Na het zien van de Watch Dogs Legion trailer tijdens de E3 zijn we best wel benieuwd geworden naar deze game, maar behalve de hype riep deze trailer ook een aantal vragen op. Met name over het progressiesysteem. Hoe zit dat nou?

Niet een vast hoofdpersonage, maar de mogelijkheid om met iedereen te spelen die je maar tegenkomt in de game. Het lijkt een erg interessante mechanic, maar ook een die nog wel eens voor hoofdpijn zou kunnen zorgen. Zeker ook met de permadeath van de personages. Hoe gaan ze dat doen met het verhaal? En wat te denken van progressie en het levelsysteem?

Geen individueel verhaal, maar een overkoepelend

Het verhaal zal nog steeds erg belangrijk zijn in Watch Dogs Legion, maar zal zich niet meer op 1 individu focussen. In plaats daarvan zal het zich op bepaalde thema’s gaan richten, zeg maar de quest lines van de game. Game Design Director Kent Hudson licht toe:

Ik weet dat ‘Play as anyone’ nogal een idiote technologische innovatie is, maar het verhaal is nog steeds een belangrijk deel van de game. Het is een groot onderdeel van de franchise en dat is in deze game niet anders. We hebben vijf verschillende  verhaallijnen in de game, zeg maar vijf verschillende quest lines en elk daarvan is weer gekoppeld aan een thema.

Een voorbeeld is een verhaallijn over de ‘surveillance state’. Het gaat in principe over de spionnen van de natie die hun technologie gebruiken om de burgers van Londen te bespioneren. Elk van dit soort verhalen heeft een bepaald thema.

Zo kun je inderdaad een verhaal schrijven dat een hele groepering aangaat en dat past weer prima in het ‘Play as Anyone’ systeem. In plaats van de idealen van een individu verdedig je nu de idealen van een groep. Ik ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken en hoe ze je als speler hierin mee gaan nemen.

Progressie

Een andere vraag die rijst dankzij het ‘Play as Anyone’ systeem is hoe het dan met je voortgang werkt. Zit je net lekker in de game, sterft je personage. Dag skills, dag voortgang. Of hebben ze daar ook iets voor gevonden? En dat hebben ze. Volgens de Creative Director van Watch Dogs Legion, Clint Hocking, level je namelijk zowel je personages, als de organisatie DedSec.

Ieder personage is getraind in een van de drie mogelijke Classes zodra ze zich aansluiten bij DedSec en elk personage heeft zijn eigen progressie. Ze levelen omhoog en verdienen perks en skills. Je investering in je individuele personages komt eigenlijk gewoon neer op het spelen met dat personage, ze zien vorderen in het verhaal en ze met verloop van tijd levelen.

Tegelijkertijd heeft DedSec zijn eigen progressie en al je personages worden sterker terwijl je DedSec upgrade. Het verliezen van een Operative gaat dus meer over het verlies van een personage en diens speelstijl en dus niet over voortgang en underpowered tegenover vijanden komen te staan.

Ik moet zeggen dat ik na het zien van de trailer en nu deze informatie steeds nieuwsgieriger wordt naar Watch Dogs Legion. Het klinkt allemaal erg ambitieus, maar als het allemaal lekker werkt dan zit er dus wel gewoon weer een erg goeie game aan te komen. Hopelijk mogen we over een paar weken tijdens de Gamescom zelf ervaren hoe dit werkt. Kijken jullie een beetje uit naar Watch Dogs?

Watch Dogs staat gepland voor een release op 6 maart 2020.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties