Eén van de paradepaardjes van de Xbox is natuurlijk Halo. De serie loopt al een tijdje en is verspreid over meerdere consoles. Om een zo breed mogelijk publiek kennis te laten maken met de games zijn de eerste 4 delen gebundeld in the master Chief Collection. Helaas liep dat niet zo lekker.

De collectie had behoorlijk last van ongedierte, oftewel bugs. Vooral het matchmaking systeem was drama. Met de komst van de Xbox One X aanstaande heeft Microsoft aangekondigd dat ze de Master Chief Collection klaar gaan maken voor die console. Dus inclusief fixes voor al die nare bugs en 4K-ondersteuning.

Uiteraard zal de boel ook op de originele One en One S soepeler gaan draaien. Beter laat dan niet zullen we maar zeggen.

343 legt uit

Maar hoe kan het dan dat een serie die zo briljant draaide op de originele Xbox en Xbox 360 zo schuttert op de Xbox One? En hoezo duurde het zo lang voordat het eindelijk allemaal opgelost is? Een werknemer van 343 Industries heeft hier een stukje uitleg over gegeven op reddit.

Om het simpel te houden komt het op het volgende neer. Voor de diverse games zijn meerdere engines en besturingssystemen gebruikt en dit communiceerde niet lekker met elkaar. Vooral online leverde dit problemen op.

Een van de grootste matchmaking problemen had te maken met de manier waarop de game spelers verzamelde. Elke originele Halo-game had een iets andere manier om spelers te vinden en bij elkaar te stoppen in sessies. In een poging om die verschillende manieren te verenigen, veroorzaakten ze een aantal problemen. Sommige daarvan waren te voorkomen, anderen niet.

Om een beeld van die problemen te schetsen komt de man met de volgende metafoor:

“Iedere potentiële speler krijgt een ticket die hem of haar toegang geeft tot een match. Stel je nu een virtuele wachtruimte op een treinstation voor. Wanneer de trein, de match, arriveert moet iedere speler instappen, anders kan de trein niet vertrekken. Er ontstonden problemen als spelers voortijdig vertrokken met de tickets. Dit zorgde weer voor erg lange wachttijden omdat die tickets telkens weer opnieuw uitgegeven moesten worden”.

Nu is dat voortijdig vertrekken niet iets bijzonders, dit gebeurt tegenwoordig ook nog best veel, maar het zorgde er wel voor dat complete lobby’s gewoon vastliepen. En als lobby’s vastlopen, dan vertrekken spelers en worden de problemen alleen maar groter.

Dit is slechts één van de problemen waar ze tegenaan liepen en telkens als ze het op probeerden te lossen, ontstond er weer een ander probleem. Op een gegeven moment kwamen ze op het punt waarop de meerderheid zonder al te veel problemen kon spelen en namen ze het moeilijke besluit om verder fixes eerst stop te zetten.

Inmiddels hebben ze flink de tijd gehad om alle problemen uit te werken en op te lossen en dit moet dan volgend jaar ook gebeuren. Uiteraard is het allemaal een stuk ingewikkelder dan wat hierboven geschetst staat en het was dan tot nu toe ook niet mogelijk om alles te patchen.

De man legt tot slot uit dat zijn uitleg niet als excuus gezien moet worden maar puur als uitleg over waarom de oplossing zo lang op zich heeft laten wachten. Benieuwd naar het volledige verhaal? Check dan even deze link.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties