Ooit, in de donkere tijden, waren er geruchten dat Microsoft zijn Xbox afdeling zou gaan afstoten. Ooit. Dat is allemaal verleden tijd.

Amy Hood, CFO bij Microsoft, liet vandaag bij de UBS Global Technology Conference weten dat gaming financieel gezien zeer belangrijk en een fundamenteel element voor Microsoft is. Deze conference biedt aan grote bedrijven de mogelijkheid om met elkaar over de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie te discussiëren

“Niemand hoeft verrast te zijn over de verbeteringen die we de afgelopen twee jaar hebben gebracht in de Xbox business” vertelt ze. De Xbox afdeling is een stralend middelpunt geweest in het laatste kwartaal van Microsoft. De totale opbrengst laat elk jaar weer een stijging zien terwijl ook Xbox Live goede resultaten toont.

Hood geeft aan dat ze in het bijzonder zeer trots is op de inzet richting Windows 10. Hierin zit ook het Xbox One deel die technisch gezien een Windows 10 apparaat is en waarin Windows 10 het onderliggende operating system is sinds de laatste update.

“Ik zie het belang van het gaming deel, ik wil het specifiek met jullie hebben over het belang van gaming voor ons. Jullie hebben gezien hoeveel we daarin geïnvesteerd hebben, jullie hebben gezien hoe wij over het belang van gaming op meerdere devices gepraat hebben, zij het een pc, zij het een telefoon, zij het de console”, aldus Hood. “Ik denk dat we een zeer goed resultaat hebben geboekt door iets binnen het Windows ecosysteem te brengen van dat wat buiten het Windows ecosysteem zat. Hiermee hebben we de waarde van gaming teruggehaald in dit ecosysteem en bij de ontwikkelaars die hierin werken. Gaming is zeer belangrijk. Het Xbox merk is nog steeds een krachtig merk en het werken voor gaming pc’s is zeer lucratief te noemen.”, voegt ze eraan toe. “Gaming is als onderdeel zeer winstgevend en ik ben verheugd over de manier waarop wij als bedrijf het landschap hebben veranderd.”

Het is dan ook geen verrassing dat Microsoft 2,5 miljard dollar heeft betaald voor Minecraft en Hood geeft aan dat ze met gaming een mogelijkheid zien om het jonge publiek naar het Windows systeem toe te trekken. Hood was niet het enige directielid die het over gaming had op de UBS conference. Ook de CFO van Electronic Arts, Blake Jorgensen, liet van zich horen.

Electronic Arts

Wat komt er nu na de Xbox One, Playstation 4 en de Wii U? Hier denkt EA al over na en men is al bezig om zich hierop voor te bereiden. Jorgensen sprak over deze onderwerpen die ‘EA ’s nachts wakker houden”.

JorgensenHoe halen we de consumenten in het gamen? Op wat voor manier trekken we hen in een game, laten we ze er in opgaan? “We geloven niet dat er alleen maar casual gaming zal zijn en dat men weg zal stappen van het immersive gamen, het gamen waarbij je in de game wordt getrokken.” Hij ziet de toekomst van de console als volgt: “De console zal een high-powered pc gaan worden die in je huiskamer staat. Eigenlijk is het een vreemd stukje technologie. Er zijn maar weinig stukken technologie die zo’n 7 of 8 jaar blijven bestaan. Dus de vraag is of er iets van een pc-achtig apparaat komt die in je huis staat en meerdere functies heeft. Zij het het streamen van films of muziek of het spelen van games.”

Hij ziet dat Microsoft en Sony concurrentie gaan krijgen van Apple of Google. Waar Microsoft meer en meer Windows integreren zal Apple en Apple TV richting het gamen gaan kijken. De mensen zien dat er in de console gaming industrie een grote markt ligt. Jorgensen geeft aan dat EA zich voorbereid op deze ontwikkelingen en dat zij het aantal verschillende game engines die zij bij verschillende studios gebruiken aan het verminderen is. Op een bepaald moment hadden de EA studios wel 26 verschillende game engines in gebruik. Nu zijn dat er maar twee, Frostbite en Ignite. Jorgensen hoopt dat in de toekomst elke game door Frostbite zal worden aangedreven. “Een beslissing die EA beschermt tegen de effecten van het wisselen naar andere platforms omdat we dan al alles in die ene engine hebben draaien.”

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments