeheersing van een hongerige eekhoorn met een zak pinda’s had.

Opgelaaide discussie

Niks nieuws onder de zon zou je zeggen maar de discussie is weer opgelaaid met de laatste versie. Met name de Squad Battles blijken een bron van irritatie op te leveren. Veel berichten van cheaten door het spel worden gepost. Van buitenspel goals tot inconsistente scheidrechter beslissingen, het gevoel dat er vals wordt gespeeld is erg aanwezig. Een getergde FIFA speler liet op de FIFA subreddit pagina een lijst van 30 clips zien waarin hij de AI zag valsspelen. Ook werd opgemerkt door een Duitse FIFA streamer (DieHahn) dat traits en specialities online niet beschikbaar waren maar dat zij offline ineens weer te gebruiken waren. Voor hem wederom bewijs dat FIFA gewoon rotzooit.

De fittie was vandaag compleet. Een FIFA speler had op het EA forum aangeduid dat hij onweerlegbaar bewijs had die liet zien dat FIFA een systeem had die zwakkere teams hielp. Dit bewijs kwam van zijn gesprek met een Italiaanse EA customer service persoon die letterlijk had geschreven dat ‘Praticamente hanno un sistema che aiuta le squadre piu deboli’ oftewel ‘ze hebben een systeem die de zwakkere teams helpt’.

Verklaren en ontkennen

Natuurlijk was EA daar als de kippen bij in de persoon van een EA community manager die categorisch ontkende dat er sprake was van scripting of momentum. Hij schreeft:

Bedankt dat je dit aan het licht hebt gebracht. Ik kan je verzekeren dat de Advisor zich heeft vergist in dit geval. Er is geen systeem die teams beter of slechter laten presteren.

Je vraag aan de Advisor is iets waar onze customer support Advisors geen inzicht in hebben. Ons ontwikkelteam, die dat inzicht wel hebben, hebben deze vraag in het verleden al vaker beantwoord en hebben duidelijk aangegeven dat dit niet in de game bestaat.

We hebben een game gemaakt en geprobeerd om de zaken die we in echt voetbal zien na te doen, Dingen als slechte passes of slechte schoten bestaan. Als dit tegen je werkt zal het voelen alsof de game tegen je is en je actief laat verliezen. Dat is niet het geval. Het is simpelweg iets wat in het echt ook kan gebeuren.

In echt voetbal missen grote spelers ook schoten, verprutsen penalties of geven slechte passes dus dat kan in FIFA ook gebeuren. Wij controleren niet wanneer dat gebeurt of dat het afhangt van welke speler je gebruikt of welke team en dat is wat ‘scripting’ of ‘momentum’ zou doen. Het spel speelt zoals het speelt, wij controleren niet hoe dat verloopt.

Ik wil er aan toevoegen dat dit best gevoelig ligt bij ons. Fifa is een competitieve game en daar houden we ook van. Het manipuleren van het spel zou iets zijn wat totaal tegen ons principe is en tegen alles waar we voor staan en wat we willen met het spel.

Zo, wat een statement. Inderdaad heeft men dit in het verleden altijd al ontkent. FIFA creative director Matt Prios zei ooit:

Dit wordt ons vaak gevraagd. Is er iets in het spel wat gebeurtenissen script? Ik kan je verzekeren dat dit niet zo is. Het is gewoon voetbal en dingen gebeuren in voetbal.

Hij gaf wel toe dat er een algoritme in het trappen van de bal ziet die meet of de speler moe is en wat de statistieken van die speler zijn. Maar dat is allemaal op individueel niveau. Dus dat is niet zo dat het systeem kijkt naar “oh, het is 1-0 in de 90e minuut, laten we die speler maar wat meer errors geven”.

Maar als dit zo is, waarom komt dit in de FIFA community toch telkens weer terug. Dat men bij EA niet transparant is over hoe FIFA precies werkt, is ook iets wat niet helpt. We weten gewoon niet precies wat er allemaal ‘geregeld’ wordt en hoe FIFA precies draait. Dat is vooral voor FUT spelers best frustrerend. Natuurlijk zal EA nergens het achterste van zijn tong laten zien en willen ze de ‘magie’ van het spel graag in leven houden.

De EA man die het lange antwoord gaf heeft ook al laten zien hoe ‘zwak’ men bij EA met dit onderwerp omgaat. Hij heeft uiteindelijk het draadje gesloten omdat hij vond dat hij er niets meer aan toe kon voegen. Voor hem bestaat dit niet.

Wat denken jullie? Is het toch gewoon skill en een dosis geluk? Maar dan nog, ook dat dosis geluk zal in data geschreven worden. Daar zitten kansberekeningen achter, cijfertjes die telkens beïnvloedt worden door wat er gebeurt. Het blijft opvallen dat er zo vaak in de laatste minuut gescoord wordt of dat wedstrijden worden beïnvloedt door het constant missen van schoten die normaal altijd raak zijn. Of door een tegendoelpunt die zelfs een keeper van de F-jes had kunnen tegenhouden. Ik weet niet wat ik ervan moet denken want de bewijzen dat het bestaat zijn talrijk. En dat het zo is zal EA nooit toegeven.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties