Drie jaar geleden heeft, de toen nog detective, Sebastian Castellanos, een nachtmerrie ternauwernood overleefd. Hij belandde toen in het brein van een seriemoordenaar. Terwijl hij achtervolgd werd door allerlei monsters wist hij te ontsnappen uit de STEM-wereld. Nu is het weer tijd om terug te keren. Op zoek naar zijn dochter Lily.  

Een korte samenvatting

Het leven van Sebastian is geen verhaal met rozengeur en maneschijn. Voordat hij terecht kwam in zijn eerste STEM-nachtmerrie, verloor hij zijn dochter Lily in een tragische brand. Daarna verliet zijn vrouw hem ook nog. Hierna kwam hij relatief snel terecht in het web van de sinistere firma Mobius. Hij werd namelijk als detective naar het Beacon Mental Hospital gestuurd om een aantal moorden op te lossen. Sebastian kwam in aanraking met de STEM-machine en zat binnen no time vast in een nachtmerrie dat gecreëerd was in het brein van de seriemoordenaar.

Dit heeft hij maar ternauwernood overleefd, zoals we weten. Vervolgens kwam hij alleen te staan doordat niemand geloofde wat hem was overkomen in het Beacon Mental hospital. Hij verloor ook zijn baan en zijn zin om te leven. Toch wilde Sebastian erachter komen wie er verantwoordelijk was voor datgene wat hem was overomen en ging op zoek. Een zoektocht die drie jaar duurde. Op een gegeven kreeg hij te horen van Juli Kidman, de vrouw die hem deel 1 ook heeft geholpen, dat zijn dochter Lily mogelijk nog in leven is. Eindelijk een lichtpunt in zijn leven! Het enige probleem is alleen wel dat zij ook gevangen is genomen door de firma Mobius en geplaatst is in een nieuwe STEM-wereld. Sebastian moet dus op opnieuw deze horror wereld betreden, om zo zijn Lily te vinden en misschien zelfs te redden.

De gebeden zijn verhoord

De reviews van The Evil Within 1 vielen nogal tegen.  Zo was de besturing nogal klungelig, zaten er nogal wat tegenstrijdige gamedesigns in, was de logica van de camera geregeld ver te zoeken en was het verhaal ook niet één van de sterkste punten…

Gelukkig hebben de gameontwikkelaars bij Tango Gameworks, nogmaals onder leiding van Resident Evil bedenker Shinji Makami, geluisterd naar de klachten van hun trouwe fans. Zo hebben ze de besturing aangepakt waardoor Sebastian nu veel makkelijker te besturen is. De game loopt hierdoor een stuk makkelijker waardoor je het gevoel hebt meer controle te hebben over de situatie in plaats van dat je je groen en blauw ergert aan de controls van Sebastian zelf. De sfeer van de game is wel gewoon behouden, inclusief de momenten dat je je afvraagt waarom je überhaupt horrorgames wil spelen. Het overleven blijft lastig, zo blijft het neerhalen van de vijanden best een moeilijke klus. Niet omdat ze zo ontzettend sterk zijn maar omdat je maar een gelimiteerde hoeveelheid aan beschikbare kogels hebt. En het grootste probleem is ook dat er vaak meer vijanden zijn dan het aantal beschikbare kogels. Je zult dus ontzettend creatief moeten zijn. Het is daarom verstandiger om in Stealth modus te gaan en zo de confrontatie met de vijanden te vermijden.

Je bent vrijwel nergens veilig

De droomwereld van STEM is geen open wereld, maar de game geeft je voldoende mogelijkheid om op onderzoek te gaan en dingen te vinden. Er zijn namelijk genoeg open gebieden die je mogelijkheid geven om je stealth skills uit te testen en zo de confrontatie met de zombie-achtige wezens te vermijden. Het probleem is wel dat je vrijwel nergens veilig bent, op enkele Safe Houses na, al ben je nog zo goed in sneaken. Het is geen horror game als je geen onverwachte vijanden treft. En op zulke momenten ben je echt blij dat je eventjes iets anders kunt gaan doen.

Je navigeert je in de game door bepaalde radio frequenties op te vangen. Zo volg je in het begin van de game het gehuil van een meisje (dit zou best wel eens je dochter kunnen zijn!). Terwijl je deze frequentie volgt, hoor je op een gegeven moment een geluid op een andere radiofrequentie. En deze frequenties zijn het absoluut waard om te volgen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld grote hoeveelheden green gel  vinden (die je ook krijgt door het vermoorden van vijanden) waarmee je Sebastian kunt upgraden. Tevens kun je op deze manier ook andere wapens, ammo en andere nuttige dingen vinden waarmee je dan dan weer ammo kunt maken of je wapens mee kunt upgraden.

Één van de grootste pluspunten van The Evil Within 2 is dat het upgraden van jezelf en wapens niet meer gelimiteerd is aan de Safe Haven. In deel 1 kon je hierin alleen inkomen via een speciale spiegel. In deel 2 is het nu ook ook mogelijk om dit te doen in de wereld zelf. Er staan op verschillende plaatsen namelijk werkbanken.

Een verbeterde verhaallijn

Ook hebben de gameontwikkelaars bij Tango GameWorks geluisterd naar hun fans betreft het ontwikkelen van een verbeterde verhaallijn. Het is nu een veel beter lopend verhaal. Zo zijn er vele cinematics toegevoegd die er voor zorgen dat je betere uitleg krijgt over wat er nou gebeurt is. Ook speelt Sebastian hierin een grotere rol. Binnensmonds en al vloekend, probeert hij te verklaren voor zichzelf wat er gebeurt. En dit is ook de manier waarop je als speler hier en daar wat hints ontvangt dat er voor zorgt dat de game een stuk beter te volgen valt. Desondanks heb je nog wel stalen zenuwen nodig om het spel te kunnen spelen. Want het is, en blijft, altijd nog steeds een horror survival game!

Onze voorlopige conclusie

De Evil Within 2 begint waar deel 1 is geëindigd, maar hoef je deel 1 niet gespeeld te hebben om deel 2 te kunnen volgen. Ten opzichte van deel 1 zijn er vele verbeteringen te vinden in de game zelf. Zo is er veel werk gestopt in een betere verhaallijn en is Sebastian veel beter te besturen. Hierdoor heb je het idee dat je veel meer controle hebt over de situatie. De sfeer van de game is heerlijk, mits je er natuurlijk wel van houdt!

Op vrijdag 13 oktober is de game verkrijgbaar in de winkels. Voor mensen die houden van een griezelige Halloween, dan is dit absoluut een aanrader!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties