In een recent interview met Fortune geeft GameStop directeur Paul Raines zijn visie over de toekomst van gaming. Hierin geeft hij aan dat hij niet bang is dat fysieke gamewinkels binnenkort kopje onder gaan zoals muziekwinkels dat wel gingen.

Paul Raines trekt wel een parallel met de muziek- en film business als het aankomt op digitale verkoop. De omzet in deze branches is de afgelopen jaren meer dan gehalveerd, maar Raines blijft optimistisch.

“Zelfs in het slechtste scenario zullen fysieke games nog voor een lange tijd te koop blijven in winkels. Ik denk dat er een zakenmodel zal ontstaan waar we fysieke games en downloads zullen verkopen. Iets wat wij nu al op kleine schaal doen.”

-Paul Raines, directeur GameStop

Pas geleden liet GameStop al weten dat zij afstand wilden gaan nemen van het verkopen van ‘digitale’ bundels. Vorige maand met de komst van Madden NFL 16 week GameStop al af van de gangbare Xbox One bundel waar de game als digitale download bij zat. GameStop ging met Sony, Microsoft en EA om de tafel zitten en zorgde er zo voor dat bij hen een fysieke disc in de bundel zat. GameStop COO Tony Bartel heeft al aangekondigd dat als Microsoft en Sony deze digitale bundels blijven uitbrengen, dat GameStop deze bundels niet meer zal verkopen maar in plaats daarvan een ’third party’ uitgever gaat zoeken die het mogelijk maakt om fysieke bundels te verkopen. In de praktijk betekent dit dat zij met een EA of Ubisoft afspraken maken om zo een bundel met een fysieke disc te kunnen leveren.

Op dit moment krijg je al bij bepaalde games unieke (downloadbare) content als je de game in winkel x haalt. Deze manier van marketing is voor winkelketens zoals GameStop zeer succesvol, maar of de consumenten er blij van worden is vraag twee. De consument wordt gedwongen om naar een bepaalde winkel te gaan als ze de volledige ervaring van een game willen hebben. Naar mijn mening is dit iets wat niet goed is voor ons als consumenten.

Virtual reality in fysieke game winkels

Dit is een interessant topic wat Raines aansnijd. Om virtual reality te verkopen moeten mensen het proberen en ervaren. Zonder ooit één van de VR headsets op je kop gehad te hebben kan je eigenlijk niet zeggen of het wel of niet iets voor jouw is. Oculus is zich hier maar wat bewust van en sprak enige tijd geleden al over dit probleem. Juist dit probleem kan de redding zijn van fysieke game winkels. Je kan de VR ervaring niet downloaden omdat het een stuk hardware is. En het even kopen om te kijken of het wat is, dat is qua prijs niet te doen op dit moment. De gamewinkels kunnen en moeten hier op inspringen, dit kan hun redding zijn.

“Analisten voorspellen dat er rond de 10 miljoen VR gebruikers zullen zijn tegen het einde van 2016. “Sommige analisten voorspellen een omzetprojectie van tegen de $30 miljoen in 2020.

-Paul Raines, directeur GameStop

Nu klinkt 30 miljoen dollar veel, maar ik denk dat dit bedrag niet klopt. Persoonlijk denk ik dat dit bedrag vele malen hoger zal zijn als VR begin volgend jaar echt gaat beginnen. Het ligt natuurlijk ook aan de aanschafprijs van een VR headset, te goedkoop en je haalt die 30 miljoen niet, te duur en niemand koopt het.  GameStop zal in hun winkels demo modellen hebben van de Oculus Rift, Playstation VR en de HTC Vive van Valve. Hopelijk komen deze demo’s ook in de Nederlandse gamewinkels te staan.

Augmented reality is ook een ding trouwens

Je hoort er vrij weinig over de laatste tijd, maar AR bestaat ook nog. De app Layer was een jaar of wat geleden een heel hot en happening iets, maar de populariteit neemt snel af. Toevallig kwam Lootcrate in zijn laatste box ook met een AR gimmick. De bovenkant van de crate kon je via een app omtoveren tot een game, wat trouwens heel vet gedaan is en goed werkt. In sommige GameStop winkels in Austin Texas staan “AR Beacons”. Met deze beacons kunnen (potentiele) klanten  trailers en andere reclame te zien krijgen. Paul Raines legt het uit:

Augmented reality werkt goed in onze 40 winkels in Austin. Mensen kopen de games en items die wij naar hun telefoon sturen via de AR Beacons. Wij monitoren de aankopen die mensen doen ten opzichte van andere winkels zonder AR beacons. De verkoopdichtheid in de AR winkels ligt veel hoger dan in de andere winkels, wat logisch is aangezien wij meer content in de handen van de potentiële klanten weten te brengen.

-Paul Raines, directeur GameStop

 

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties