Geen echte HDR in Red Dead Redemption 2

HDR, het lijkt zo mooi. Extra kleurdiepte in je game waardoor alles levendiger wordt. Maar soms is het beter deze niet aan te zetten.

De mannen van Digital Foundry hebben namelijk iets opgemerkt aan de HDR functie van Red Dead Redemption 2. Na de release waren er al spelers die hadden aangegeven dat er iets mis wat met de HDR van de game. Wat vage en blurry graphics lieten zien dat de High Dynamic Range niet deed wat het moet doen. Bij DF merkte men op dat de game eigenlijk geen HDR laat zien en dat  het beeld wat wel te zien is uit een SDR (Standard Dynamic Range) image komt.

Gebaseerd op de video output van een Xbox One X kunnen we met zekerheid vaststellen dat de output uit een SDR beeld gegenereerd wordt en dat er geen HDR rendering in te vinden is. Ja, we raken de maximale 500 nits, maar dit is met een opgeschroefde HDR calibratie die waarschijnlijk uit een 100 nit source image komt.

Een hoop technotaal weer, zoals we van de nerds bij DF gewend zijn, maar het komt erop neer dat de game geen echte HDR toont. Nit is de eenheid waarmee de hoeveelheid licht die een tv naar je ogen stuur wordt aangeduid. Een nit staat gelijk aan het licht wat een kaars per vierkante meter uitstraalt.

Eerder dit jaar liet Nier Automata deze truc ook al zien. Deze stuurde een HDR output naar je scherm maar na controle bleek dit ook maar een SDR beeld te zijn. Of er een patch voor dit probleem gaat komen, dat blijft de vraag. Rockstar heeft zelf nog niets gezegd.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties